SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky se intenzivně podílí na přípravě nové Blokové výjimky.
V poslední době se začaly objevovat ne zcela správně interpretované informace o tom, že končí tzv. Bloková výjimka. Tyto informace nejsou zcela relevantní, neboť současně s ukončením platnosti výše uvedeného předpisu v Evropě vznikne nový předpis, který je v současné době připravován v Evropské komisi.
SISA jako národní asociace dodavatelů náhradních dílů pro motorová vozidla, servisní techniky a autolaků se na přípravě nově vznikající legislativy intenzivně podílí a k dokumentům vyjadřuje také své připomínky.
Podle současného návrhu Evropské komise má vzniknout samostatná sektorově specifická směrnice pro oblast servisu a oprav motorových vozidel, a to právě v souvislosti s ukončením platnosti stávající tzv. Blokové výjimky. V tomto bodě předložila SISA své připomínky především vzhledem k tomu, že předložený návrh nové Blokové výjimky (včetně pokynů) by měl být „odolný a použitelný v budoucnosti“, protože platnost tohoto předpisu by měla být nejméně deset let a zároveň by vše mělo být vstřícné a přátelské pro SME, tedy hlavně pro subjekty působící v tomto sektoru, a to vše ku prospěchu spotřebitelů – motoristů.
V dnešní době totiž společnosti potřebují mít alespoň určitou jistotu, že jim evropská legislativa dovolí efektivně soutěžit mezi sebou a že jejich svoboda v podnikání nebude omezována či oslabována. Tohoto cíle mohou dosáhnout pouze taková pravidla, která budou sektorově specifická, jasná a pevná a dokážou vybalancovat síly na trhu, které zvýhodňují výrobce automobilů. To vše navíc v době rychle se rozvíjejícího technologického pokroku, v době, kdy se automobily stávají „počítači na kolech“.
Nový předpis by měl nejen vyrovnat síly na automobilovém aftermarketu, ale příslušná ustanovení takovéhoto nástroje by měla přinést zainteresovaným subjektům na trhu:
- určitou jistotu – získávat a dodávat náhradní díly,
- mít přístup k technickým informacím, nářadí a dalšímu vybavení.
Zároveň by měl být jednoznačně zdůrazněn fakt, že je nutné předejít zneužití garančních lhůt k zavázání spotřebitele pouze na opravárenskou a servisní síť výrobce automobilu.
SISA současně vítá prosazované nastavení prahové tržní hranice v obou předpisech (všeobecné BV) a (specifické BV navržené EK) na úrovni 30 %. Takovéto nastavení dává jasný signál, že výrobci vozidel nebudou moci snadno disponovat s blokovou výjimkou při svých dohodách s dodavateli dílů nebo autorizovanými servisy. Současně je správné rozhodnutí EK převést ustanovení ze stávající Blokové výjimky ve formě tvrdých opatření do budoucího předpisu, a to zejména ta opatření, která zajišťují svobodu autorizovaným servisům dodávat nezávislým autoopravcům náhradní díly, včetně tzv. vázaných ND, a také neomezovat dodávky OE dílů nezávislým operátorům. SISA v těchto bodech dále požádala Evropskou komisi o doplnění dalších dvou tvrdých opatření, a to v oblasti přístupu k technickým informacím a také v situaci, kdy jsou zneužívány garance.
SISA – Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky k připravovanému novému předpisu připravilo a zaslalo k projednání v Evropské komisi již několik desítek připomínek. O obsahu a průběhu projednávání těchto připomínek vás budeme informovat v našich dalších tiskových informacích.
JUDr. Miroslav Brůžek
SISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky,
– je členem mezinárodní federace FIGIEFA, Doudlebská 2, 140 00 Praha 4, Tel./fax: 241 402 648, E-mail: sisa@sisa.cz, www.sisa.cz
ISA – sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky
– je dobrovolné otevřené společenství samostatných subjektů – založené jako zájmové sdružení právnických osob. Vytváří platformu pro řešení a prosazování společných zájmů, záměrů a cílů v oblasti nezávislého aftermarketu, dodávek servisního zařízení a autolaků pro český trh.
FIGIEFA
– je mezinárodní organizace zastupující 27 národních asociací nezávislých velkoobchodníků s náhradními díly a komponenty. Zájmem FIGIEFA je udržet volnou soutěž na trhu s náhradními díly a na trhu oprav.