SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky

SISA upozorňuje na ne zcela správné informace o ukončení tzv. Blokové výjimky.

SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky se intenzivně podílí na přípravě nové Blokové výjimky.

V poslední době se začaly objevovat ne zcela správně interpretované informace o tom, že končí tzv. Bloková výjimka. Tyto informace nejsou zcela relevantní, neboť současně s ukončením platnosti výše uvedeného předpisu v Evropě vznikne nový předpis, který je v současné době připravován v Evropské komisi.

SISA jako národní asociace dodavatelů náhradních dílů pro motorová vozidla, servisní techniky a autolaků se na přípravě nově vznikající legislativy intenzivně podílí a k dokumentům vyjadřuje také své připomínky.

Podle současného návrhu Evropské komise má vzniknout samostatná sektorově specifická směrnice pro oblast servisu a oprav motorových vozidel, a to právě v souvislosti s ukončením platnosti stávající tzv. Blokové výjimky. V tomto bodě předložila SISA své připomínky především vzhledem k tomu, že předložený návrh nové Blokové výjimky (včetně pokynů) by měl být „odolný a použitelný v budoucnosti“, protože platnost tohoto předpisu by měla být nejméně deset let a zároveň by vše mělo být vstřícné a přátelské pro SME, tedy hlavně pro subjekty působící v tomto sektoru, a to vše ku prospěchu spotřebitelů – motoristů.

V dnešní době totiž společnosti potřebují mít alespoň určitou jistotu, že jim evropská legislativa dovolí efektivně soutěžit mezi sebou a že jejich svoboda v podnikání nebude omezována či oslabována. Tohoto cíle mohou dosáhnout pouze taková pravidla, která budou sektorově specifická, jasná a pevná a dokážou vybalancovat síly na trhu, které zvýhodňují výrobce automobilů. To vše navíc v době rychle se rozvíjejícího technologického pokroku, v době, kdy se automobily stávají „počítači na kolech“.

Nový předpis by měl nejen vyrovnat síly na automobilovém aftermarketu, ale příslušná ustanovení takovéhoto nástroje by měla přinést zainteresovaným subjektům na trhu:

  • určitou jistotu – získávat a dodávat náhradní díly,
  • mít přístup k technickým informacím, nářadí a dalšímu vybavení.

Zároveň by měl být jednoznačně zdůrazněn fakt, že je nutné předejít zneužití garančních lhůt k zavázání spotřebitele pouze na opravárenskou a servisní síť výrobce automobilu.

SISA současně vítá prosazované nastavení prahové tržní hranice v obou předpisech (všeobecné BV) a (specifické BV navržené EK) na úrovni 30 %. Takovéto nastavení dává jasný signál, že výrobci vozidel nebudou moci snadno disponovat s blokovou výjimkou při svých dohodách s dodavateli dílů nebo autorizovanými servisy. Současně je správné rozhodnutí EK převést ustanovení ze stávající Blokové výjimky ve formě tvrdých opatření do budoucího předpisu, a to zejména ta opatření, která zajišťují svobodu autorizovaným servisům dodávat nezávislým autoopravcům náhradní díly, včetně tzv. vázaných ND, a také neomezovat dodávky OE dílů nezávislým operátorům. SISA v těchto bodech dále požádala Evropskou komisi o doplnění dalších dvou tvrdých opatření, a to v oblasti přístupu k technickým informacím a také v situaci, kdy jsou zneužívány garance.

SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky k připravovanému novému předpisu připravilo a zaslalo k projednání v Evropské komisi již několik desítek připomínek. O obsahu a průběhu projednávání těchto připomínek vás budeme informovat v našich dalších tiskových informacích.

JUDr. Miroslav Brůžek

SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky,

– je členem mezinárodní federace FIGIEFA, Doudlebská 2, 140 00 Praha 4, Tel./fax: 241 402 648, E-mail: sisa@sisa.cz, www.sisa.cz

ISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky

– je dobrovolné otevřené společenství samostatných subjektů – založené jako zájmové sdružení právnických osob. Vytváří platformu pro řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů v oblasti nezávislého aftermarketu, dodávek servisního zařízení a autolaků pro český trh.

FIGIEFA

– je mezinárodní organizace zastupující 27 národních asociací nezávislých velkoobchodníků s náhradními díly a komponenty. Zájmem FIGIEFA je udržet volnou soutěž na trhu s náhradními díly a na trhu oprav.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...