Toto riziko je však možné výrazně snížit díky zlepšené ochraně, zajišťované systémem WHIPS na ochranu před poraněním krční páteře.
Největší riziko poškození krční páteře se vyskytuje při nárazech zezadu, často při nízkých rychlostech, tj. v městském provozu. Vozidlo je zasaženo zezadu jiným vozidlem a prudký pohyb horní poloviny těla vede k enormnímu zatížení relativně slabého krku (krční páteře). Toto riziko může mít za následek posttraumatické poruchy, například vážné bolesti krku a hlavy, které mohou mít často dlouhodobý charakter. Poranění krční páteře se obtížně zjišťuje a určuje, takže výsledkem je intenzivní fyzické a psychické strádání postiženého.
Po provedení řady studií společnost Volvo Car Corporation v roce 1998 poprvé představila systém WHIPS, který byl nabízen jako standardní bezpečnostní prvek v novém Volvu S80. Od roku 2000 jsou systémem WHIPS na předních sedadlech standardně vybaveny všechny modely vozů Volvo.
V průběhu posledních čtyř let tým společnosti Volvo Cars pro výzkum dopravních nehod věnoval důkladnou pozornost výsledkům nehod, při kterých došlo k nárazu zezadu do vozů Volvo. Následně byly porovnány výsledky pro vozy Volvo se systémem WHIPS a bez něj. Výsledky jsou jednoznačné: systém WHIPS snižuje počet úrazů s krátkodobými důsledky o 33 procent a úrazů s dlouhodobými důsledky (trvajícími déle než rok) o 54 procent. Největší snížení bylo přitom zaznamenáno u žen – o 50 procent u úrazů s krátkodobými důsledky a o 75 procent u úrazů s dlouhodobými důsledky méně.
Výsledky výzkumu společnosti Volvo Cars potvrzují i jiné studie; například ty, které provedl Americký pojišťovací institut pro bezpečnost dálničního provozu (US Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) nebo švédská pojišťovna Folksam spolu se Švédskou správou silnic. Ve studii IIHS z října 2002 byla sedadla s nově vyvinutou ochranou proti poranění krční páteře porovnávána se sedadly z předcházejícího roku. Ve většině případů bylo dosaženo jasné zlepšení a průměrný pokles zranění byl shodný s tím, který zjistila ve svém výzkumu společnost Volvo – 49 procent.
Studie Folksam se ve skutečnosti skládá ze dvou studií. V rámci jedné z nich byly porovnávány skutečné nehody, podobně jako to provádí společnost Volvo Cars. Tato studie ukázala, že systém WHIPS snižuje riziko závažného poranění krční páteře o 40 procent. Druhá studie byla provedena v rámci nárazových zkoušek, při kterých byla použita sedadla pro řidiče z vozů modelového roku 2003. Konečné výsledky potvrdily hodnoty Volvo Cars a IIHS.
Vozy Volvo jsou považovány za nejbezpečnější a celkové snížení počtu úrazů by se mohlo pohybovat kolem 50 procent, pokud by všechna vozidla byla vybavena stejnými sedadly jako Volvo.
Klíčovým principem při vývoji systému WHIPS bylo to, že celá páteř a hlava musí být při nehodě bezpečně podepřeny. Proto společnost Volvo Cars dále upravila opěrky hlavy, ale především vyvinula podpěrný mechanismus, který je skryt v opěradle sedadla.
Systém WHIPS je tvořen vysokou opěrkou, umístěnou v blízkosti hlavy, propracovanou konstrukcí opěradla sedadla, které rovnoměrně a účinně podepře pohybující se tělo cestujícího, a vestavěným prvkem pro pohlcení energie nárazu, který je umístěn na spoji mezi opěradlem sedadla a sedákem. Při nárazu zezadu se opěradlo sedadla i s cestujícím pohybuje směrem vzad, a to nejprve rovnoběžně. Poté následuje krátký náklon. Síly, působící na cestujícího, jsou sníženy díky deformačnímu prvku, který se nachází na spoji opěradla a sedáku.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas