ŠKODA POPULAR SPORT (1936): Fenomenální úspěch v Monte Carlu

  • V lednu 1936 obsadil roadster ŠKODA POPULAR na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3
  • Kožené kombinézy, nezávislé topení a pneumatiky Baťa s terénním dezénem testovali jezdci v zasněžených Krkonoších
  • Limitovaná série vozů ŠKODA POPULAR MONTE CARLO spojila to nejlepší z designu i sportovní techniky automobilky ŠKODA

Před 85 lety se posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausmann vydali s roadsterem ŠKODA POPULAR SPORT na Rallye Monte Carlo. Jízda přes celou Evropu přinesla jeden z největších sportovních úspěchů v dosavadní historii značky ŠKODA a mohutně přispěla k šíření jejího dobrého jména i na mezinárodním poli.

Čtyřválec o objemu 1 386 cm3 a výkonu 34 koňských sil umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h.

Na ŠKODA Storyboard je k dispozici velká fotogalerie k tiskové zprávě. K výročí 120 let ŠKODA Motorsport je na ŠKODA Storyboard již nyní k dispozici pestrá škála tiskových zpráv a příběhů, zpravidla doprovázených bohatou fotogalerií.

Rallye Monte Carlo, jedna z nejnáročnějších a nejprestižnějších automobilových soutěží světa, vznikla roku 1911 s cílem přilákat turisty do Monackého knížectví i během „hluchého“ zimního období. Patnáctého ročníku se od 25. ledna do 2. února 1936 úspěšně zúčastnila posádka Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s roadsterem ŠKODA POPULAR SPORT.

Z hmotnosti 790 kg připadalo na otevřenou karoserii
pouhých 250 kg.

Na Riviéru úmyslně zamířili notnou oklikou. O úspěchu v Rallye Monte Carlo tehdy totiž nerozhodovaly jen body nasbírané za výkony podané na území Monaka, hodnotila se i délka a náročnost trasy z oficiálního místa startu. Z nabízených lokalit, například Palerma, Tallinnu, Bukurešti či Stavangeru, zvolila sehraná posádka Pohl–Hausman řecké Athény. První úsek, 850 kilometrů z Prahy do Terstu, zvládla otevřená ŠKODA POPULAR SPORT za sedmnáct hodin, a před startem z Athén tak zbyly čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se museli řidiči postarat sami, k dispozici neměli mechanika ani profesionálně vybavený servisní vůz.

Další čtyři dny zabral 3852 kilometrů dlouhý přesun přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Pohl vzpomínal: „Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha.“

Vůz se stahovací střechou byl vybaven mimo jiné topením,
elektrickým vyhříváním části čelního skla, držáky na
termosku i mapu a hledáčkem (pátracím světlometem).

Cíle dosáhlo 72 posádek ze 105 přihlášených. ŠKODA POPULAR SPORT dojela bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Pohl s Hausmanem skončili ve třídě do 1500 cm3 druzí.

Český úspěch nebyl náhodou, začínal už pečlivou přípravou. Kožené kombinézy a pneumatiky Baťa s terénním dezénem testovali Pohl s Hausmanem v zasněžených Krkonoších, a protože se nemohli shodnout, zda k vyprošťování vozu ze závějí zvolit lopatu dřevěnou, nebo plechovou, vzali s sebou pro jistotu obě.

ŠKODA POPULAR SPORT kombinovala upravený podvozek lehčí řady POPULAR se silnějším motorem RAPID. Čtyřválec o objemu 1 386 cm3 a výkonu 34 koňských sil umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h, zpomalení a zastavení usnadňovaly nové hydraulické brzdy Ate. Dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů zaručovaly dojezd 1500 km, což odpovídá spotřebě 11,3 l na 100 km. Z hmotnosti 790 kg připadalo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený POPULAR vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů dvoučlenné posádky. Té se v zimním období hodilo přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku), snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl–Hausman
s roadsterem ŠKODA POPULAR SPORT na Rallye Monte
Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3.

Ze zkušeností techniků a závodníků tradičně těží zákazníci značky ŠKODA, pozitivní ohlas tohoto mimořádného úspěchu inspiroval mladoboleslavskou automobilku k rozšíření nabídky o limitovanou sérii sportovně laděných vozů. První roadster ŠKODA POPULAR MONTE CARLO byl zákazníkovi dodán již v červenci 1936, první coupé v srpnu 1936 a novinka se oficiálně představila 1. října 1936 na autosalonu v Paříži. Do roku 1939 vzniklo celkem sedm desítek otevřených a uzavřených coupé vozů, mezi zákazníky nechyběl ani tehdy čtrnáctiletý jugoslávský král Petar II. Karađorđević.

Černé kupé POPULAR MONTE CARLO (1937) tvoří již od roku 1968 součást sbírek ŠKODA Muzea. Bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí profesionálně restaurováno. Od té doby je úspěšně používáno v rámci prezentace historie značky ŠKODA, patří k atraktivním a divácky oblíbeným účastníkům řady domácích i zahraničních veteránských podniků. Celkem se dochovalo přibližně dvacet automobilů ŠKODA POPULAR MONTE CARLO.

Z úspěchu vozu profitovali také zákazníci značky ŠKODA:
oblíbený lidový vůz POPULAR vznikl i v prodejní sérii
roadsterů a kupé ŠKODA POPULAR MONTE CARLO.

ŠKODA POPULAR MONTE CARLO je dodnes obdivována pro svou eleganci a u některých vyrobených exemplářů i pro charakteristické mřížky na masce a světlometech. Zosobnění meziválečného stylu, ověnčené navíc úspěchem na Rallye Monte Carlo, v roce 1936 se tak nutně muselo stát jednou z inspirací pro současné designéry a jejich sérii Ikony v novém kabátě. S označením MONTE CARLO se navíc dodnes můžete potkat u modelů ŠKODA FABIA, SCALA a KAMIQ jako s jednou z jejich výbavových variant.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...