Scania rozšiřuje nabídku nejmodernějších motorů

Ty splňují náročné emisní limity Euro 5 bez dodatečné úpravy výfukových plynů.

Novou platformu motorů s revoluční technologií systému vstřikování představila společnost na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru na konci září. V rámci něho zákazníkům prezentovala i řadu novinek, které zvýší pohodlí samotných řidičů a především provozní efektivitu vozidel.

Nové motory s revoluční technologií

Švédský výrobce nákladních automobilů dlouhodobě patří k leaderům v oblasti nových technologií a řešení. Nová řada motorů přináší zásadní technologické novinky. Jedná se především o nový systém vstřikování Scania XPI, který funguje na systému common rail. Prostřednictvím něho za pomoci vysokého tlaku vstřikování snižuje objem pevných částic obsažených v palivu. „Ve spalovacím prostoru se zároveň snižuje teplota spalování díky recirkulaci výfukových plynů . Tím dochází k významné redukci emisí oxidu dusíku. Některé modely jsou vybaveny dvoufázovým chladícím okruhem,“ doplňuje Martin Benda, marketingový ředitel Scania CZ. Turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek potom do sání dodává přesný objem výfukových plynů a vzduchu. Celý tento proces řídí kontrolní systém samotného motoru Scania.

Nové 5 a 6válcové motory mají výkon od 230 hp a kroutícího momentu 1050 Nm až po 480 hp a 2500 Nm. Právě vysoké kroutící momenty výrazně přispívají k lepší ovladatelnosti vozidla. Vzhledem k tomu, že umožňují řadit i v nízkých otáčkách, zvyšují ekonomičnost provozu. „Nové motory jsou nyní zaváděny nejen do všech typů nákladních vozidel Scania (P, G, R), ale i do modelových řad městských a dálkových autobusů,“ říká Martin Benda.

Motory přesně dle požadavků a budoucího využití

Švédská automobilka Scania zároveň reaguje na nejnovější a nejpřísnější evropský standard EEV (enhanced environmentally friendly vehical) a nabízí pro potřeby nákladních vozidel i autobusů 9litrové motory o výkonu 230, 280 a 320 hp. Každý zákazník má tak možnost, vybrat si motor přesně dle jeho požadavků. S rostoucími ekologickými požadavky se zkvalitňují i technologie snižování emisí. EGR, technologie recyklace výfukových plynů, se využívá zejména u autobusů. Provozovatelé nákladních vozidel mohou volit mezi EGR a SCR, selektivní katalytickou redukcí.

Novinky v kabině i v oblasti podvozku zvýší efektivitu provozu

Důležitou charakteristikou při výběru vozidel je komfort pro samotné řidiče a také efektivita vozidel. Scania se v rámci vlastního výzkumu zaměřuje i na tyto oblasti. Vyhodnocuje a reaguje tak na nové požadavky a nároky svých zákazníků. Aktuálními novinkami, které byly na veletrhu v Hannoveru představeny, jsou například pohodlnější lůžka, rozšířená funkčnost palubní desky a nové zadní vzduchové pérování se dvěma měchy. Důležitou funkcí se stal rozjezdový asistent. „V našich vozidlech je tato funkce již součástí standardní nabídky. Řidičům pomáhá především v situacích, kdy musí vůz překonávat značný odpor,“ říká Martin Benda. A dodává: „Prostřednictvím této funkce si motor udrží požadované otáčky, aniž by bylo nutné namáhat spojku. Rozjezdový asistent navíc poskytne řidiči přesnější kontrolu nad otáčkami při zařazení neutrálu nebo pouštění spojky.“

Novinky:

Kabina

Nová konstrukce lůžka

  • 35mm silnější matrace (155mm) a lepší pružení (řada R)
  • Díky novému designu lůžka není potřeba posunovat sedadla (platí pro všechny spací kabiny)
  • Nové horní lůžko se silnější matrací, lepším odpružením a novým čalouněním (kabiny R-series Topline)

Nové střešní odkládací poličky (P, G, a R Highline)

  • Nově uspořádaný úložný prostor nad hlavou, včetně víka a osvětlení
  • 25% větší úložný prostor
  • Příprava pro zabudování mikrovlnné trouby
  • Uzamykatelná přihrádka na straně u řidiče.
  • Nové úložné prostory za dveřmi, dostupné po obou stranách kabiny
  • Nová roleta upevněná na dveřích (R-Series Highline, Topline)
  • Lavice pro spolujezdce (G-series – krátké kabiny, denní kabiny)
  • Nový vysokotlaký systém čištění reflektorů

Nový informační panel

  • Nový informační panel s vylepšenou grafikou u všech modelů
  • Lze zobrazit informace z digitálního tachografu
  • Možnost zobrazení informací z nástavby, včetně varovných světelných a zvukových znamení Není nutné instalovat tolik doplňků: vypínače jsou dostupné jako příslušenství

Dodávány jsou tři varianty informačních panelů – Basic, Colour a Colour Plus, kde u posledních dvou zmíněných variant je možnost programovatelných polí.

Podvozek

Nový odlehčený systém zavěšení zadních náprav se dvěma vzduchovými měchy.

  • Nové příčky, lehčí rám a závěsné komponenty
  • Oproti předchozím modelům se dvěma měchy nyní lehčí až o 120kg
  • Postupné zavádění do výroby pro jednotlivé modely
  • Varianta se čtyřmi vzduchovými měchy možná pro úsporu hmotnosti, vyšší komfort a pohodlnější práci s nákladem

EBS v kombinaci s bubnovými brzdami

  • Dostupné u modelů 4×2 s pneumatickým pérováním
  • Hlavně pro využití ve stavebnictví
  • Citlivější brzdy
  • Lepší funkčnost pro interakci s jiným systémy, například retardérem, využití energie z brzdění, ESP

Převodovky

Manuální převodovky – pro možnost specifikace pomocných náhonů (PTO)

  • Nová, po straně umístěná PTO
  • Nová, vzadu umístěná, dvoupřírubová, vysokorychlostní PTO

Automatické převodovky

  • Automaticky řadí neutrál při zastavení, například na semaforech
  • Asistent pro rozjezd do kopce
  • Omezení rychlosti (30km/h) a blokování zpátečky, pokud je stupátko obsazeno (popelářské vozy)

O společnosti Scania Czech Republic

Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. V roce 2008 slaví čtrnácté výročí působení na českém trhu, kde dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ 519 zaměstnanců.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...