Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Motor obsahu 2,0 litru o výkonu 85 kW je nejvýkonnější ze sedmi druhů motorů dodávaných ve Škodě Fabií.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Jako hlavní cíl redakčního testu Fabie s nejvýkonnějším benzinovým motorem 85 kW jsem si stanovil ověření, zda jízdní vlastnosti podvozku umožní využít v plném rozsahu výkon tohoto motoru a zda spotřeba nebude neúměrně vyšší oproti ostatním motorům menšího objemu a nižšího výkonu, které jsou v nabídce do Fabie.

Benzinový osmiventilový čtyřválcový motor s rozvodem OHC o objemu 2 litry (přesně 1 984 ccm) dosahuje nejvyšší výkon 85 kW (115 k) při 5 400 ot/min. Maximální točivý moment 170 Nm dosahuje již při poměrně nízkých otáčkách 2 400 ot/min. Motor má elektronické vícebodové přímé vstřikování paliva a bezdotykové elektronické zapalování řízené mikroprocesorem. S tímto motorem uvádí výrobce maximální rychlost Fabie 195 km/h a dosažení rychlosti 100 km/h za 9,9 sekundy. Uvedený motor plní v plném rozsahu emisní požadavky EU 4.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Výkon a maximální točivý moment dosahovaný již při nízkých otáčkách mně umožnil plně sportovní jízdu s tímto vozem. Motor reagoval bez prodlevu na přidání plynu a vůz z nízkých otáček i na pátý rychlostní stupeň zhruba od 2 100 ot/min velmi dobře akceleroval, takže umožňoval rychlé předjíždění i bez nutnosti podřazení na nižší rychlostní stupeň. Svým sytým, souvislým hlubším zvukem mi motor stále znovu připomínal, že si s tímto motorem mohu dovolit sportovní jízdu. Přitom je motor velmi dobře odhlučněn, hladina hluku uvnitř vozu je nízká, a to i při vyšších otáčkách. Myslím, že výkon motoru je vzhledem k váze vozu naddimenzován, ale pokud řidič rád jezdí sportovně anebo má rád rezervu výkonu pro bezpečné předjíždění a bezpečnou jízdu vůbec, pak jistě, pokud mu dovolí jeho finanční situace, a zvolí si Fabii s tímto motorem, bude rozhodně spokojen a bude si moci požitek z jízdy náležitě vychutnat.

Je samozřejmé, že bez odpovídající konstrukce podvozku by výkon motoru nebylo možné využít. Technicky vyspělá konstrukce podvozku plně odpovídající silnému motoru mi umožnila bezpečné a rychlé projetí i prudkých zatáček, v kterých vůz spolehlivě držel svou stopu a choval se neutrálně. A to i za špatného deštivého počasí, které bylo v době testování vozu. Sportovní a přitom bezpečnou jízdu mně umožnil i brzdový systém s ABS+EDS/ASR, který je dodáván s tímto motorem již v základní výbavě. K bezpečné jízdě a dobrému vedení vozu přispívá též elektrohydraulický posilovač řízení, který reaguje na poloměr zatáčky a rychlost vozu a s ohledem na tyto skutečnosti a jejich okamžité vyhodnocení vytváří elektromotorek odpovídající tlak v posilovači. Přínosem tohoto systému posilovače je i to, že při přímé jízdě je elektromotorek v nečinnosti. Myslím, že mnozí kritici Fabie nedocenili vyspělou konstrukci jejího podvozku, který ve srovnání s oblíbenou Felicií je nesrovnatelně na podstatně vyšší úrovni a svou úrovní předstihuje i řadu nových modelů osobních automobilů ostatních výrobců.


Někteří kritici uvádějí skutečnost, že ve srovnání s Felicií má Fabie vyšší celkovou hmotnost – již v předchozích svých článcích o Fabii jsem zdůrazňoval, že vyšší váha Fabie oproti Felicii je důsledkem podstatně vyšší tuhosti karoserie a dalších bezpečnostních prvků, čímž právě Fabie dosahuje podstatně bezpečnější úrovně než Felicie.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Je samozřejmé, že výše spotřeby u výkonného benzinového dvoulitrového motoru je vyšší než u ostatních čtyř benzinových motorů v nabídce pro Fabii. Zatímco v testu s motorem 1,4 s výkonem 50 kW jsem dosáhl průměrnou spotřebu těšně pod 7 litrů na 100 km, pak průměrná spotřeba těsně pod 8 litrů na 100 km, kterou jsem dosáhl s Fabií s motorem 2,0 s výkonem 85 kW, se mi nejeví jako nadměrná. A přitom jsem uvedenou průměrnou spotřebu dosáhl při sportovní svižné jízdě, avšak ponejvíce obsazenou pouze dvěma osobami bez zavazadel. V testu, tak jako obvykle, jsem zhruba třetinu ujel po městě, třetinu po dálnici a zbývající třetinu kilometrů po ostatních silnicích mimo město.

Fabie s uvedeným motorem 2,0 se dodává pouze ve výbavě Elegance za cenu 469 900 Kč. V uvedené základní ceně je obsažena bohatá výbava – mimo jiné airbag řidiče i spolujezdce, nastavitelný volant ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, posilovač brzd, brzdový systém s ABS + EDS/ASR, elektricky ovládaná přední i zadní boční okna a elektricky synchronně ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, palubní počítač, automatickou klimatizaci s chlazením schránek v přístrojové desce, kola z lehkých slitin, dálkové ovládání centrálního zamykání s bezpečnostním systémem a řadu dalších položek zpříjemňujících řízení a cestování a zvyšujících bezpečnost jízdy.


Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu
Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu
Škoda Fabia s nejvýkonnějším motorem v redakčním testu

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...