Shell inspiruje talentované mladé inženýry v historicky největším ekologickém závodě

Letošního ročníku evropské soutěže Shell Eco-marathon se zúčastní více než 250 týmů.

Akce bude poprvé zastřešena patronací komisaře Evropské Unie pro vědu a výzkum. Oproti roku 2006 vzrostl počet přihlášených vozidel v kategorii alternativních energií o 36 %. Českým „želízkem v ohni“, soutěžícím v této kategorii, je tým HydrogenIX vyslaný Fakultou elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava.

Evropský Shell Eco-marathon má ambice stát se v roce 2007 historicky největším. Zúčastní se jej více než 250 týmů ze vzdělávacích institucí dvaceti různých zemí a utkají se v jedinečném klání, jehož cílem je vytvořit úsporný vůz lámající rekordy. Soutěž rovněž prezentuje pohled současných mladých vědců a techniků na budoucí způsob dopravy.

„Je mi velkou ctí být ve spojení s Shell Eco-marathonem 2007. Jde o projekt ztělesňující náš přístup k vědě a výzkumu 21. století,“ podotkl patron evropského Shell Eco-marathonu, komisař Evropské Unie pro vědu a výzkum, Janez Potočnik.

Základní výzvou pro soutěžící týmy je vyvinout co nejúspornější vůz, a překonat tak rekord v úsporné jízdě soutěže Shell Eco-marathon, která se bude konat 11. až 13. května 2007 na závodním okruhu v jihofrancouzském Nogaru.

Stávající rekord evropského Shell Eco-marathonu v kategorii spalovacích motorů vytvořil v roce 2004 tým z Lycea La Joliverie, který v přepočtu na jeden litr paliva urazil 3 410 km. V kategorii vozů využívajících palivové články je současný rekord ještě působivější. V roce 2005 ujel švýcarský tým ETH Zurych se svým vozem poháněným vodíkem 3 836 km na ekvivalent jednoho litru paliva.

Soutěžící týmy neusilují pouze o pokoření rekordu závodu v úsporách paliva. Bojují rovněž o ocenění v řadě dalších kategorií – například o cenu za nejlepší koncept vozu pro městský provoz, nejekologičtější vůz s nejnižšími emisemi, nejlepší technologickou inovaci, nejpůsobivější design a nejefektivnější komunikační kampaň.

Český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava se Shell Eco-marathonu poprvé zúčastnil v roce 2005. Při své premiéře obsadil s výsledkem 946 kilometrů na ekvivalent jednoho litru benzínu skvělé 29. místo ze 127 klasifikovaných týmů a ve své kategorii vozů poháněných alternativními zdroji pak 5. místo. V loňském roce se tým HydrogenIX potýkal s technickými problémy a bohužel nebodoval. Ostravský tým vedený Ing. Bohumilem Horákem Ph.D. a Ing. Jiřím Koziorkem Ph.D., nasadí vůz v kategorii prototypů. Opět chce spoléhat na pohon vodíkovým článkem, jehož využitím se Katedra měřicí a řídící techniky VŠB – Technické univerzity Ostrava dlouhodobě zabývá.

Týmová práce a talent

Evropský Shell Eco-marathon spojuje inovativní nápady a technický talent tisíců studentů, kteří pracují v týmech na stovkách škol, univerzit a technických fakult po celé Evropě. Každý tým tráví měsíce vývojem, designováním a stavbou svých soutěžních vozů. Poté se všichni setkají na startovní čáře, aby povzbudili své řidiče při závěrečném květnovém závodu v Nogaru na jihu Francie. V této chvíli na svých projektech usilovně pracuje 166 týmů z univerzit a vyšších odborných škol a více než 96 týmů středoškolských studentů.

Geografická pestrost

Soutěžící týmy reprezentují 20 zemí z celé Evropy i mimo ni. Letošního ročníku se poprvé účastní týmy z Rumunska, Nizozemí, Kanady a Singapuru. Vedle silného domácího francouzského týmu sestava pro rok 2007 zahrnuje (v závorce počet týmů ze země): Belgie (13), Česká republika (1), Dánsko (2), Finsko (1), Itálie (6), Kanada (1), Německo (8), Nizozemí (4), Norsko (3), Polsko (2), Portugalsko (17), Rumunsko (1), Řecko (6), Singapur (1), Slovensko (1), Španělsko (10), Švédsko (3), Švýcarsko (2) a Turecko (14).

Zaostřeno na město

V roce 2007 výrazně vzrostl počet přihlášených týmů, které mají v úmyslu sestrojit čtyřkolý vůz všedního designu, vhodný pro běžný provoz na silnici. V tomto roce je rovněž více než 60 % týmů registrováno v kategorii městského typu vozu. Vzrůst počtu týmů přihlášených (ze 26 na 42 přihlášek) této kategorie odráží u mladých inženýrů rostoucí význam a vnímání potřeby objevovat nová řešení pro snižování dopadu tradiční městské dopravy na životní prostředí.

Rozmanité zdroje paliva

Týmy budou pro své vozy využívat v roce 2007 širokou škálu různých typů energetických zdrojů. Nejoblíbenějším palivem je benzin, který bude jako zdroj paliva používat 155 týmů, 21 týmů se bude spoléhat na dieselové palivo, 18 na LPG a 68 týmů bude využívat alternativní zdroje energie, jako například vodík, bio paliva nebo solární energii. Oproti loňskému roku to znamená výrazný 36 % nárůst v užití alternativních energií. Nejvýznamněji se tento nárůst týká vodíku, jehož využití vzrostlo v roce 2007 o 50 %. Celkem 27 týmů bude používat vodík, dalších 28 týmů pojede na bio paliva a 9 týmů využije solární energii.

Rozšíření

Shell Eco-marathon se v roce 2007 stává poprvé globální událostí. Pro americké zájemce bude připraven obdobný závod, který se uskuteční 12. – 15. dubna letošního roku na okruhu California Speedway ve Fontaně.

Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterodamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 145 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu, dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií a projektů zabývajících se obnovitelnými zdroji energie zahrnující větrnou a solární energii. Další informace na www.shell.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...