ŠKODA AUTO si připomíná 125 let od svých počátků

  • Před 125 lety položili Václav Laurin a Václav Klement základy dnešních úspěchů automobilky ŠKODA AUTO
  • Produkci jízdních kol (1895) brzy doplnily motocykly (1899) a automobily (1905) Laurin & Klement, od roku 1925 nesoucí značku ŠKODA
  • Hranici 20 milionů vyrobených vozů prolomila ŠKODA AUTO v září 2017

125 let úspěšné existence řadí českou společnost ŠKODA AUTO k automobilkám s nejdelší tradicí světě. U jejích prvopočátků stáli před Vánocemi 1895 Václav Laurin a Václav Klement, kteří v Mladé Boleslavi zahájili činnost firmy na opravy a výrobu jízdních kol, později i motocyklů a automobilů.

Základy mladoboleslavské automobilky položili před
Vánocemi 1895 Václav Laurin a Václav Klement.

Základy společnosti ŠKODA AUTO položili právě před 125 lety – před vánočními svátky roku 1895 – strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement. Spojovala je vášeň pro cyklistiku, stejně jako touha nabídnout zákazníkům jízdní kola z nejlepších dostupných materiálů, a přitom cenově dostupná. Začínali v malé dílně o pěti lidech, se strojním zařízením na nožní či ruční pohon, o rok později už 21 zaměstnanců vyrábělo pět různých modelů bicyklů s vlasteneckým označením SLAVIA. Nabídka brzy obsahovala i kola pro děti, ženské modely a tandemy, bicykly s pohonem řetězem nebo hřídelem a osobní či nákladní tříkolky.

První vůz L&K Voiturette A (1905) a v roce 2020
představenou novinku ŠKODA ENYAQ iV dělí 115 let.

Z původní opravny jízdních kol začaly brzy vyjíždět české
bicykly SLAVIA, v roce 1899 nabídku doplnily motocykly
vlastní konstrukce. Značka Laurin & Klement zvítězila
v neoficiálním mistrovství světa 1905 (Dourdan, Francie).

Jednou stopou

Zakladatelé společnosti Laurin & Klement vývoj prostředků individuální mobility rychle posouvali dále. Důkazem je dvojice prvních motocyklů L&K (typy SLAVIA A a B), představená veřejnosti 18. listopadu 1899. Přinesly dnes již samozřejmou polohu motoru ve spodní části rámu pro snazší ovládání a větší stabilitu. Šlo o jeden z triumfů intuitivního technika Václava Laurina. Podnik prožíval období rozvoje také díky vizionářství a obchodnímu talentu Václava Klementa, kterému se podařilo zajistit významné zakázky na domácím trhu i ve vyspělých průmyslových zemích, včetně Německa a Velké Británie. Mimořádné kvality „motorových dvoukolek“ z Mladé Boleslavi potvrdily také působivé úspěchy v náročných sportovních podnicích, počínaje startem v závodě Paříž – Berlín (1901). Motocyklová éra vyrcholila 25. června 1905 vítězstvím stroje Laurin & Klement v neoficiálním mistrovství světa na dourdanském okruhu u Paříže.

První automobil z Mladé Boleslavi: Laurin & Klement
Voiturette A se veřejnosti představil 27. prosince 1905.
Dvoumístný litrový dvouválec dosahoval rychlosti 40 km/h.
Následovaly další, i v zahraničí úspěšné modely L&K.

K základům úspěchu značky ŠKODA vždy patřila také
moderní výrobní technologie. Efektivní pásová výroba
odstartovala v Mladé Boleslavi roku 1929, z nejnovější linky
sjíždí od podzimu 2020 elektromobil ŠKODA ENYAQ iV.

První automobily

Na sklonku roku 1905 představila mladoboleslavská továrna svůj první automobil: Laurin & Klement Voiturette A. Lehká a mrštná novinka původní české konstrukce uháněla s litrovým dvouválcem až čtyřicítkou. Neuplynul ani rok a sortiment zahrnoval širokou řadu dvou- a čtyřválcových modelů. Prestiž značky posílil také první středoevropský osmiválec typu FF (1907) a sportovní i obchodní úspěchy. Společnost L&K se stala největší automobilkou RakouskaUherska a již před první světovou válkou úspěšně působila na desítkách trhů všech tehdy obydlených světadílů.

K ikonickým sportovním vozům lemujícím 125 let historie
ŠKODA AUTO patří nestárnoucí kabriolet FELICIA (1959-
1964: 14 863 ks).

Moderní hatchback ŠKODA FAVORIT (1987) s pohonem
předních kol, výsledek domácího vývoje, patřil spolu
s kvalifikovanými a motivovanými Škodováky k hlavním
devizám značky při privatizaci koncernem Volkswagen
(1991)

Na cestě k vrcholu

Roku 1925, po 30 letech své existence, se společnost Laurin & Klement spojila se silným strategickým partnerem, strojírenským a zbrojním koncernem Škoda z Plzně. Vzniklo oboustranně výhodné partnerství, okřídlený šíp v logu symbolizoval rychlost a pokrok. V Mladé Boleslavi byly položeny základy efektivní masové výroby automobilů na páse, dalším významným krokem se stal vývoj nové generace automobilů – a úspěch modelů POPULAR, RAPID, FAVORIT a SUPERB etabloval značku ŠKODA jako domácí jedničku ve výrobě automobilů, kterou zůstává od roku 1936 bez přerušení dodnes. Kvality vozů ŠKODA potvrdily také náročné dálkové jízdy křížem krážem Evropou, Asií, Amerikou i Afrikou. Tradici výroby automobilů ŠKODA nepřerušila ani druhá světová válka a následné zestátnění podniku. Výrobní základnu brzy rozšířily závody v Kvasinách a Vrchlabí, společnost nadále sázela na vlastní vývoj, který přinesl dodnes legendární model OCTAVIA či kabriolet FELICIA. Otevření nové části mladoboleslavského závodu v březnu 1964 umožnilo razantní zvýšení ročního objemu produkce, nová ŠKODA 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům litrové třídy na světě. Připomeňme také ikonické kupé Š 110 R (1970) a odvozené „Porsche Východu“, Š 130 RS (1975) coby jeden z nejúspěšnějších závodních a soutěžních vozů své kategorie.

Součástí koncernu Volkswagen

Do revolučního roku 1989 vstupoval podnik s okřídleným šípem v logu s podstatnou konkurenční výhodou: Zdařilý hatchback ŠKODA FAVORIT (1987) s motorem napříč u předních poháněných kol zásadním způsobem přispěl k rozhodnutí tehdejší evropské jedničky, koncernu Volkswagen, zúčastnit se privatizace české firmy. ŠKODA se k 16. dubnu 1991 stala jeho čtvrtou značkou. I tentokrát umožnil vstup silného strategického partnera velkorysý rozvoj automobilky, nemluvě o výrazném zvýšení kvalitativní úrovně a rozšíření nabídky o modely vyšších tříd a dlouhodobě atraktivních segmentů, jako jsou SUV.

V roce 2019 vstoupila společnosti ŠKODA AUTO do zcela
nové éry eMobility. Dne 1. září 2020 debutoval plně
elektrický model ŠKODA ENYAQ iV, vznikající na
podvozkové platformě MEB koncernu VW.

V roce 2019 ŠKODA AUTO vstoupila do nové éry eMobility uvedením modelů SUPEB iV a CITIGOe iV, zásadním milníkem pak byla loňská světová premiéra elektrického modelu ŠKODA ENYAQ iV na podvozkové platformě MEB. ENYAQ iV se stal 10. modelovou řadou v nabídce značky, která kromě tří českých závodů produkuje také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Indii a na Ukrajině a je zodpovědná za aktivity koncernu Volkswagen v Rusku, Indii a v regionu severní Afriky. ŠKODA AUTO, aktivní na více než 100 trzích, prochází v rámci Strategie 2025 transformací od výrobce automobilů k Simply Clever společnosti nabízející nejlepší řešení mobility. Pokračuje tak po cestě vytyčené před 125 lety vizionáři Laurinem a Klementem.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...