
Před dvěma lety firma Abt z německého Kemptenu představila okruhovou verzi A4 quattro na zemní plny, o které jsme již v Autoperiskopu psali. V letošním roce startuje v rámci německých rallye, ovšem mimo klasifikaci, VW New Beetle na zemní plyn. Abt Sportsline tak dokazuje, že jejich slogan „ze závodních tratí na silnici“ platí také obráceně. „Po dvou letech jsme našli nové pole působnosti, abychom lidem ukázali, že zemní plyn je rovnocenným palivem s benzinem a naftou. A právě k tomu jsou rallye optimální, neboť lidé mají možnost vidět, jak tento pohon funguje v náročných podmínkách. Až dosud jsme startovali s Audi A4 pouze na okruzích“, říká Hans Jürgen Abt, šéf firmy.
Jako základ soutěžního VW New Beetle na zemní plyn posloužil sériový ojetý „brouk“, který byl pro potřeby rallye vybaven ochranným rámem, sportovními sedadly, závodními bezpečnostními pásy a dalším nezbytným příslušenstvím. Firma Abt dále vůz vybavila vlastním sportovním podvozkem, perfektně odstupňovanou převodovkou a upraveným motorem.
Zvnějšku, kromě přídavné světelné rampy, vypadá New Beetle stejně jako běžné sériové provedení, a ani pod kapotou nebylo třeba nic měnit. Velkou předností zemního plynu je jeho použití v obyčejném spalovacím motoru. Tzv. bivalentní vozidla, mezi které Beetle patří, mohou jezdit jak na benzin, tak zemní plyn. Nádrže (68 l odpovídá 9 kg) z lehkého a stabilního kompozitního materiálu, které byly až dosud umístěny v zavazadlovém prostoru, byly uloženy pod podlahou, takže úložný prostor zůstává nezměněn.
New Beetle týmu Thyssengas – Abt pohání přeplňovaný čtyřválec 1.8 o výkonu 168 kW (230 k) a točivém momentu 320 N.m, a to při použití plynu. Použité palivo dosahuje v přepočtu 130 oktanů, zatímco u benzinu 95. Z klidu na 100 km/h zrychlí 1500 kg těžký „brouk“ ze 7,5 s a dokáže vyvinout rychlost 203 km/h.
„Vozy na zemní plyn jsou bezpečnější, než automobily na obvyklý pohon. Když se dívám, jaké zkoušky musí tyto nádrže vydržet, potom se cítím v autě na zemní plyn lépe než v jiném závodním speciálu. A to nikde nejsou požadavky na bezpečnost tak vysoké jako ve sportu“, říká jezdec Christian Abt.
Letošní sezónu, jejíž cílem je sbírat zkušenosti v rallye, považuje Abt za zkušební. Současně však spolupracuje s německým svazem motoristického sportu na vytvoření předpisů pro použití zemního plynu také v domácím šampionátu. „V letošním roce jsme zvolili schválně takový vůz, který sice nebojuje na špici, ale vzbudí zájem a sympatie diváků. Ale to se brzy změní. Když děláme sport, tak také chceme vyhrávat. A proto chceme v roce 2002 bojovat o přední umístění s konkurenceschopným vozidlem“, přibližuje plány Hans Jürgen Abt.