Společnost Scania vyvíjí ve spolupráci s americkým výrobcem pohonných jednotek, firmou Cummins, nový vysokotlaký vstřikovací systém Scania XPI (Extra High-Pressure Injection). Díky tomuto systému budou vznětové motory schopné plnit budoucí zpřísněná emisní kritéria. Systém Scania XPI umožní snížit provozní náklady a zlepší jízdní vlastnosti, současně budou motory ekologičtější a výkonnější.
Úspěšná spolupráce s firmou Cummins na vývoji a výrobě současného systému vysokotlakého vstřikování Scania HPI, podpořila nový dlouhodobý projekt zaměřený na další zdokonalení technologie common-rail.
V budoucnosti se základním kritériem dopravního systému stane výkonnost a dopad na životní prostředí. Výhoda vznětového motoru spočívá v tom, že jeho účinnost se dá stále zvyšovat. I po sto letech vývoje disponuje stále obrovským nevyužitým potenciálem. S technologií common-rail může Scania zdokonalovat současný dieselový agregát a jeho spalovací proces minimálně do roku 2010.
Pro splnění limitů budoucí emisní normy Euro 4 začala Scania používat technologie recirkulace výfukových plynů (EGR) a selektivní katalytická redukce (SCR). Tato strategie umožňuje vytvářet specifická řešení v závislosti na konkrétních podmínkách a způsobech využití. Soustavný vývoj technologie spalování umožní firmě Scania nabídnout motory vyhovující emisní normě Euro 4 se spotřebou ekvivalentní motorům Euro 3.
Vysokotlaké vstřikovací systémy jako např. Scania HPI úspěšně splňují současné emisní normy. Snížit emise pod úroveň normy Euro 5 však bude vyžadovat ještě vyšší vstřikovací tlaky. Toho bude dosaženo právě díky novému systému Scania XPI a kombinací technologií EGR a SCR.
Tou dobou budou emise vznětových motorů již na tak nízké úrovni (tedy aspoň v případě těch složek spalin, které jsou nám dnes známy), že se do popředí zájmu dostanou jiné otázky. Zvýšený důraz se bude klást na problematiku emisí oxidů uhlíku a skleníkového efektu. Mimoto zmenšující se zásoby ropy přinutí výrobce vyvíjet spalovací motory, které budou co nejúspornější.