Není to tak dlouho, co byly sedany na okraji zájmu zákazníků, kteří dávali přednost spíš hatchbackům nebo kombíkům. Ovšem s příchodem některých modelů jako třeba Renaultu Thalie, Dacie Logan a nebo také Škody Fabia se situace začala pomalu měnit. Tříprostorové čtyřdveřové karoserie jsou ve třídě Fabií zcela obvyklé, ale ruku na srdce, zákazníci spíš vyhledávali univerzálnější automobily. Takové kombi je přeci jen praktičtější a ani v eleganci neztrácí nic na kráse.
V roce 2001 rozšířila značka Škoda nabídku řady Fabia právě o sedany, jenž se po nesmělých začátcích přeci jen na našich silnicích zabydlely. Ze stylistického hlediska design karoserie sedanu sluší, krátká a vysoká zadní část elegantně vyvažuje přední, takže vůz působí kompaktně a dynamicky.
Nejvíce nás zajímal pochopitelně zavazadlový prostor. Svým objemem 440 litrů (kombi 425 l, hatchback 260 l) i tvarem patří mezi největší ve své třídě, takže nemusíte mít obavy, že byste v něm nepřevezli nic většího. Vstupní otvor i odklopení víka jsou velkorysé. Jen bychom uvítali otevírání z místa řidiče, které by bylo přeci jen praktičtější.
Pokud snad potřebujeme ještě víc místa, potom stačí vyklopit sedáky a sklopit opěradla zadních sedadel. Dostaneme rovnou podlahu prodlouženou ze 990 na 1573 milimetrů a využitelný objem 790 litrů (kombi 1125 l, hatchback 1015 l). Pod podlahou je plnohodnotná rezerva, hever a povinná výbava.
Interiér je zcela shodný s ostatními Fabiemi, ovládací prvky najdeme v ideálním rozsahu řidiče. Střední stupeň výbavy Ambiente je vybaven mj. čelními airbagy, centrálním zamykáním, elektricky nastavitelnými a vyhřívanými zpětnými zrcátky, posilovačem řízení. Navíc měl ještě tempomat za 7000 Kč, parkovací asistent za 8000 Kč a elektricky vyhřívaná přední sedadla za 4900 Kč.
Do sedanů je dodáváno celkem sedm pohonných jednotek. Testovaný automobil poháněl čtyřválec 1.4, který se čtyřventilovou technikou dosahoval výkonu 75 k (55 k). Na běžné a poklidné rodinné ježdění je zcela dostačující jeho největší rychlost 160 km/h. Jen na udávanou průměrnou spotřebu 6,5 litru na sto kilometrů jsme se nemohli dostat, spíš se pohybovala kolem sedmi litrů. Kdo touží po větší dynamice, ten si může zvolit silnější „jedna-čtyřku“ s výkonem 101 k.
Technické údaje
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem: | 1390 cm3 |
Výkon: | 75 k při 5000/min |
Točivý moment: | 126 N.m při 3800/min |
Rychlost: | 167 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 14,1 s |
Spotřeba: l/100 km | |
Město: | 8,8 |
Mimo město: | 5,2 |
Kombinovaná: | 6,5 |
Rozměry v mm: | |
délka | 4232 |
šířka | 1646 |
výška | 1449 |
Rozvor: | 2462 mm |
Nejlevnější sedan s motorem 1.2 lze pořídit za 292 900 Kč, nejdražší s 1.9 TDi pak za 467 900 Kč. Cena modelu Ambiente, který jsme testovali, činí 347 900 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií