Společnost Scania představila model nákladního automobilu s nárazovou zónou, která může snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.



Nárazová zóna je tvořena krátkou přední „kapotou“, která se při čelní srážce s osobním vozidlem zdeformuje, a tím absorbuje co nejvíce energie nárazu. Rychlost, při které je možné srážku přežít, vzroste z 56 na 90 km/hod. Nová koncepce nárazové zóny může na evropských silnicích ročně zabránit až 900 úmrtím.
Absorbující čelní konstrukce
Nárazovou zónu tvoří přední 60 m deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg. To, co vypadá jako kapota, je cíleně pojatá konstrukce navržená tak, aby řízeně absorbovala energii. Uvnitř deformační konstrukce nejsou proto žádné tuhé nebo těžké komponenty. Dolní přední část konstrukce se při srážce střetne s osobním automobilem ve výšce nárazníku, což znamená, že je maximálně využito jeho deformačních vlastností. Celková délka nárazové zóny ve výšce nárazníku je 80 cm, tj. o 20 cm více než samotná „kapota“. Tohoto prodloužení bylo dosaženo využitím prostoru, který normálně tvoří přední nárazník nákladního vozidla. Horní část konstrukce má ochránit řidiče a spolujezdce nákladního vozidla v případě nárazu např. do návěsu.
Změkčení vnějších povrchů kapoty by mělo lépe ochránit také chodce a cyklisty. Ochrana těchto účastníků provozu by mohla být spojena s aktivním snímacím systémem, který by těsně před nárazem dokázal příslušné panely přizvednout.
Zachovaná ovladatelnost
„Kapota“ má výrazně klínový tvar. Jsou pro to dva podstatné důvody. Klínový tvar zlepšuje ovladatelnost a navíc snižuje závažnost některých srážek. Obrysová kružnice otáčení vnějšího předního rohu je stejná jako u běžných nákladních vozidel. Šíře plochy, proti které kolidující osobní automobil míří, je výrazně menší než u běžných nákladních vozidel. Pokud se vozidla srazí rohem, menší vozidlo bude odraženo do boku a síla nárazu se tak zmírní.
Atraktivní design je nezbytností
Nákladní vůz s nárazovou zónou musí vypadat stále atraktivně, aby o něj měli provozovatelé zájem. „Naším úkolem bylo spojit design Scania s koncepcí nárazové zóny. Design koncepčního nákladního vozidla je „vizionářský“ – naznačuje, jakým směrem se možná budeme za pár let ubírat,“ říká Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.
„Snažíme se mezi dopravci i veřejností zvyšovat povědomí o problematice bezpečnosti, stejně jako otestovat reakce na nový design. Chceme také naznačit zákonodárcům, že stačí provést drobné změny v předpisech a ty mohou snížit počet nehod s následkem smrti nebo zranění,“ uzavírá Hasse Johansson.
V EU zahynulo při srážkách osobních vozidel s nákladními 4000 osob
Dvě třetiny kolizí osobních vozidel s nákladními představují čelní srážky. Příčinou 90 % nehod je přejezd osobního vozidla na nesprávnou stranu silnice. V zemích Evropské unie tak přichází ročně o život okolo 4000 osob. Aby se snížil počet úmrtí při těchto nehodách, vydala Evropská unie nové předpisy. Od srpna 2003 musí mít všechna nová nákladní vozidla, s výjimkou některých terénních vozů, čelní ochranu proti podjetí.
Změna legislativy, která by v rámci zavedení nové koncepce nárazové zóny umožňovala výrobu delších tahačů s vyšší hmotností, by výrazně přispěla k ochraně ostatních účastníků silničního provozu při srážce s nákladními vozy.