Scania podporuje digitální přenos dat z tachografů

Společnost Scania a další výrobci komerčních vozidel se dohodli na společném způsobu dálkového přenosu dat z digitálních tachografů.

Tato dohoda, která je rozšířením projektu FMS standard, vychází z úsilí skupiny ACEA Heavy Truck Electronic Interface Group a umožní jednodušší a bezpečnější přenos dat.

Scania podporuje digitální přenos dat z tachografů
Scania podporuje digitální přenos dat z tachografů

Zavedení digitálních tachografů způsobilo dopravním společnostem značné administrativní komplikace. Dopravci jsou nyní povinni místo prostého archivování tachografových kotoučků vždy nejméně jednou měsíčně stahovat data z řidičských karet. Nové předpisy dále přinesly povinnost nejméně jednou za tři měsíce ukládat i údaje o vozidle stažené z tachografů. Všechna takto získaná data musejí být bezpečně archivována minimálně po dobu jednoho roku, přičemž tato podmínka se v jednotlivých zemí do určité míry liší.

Situaci se snaží usnadnit právě uzavřená dohoda hlavních výrobců komerčních vozidel. Jejím cílem je, aby telematické systémy mohly přistupovat k datům uloženým v digitálních tachografech a stahovat je na dálku. Pomoci by v tom mělo rozšíření FMS standardu, což je otevřený standard přístupu k elektronickým datům z vozidlové sběrnice CAN.

Telematické systémy přenosu dat z tachografů na bezpečné servery mohou pomoci tyto nepříjemnosti překonat. Výrobci se snaží najít takové řešení, které by umožňovalo přenos všech potřebných dat na dálku takovým způsobem, aby se řidič nemusel tohoto procesu aktivně účastnit a celý přenos proběhl nezávisle na poloze vozidla.

Nakládání s těmito daty se jeví jako velmi citlivá záležitost. Z toho důvodu je potřeba překonat i některé legislativní, právní a technické překážky a následně je nezbytně nutné získat od Evropské unie schválení celého procesu přenosu dat. Výrobci chtějí celý proces co nejvíce urychlit, avšak z výše uvedených důvodu se předpokládá zavedení tohoto řešení až v letech 2008/2009.

Do skupiny ACEA Heavy Truck Electronic Interface Group, dříve známé jako skupina FMS, patří Scania, Mercedes-Benz, MAN, DAF, Iveco, Volvo a Renault.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...