Jako hlavní cíl redakčního testu Fabie s nejvýkonnějším benzinovým motorem 85 kW jsem si stanovil ověření, zda jízdní vlastnosti podvozku umožní využít v plném rozsahu výkon tohoto motoru a zda spotřeba nebude neúměrně vyšší oproti ostatním motorům menšího objemu a nižšího výkonu, které jsou v nabídce do Fabie.
Benzinový osmiventilový čtyřválcový motor s rozvodem OHC o objemu 2 litry (přesně 1 984 ccm) dosahuje nejvyšší výkon 85 kW (115 k) při 5 400 ot/min. Maximální točivý moment 170 Nm dosahuje již při poměrně nízkých otáčkách 2 400 ot/min. Motor má elektronické vícebodové přímé vstřikování paliva a bezdotykové elektronické zapalování řízené mikroprocesorem. S tímto motorem uvádí výrobce maximální rychlost Fabie 195 km/h a dosažení rychlosti 100 km/h za 9,9 sekundy. Uvedený motor plní v plném rozsahu emisní požadavky EU 4.
Výkon a maximální točivý moment dosahovaný již při nízkých otáčkách mně umožnil plně sportovní jízdu s tímto vozem. Motor reagoval bez prodlevu na přidání plynu a vůz z nízkých otáček i na pátý rychlostní stupeň zhruba od 2 100 ot/min velmi dobře akceleroval, takže umožňoval rychlé předjíždění i bez nutnosti podřazení na nižší rychlostní stupeň. Svým sytým, souvislým hlubším zvukem mi motor stále znovu připomínal, že si s tímto motorem mohu dovolit sportovní jízdu. Přitom je motor velmi dobře odhlučněn, hladina hluku uvnitř vozu je nízká, a to i při vyšších otáčkách. Myslím, že výkon motoru je vzhledem k váze vozu naddimenzován, ale pokud řidič rád jezdí sportovně anebo má rád rezervu výkonu pro bezpečné předjíždění a bezpečnou jízdu vůbec, pak jistě, pokud mu dovolí jeho finanční situace, a zvolí si Fabii s tímto motorem, bude rozhodně spokojen a bude si moci požitek z jízdy náležitě vychutnat.
Je samozřejmé, že bez odpovídající konstrukce podvozku by výkon motoru nebylo možné využít. Technicky vyspělá konstrukce podvozku plně odpovídající silnému motoru mi umožnila bezpečné a rychlé projetí i prudkých zatáček, v kterých vůz spolehlivě držel svou stopu a choval se neutrálně. A to i za špatného deštivého počasí, které bylo v době testování vozu. Sportovní a přitom bezpečnou jízdu mně umožnil i brzdový systém s ABS+EDS/ASR, který je dodáván s tímto motorem již v základní výbavě. K bezpečné jízdě a dobrému vedení vozu přispívá též elektrohydraulický posilovač řízení, který reaguje na poloměr zatáčky a rychlost vozu a s ohledem na tyto skutečnosti a jejich okamžité vyhodnocení vytváří elektromotorek odpovídající tlak v posilovači. Přínosem tohoto systému posilovače je i to, že při přímé jízdě je elektromotorek v nečinnosti. Myslím, že mnozí kritici Fabie nedocenili vyspělou konstrukci jejího podvozku, který ve srovnání s oblíbenou Felicií je nesrovnatelně na podstatně vyšší úrovni a svou úrovní předstihuje i řadu nových modelů osobních automobilů ostatních výrobců.
Někteří kritici uvádějí skutečnost, že ve srovnání s Felicií má Fabie vyšší celkovou hmotnost – již v předchozích svých článcích o Fabii jsem zdůrazňoval, že vyšší váha Fabie oproti Felicii je důsledkem podstatně vyšší tuhosti karoserie a dalších bezpečnostních prvků, čímž právě Fabie dosahuje podstatně bezpečnější úrovně než Felicie.
Je samozřejmé, že výše spotřeby u výkonného benzinového dvoulitrového motoru je vyšší než u ostatních čtyř benzinových motorů v nabídce pro Fabii. Zatímco v testu s motorem 1,4 s výkonem 50 kW jsem dosáhl průměrnou spotřebu těšně pod 7 litrů na 100 km, pak průměrná spotřeba těsně pod 8 litrů na 100 km, kterou jsem dosáhl s Fabií s motorem 2,0 s výkonem 85 kW, se mi nejeví jako nadměrná. A přitom jsem uvedenou průměrnou spotřebu dosáhl při sportovní svižné jízdě, avšak ponejvíce obsazenou pouze dvěma osobami bez zavazadel. V testu, tak jako obvykle, jsem zhruba třetinu ujel po městě, třetinu po dálnici a zbývající třetinu kilometrů po ostatních silnicích mimo město.
Fabie s uvedeným motorem 2,0 se dodává pouze ve výbavě Elegance za cenu 469 900 Kč. V uvedené základní ceně je obsažena bohatá výbava – mimo jiné airbag řidiče i spolujezdce, nastavitelný volant ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, posilovač brzd, brzdový systém s ABS + EDS/ASR, elektricky ovládaná přední i zadní boční okna a elektricky synchronně ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, palubní počítač, automatickou klimatizaci s chlazením schránek v přístrojové desce, kola z lehkých slitin, dálkové ovládání centrálního zamykání s bezpečnostním systémem a řadu dalších položek zpříjemňujících řízení a cestování a zvyšujících bezpečnost jízdy.