Scania XPI – vstřikovací systém budoucnosti

Scania chce již nyní obstát před přísnými ekologickými normami Evropské unie

Společnost Scania vyvíjí ve spolupráci s americkým výrobcem pohonných jednotek, firmou Cummins, nový vysokotlaký vstřikovací systém Scania XPI (Extra High-Pressure Injection). Díky tomuto systému budou vznětové motory schopné plnit budoucí zpřísněná emisní kritéria. Systém Scania XPI umožní snížit provozní náklady a zlepší jízdní vlastnosti, současně budou motory ekologičtější a výkonnější.


Úspěšná spolupráce s firmou Cummins na vývoji a výrobě současného systému vysokotlakého vstřikování Scania HPI, podpořila nový dlouhodobý projekt zaměřený na další zdokonalení technologie common-rail.


V budoucnosti se základním kritériem dopravního systému stane výkonnost a dopad na životní prostředí. Výhoda vznětového motoru spočívá v tom, že jeho účinnost se dá stále zvyšovat. I po sto letech vývoje disponuje stále obrovským nevyužitým potenciálem. S technologií common-rail může Scania zdokonalovat současný dieselový agregát a jeho spalovací proces minimálně do roku 2010.


Pro splnění limitů budoucí emisní normy Euro 4 začala Scania používat technologie recirkulace výfukových plynů (EGR) a selektivní katalytická redukce (SCR). Tato strategie umožňuje vytvářet specifická řešení v závislosti na konkrétních podmínkách a způsobech využití. Soustavný vývoj technologie spalování umožní firmě Scania nabídnout motory vyhovující emisní normě Euro 4 se spotřebou ekvivalentní motorům Euro 3.


Vysokotlaké vstřikovací systémy jako např. Scania HPI úspěšně splňují současné emisní normy. Snížit emise pod úroveň normy Euro 5 však bude vyžadovat ještě vyšší vstřikovací tlaky. Toho bude dosaženo právě díky novému systému Scania XPI a kombinací technologií EGR a SCR.


Tou dobou budou emise vznětových motorů již na tak nízké úrovni (tedy aspoň v případě těch složek spalin, které jsou nám dnes známy), že se do popředí zájmu dostanou jiné otázky. Zvýšený důraz se bude klást na problematiku emisí oxidů uhlíku a skleníkového efektu. Mimoto zmenšující se zásoby ropy přinutí výrobce vyvíjet spalovací motory, které budou co nejúspornější.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aramco a Stellantis potvrzují kompatibilitu syntetických paliv s evropskými motory

Aramco a Stellantis potvrzují...

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Evropské snahy o snížení emisí CO2 ohroženy Českou republikou

Evropské snahy o snížení emisí CO2...

Průměrné emise CO2 u nově zaregistrovaných osobních aut v Evropě sice rok od roku klesají, ale Česká republika kazí evropské emisní statistiky. Češi totiž kupují nová auta s vysokou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních vozů německé soutěže „Auto roku 2024“.  V Česku bude stát pod 2 miliony korun

Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních...

Kia EV9 oslovila 27člennou porotu německé soutěže „Auto roku 2024“ (GCOTY) a bylo vyhlášeno vítězem kategorie luxusních vozů. Kia EV9 tím odsunula osm konkurenčních modelů zařazených do...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Amarok jako kempovací vůz se střešním stanem a hardtopem

Nový Amarok jako kempovací vůz se...

Volkswagen Užitkové vozy představuje na veletrhu Caravan Salon přestavbu modelu Amarok PanAmericana. Tento speciální pick-up byl upraven společností Genesis Import. Vznikl tak dokonalý automobil pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...