Design vozu osvěží nově řešené světlomety s čirou optikou, nově tvarované přední nárazníky s třemi dominantními otvory v jejich spodní části, upravená mřížka chladiče a boční ochranné lišty. Na zadní části vozu jsou markantní nově tvarované zadní nárazníky, dále koncové svítilny s takzvaným briliantovým a neonovým efektem a ozdobná lišta s osvětlením SPZ.
Interiér vozu nabízí větší míru pohodlí na zadních sedadlech. Novou koncepcí rámu zadního opěradla bylo dosaženo zvětšení prostoru pro cestující o 22 mm, přičemž velikost zavazadlového prostoru zůstala nezměněna. Palubní přístroje byly doplněny o řadu užitečných funkcí a mají nové grafické řešení.
Nové je i slovní označení modelů podle úrovně jejich výbavy – Classic, Ambiente, Elegance. Podle příslušné úrovně výbavy jsou nabízeny nové potahové materiály a jejich kombinace na sedadlech a výplních dveří. Nabídka vnějších barev obsahuje celkem jedenáct odstínů.
Došlo k významnému rozšíření nabídky základních a mimořádných výbav. Verze Elegance sériově nabízí dálkově ovládané centrální zamykání. Na přání bude možné do vyšších výbavových verzí objednat například elektricky ovládané sedadlo řidiče, světlomety s xenonovými výbojkami, senzor automatického spouštění stěračů, přípravu pro autotelefon. Pro Octavii limuzínu je jako mimořádná výbava připraven stěrač zadního skla.
Verzi s turbodieselovým motorem o výkonu 66 kW (90 k) je možné objednat i s automatickou převodovkou. Nabídka motorů pro Octavii Combi 4×4 bude později rozšířena o benzinový motor 1,8 Turbo o výkonu 110 kW (150 k).
Úroveň bezpečnosti byla zvětšena zesílením předních dílů vozu a bočního B-sloupku. Zadní sedadlo lze opatřit třetím tříbodovým bezpečnostním pásem spolu s třetí nastavitelnou a sklopnou opěrkou hlavy. Přední dveře jsou na spodní vnitřní hraně vybaveny přídavnými bezpečnostními světly. Novinkou je elektronická funkce – automatické přerušení přívodu paliva v případě vážné nehody.
U podvozku dochází k rozšíření nabídky jeho elekronicky řízených soustav – brzdových a stabilizačních systémů. Podle stupně výbavy je dodáván ABS (od verze Ambiente sériově). U vozů Škoda Octavia Combi 4×4 je standardně dodáván ABS společně s EDS. V závislosti na motorizaci je k dispozici i protiprokluzový systém hnacích kol ASR. Jako součást výbavy na přání je u vybraných motorů nabízen moderní elektronický stabilizační program ESP. ŠKODA Octavia Combi 4×4 s benzinovým motorem o výkonu 110 kW (150 k) má ESP sériově.