Švédská automobilka Scania představuje svoji další novinku. V Helsinkách během kongresu o veřejné dopravě UIPT si odbyl svoji celosvětovou premiéru hybridní etanolový autobus. Tento autobus dokáže snížit emise CO2 až o 90 procent a je schopen ušetřit až 25 procent paliva.



Po tříletém vývoji byl poprvé veřejnosti představen nízkopodlažní autobus poháněný etanolem. „Po právu můžeme být hrdí na to, čeho jsme dosáhli,“ říká Hasse Johansson, viceprezident Scania pro výzkum a vývoj. „S naším inovačním hybridním konceptem řízení se nám podařilo vylepšit celkovou spotřebu pohonných hmot a snížit emise přinejmenším o 25 procent, s použitím etanolu se také podařilo snížit fosilní emise CO2 až o 90 procent,“ dodává Johansson.
Hybridní koncept Scania
Nový hybridní koncept Scania využívá běžný autobusový motor a navíc nabízí volbu paliva – motor může být upraven pro provoz na etanol, naftu nebo plyn. Motor je propojen s generátorem, dodávajícím energii elektrickému motoru, který při brždění funguje také jako generátor. Elektrická energie se ukládá v průmyslových ultrakondenzátorech s vysokou hustotou energie a vyšší účinností, než mají běžné akumulátory.
Scania se již několik let velmi intenzivně věnuje problematice snižování emisí a udržitelnosti veřejné dopravy, zejména pak využíváním alternativních paliv. Nový hybridní koncept splňuje nejnáročnější emisní podmínky Euro 5 a EEV. Pasažéři nového hybridního autobusu ocení jeho spolehlivost a komfort, řidiči uvítají pohodlné manévrování i v hustém městském provozu, a provozovatelé těchto autobusů přivítají použití technologie zaručující dlouhou životnost autobusu.
Hybridní autobus Scania se čtyřmi základními moduly:
Hybridní autobus má čtyři hlavní moduly:
- sekce pro pasažéry uprostřed
- sekce pro řidiče vepředu uprostřed (nad přední nápravou)
- zadní sekce s motorem, převodovkou a zatáčecí zadní nápravou
- střecha s možností uložení zásobníků energie, klimatizace, topení a větrání (+ možnost uložení zásobníků se zemním plynem)
„Díky uložení kol „v rozích“ je autobus v celé ploše nízkopodlažní a tak má tento desetimetrový autobus stejnou obsaditelnost jako klasický dvanáctimetrový,“ komentuje velkou výhodu Zdeněk Abraham,“ obchodní ředitel divize autobusů Scania CER.
Zavedení alternativních paliv v městské hromadné dopravě může velmi výrazně snížit znečištění ovzduší zejména v centrech měst. Scania se svým hybridním systémem využívající etanol jako palivo demonstruje závazek podílet se aktivně na vybudování udržitelného a ekologického systému městské hromadné dopravy. Scania považuje etanol v dnešní době za daleko nejvhodnější a nejvýkonnější alternativní palivu na trhu.
Do pravidelného městského provozu ve Stockholmu bude dvanáct etanolových autobusů vybavených hybridním systémem Scania uvedeno v letech 2008 a 2009.
Technické parametry:
- Kapacita: celkem 87 míst, z toho 26 na sezení
- Rozměry: délka 10,4 m, šířka 2,55 m, výška 3,3 m
- Maximální rychlost: 78 km/hod (závisí na převodu zadní nápravy)
- Motor: 9-litrový s technologií EGR, který může být s pohonem paliva jako je ethanol, diesel nebo plyn
- Elektromotor: Voith ELVO Drive, vodou chlazený, maximální točivý moment 2750 Nm, standardní moment 1800 Nm, maximální rychlost při 2400 Nm
- Zásobník energie: Ultrakondenzátor 4×125 Volt Maxwell BOOSTCAP chlazený vzduchem
O společnosti Scania Czech Republic
Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. V roce 2007 oslaví třinácté výročí působení na českém trhu, kde dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ 426 zaměstnanců.
Pro řidiče kamionů letos již potřetí organizuje Scania celoevropskou soutěž „Mladý evropský řidič kamionu 2007“. Ta je určena řidičům profesionálům ve věku do 35 let, kteří mají řidičské oprávnění na nákladní vozy a přívěsy, bez ohledu na značku vozu, který řídí. Společnost Scania usiluje prostřednictvím tohoto projektu o prohloubení teoretických a praktických znalostí mladých řidičů, které považuje za důležitý faktor bezpečnosti na silnicích.