Scania: Paleta hnacích ústrojí nové řady R

Hnací ústrojí tvoří jedenácti-, dvanácti- a šestnáctilitrové motory Scania.

Kromě nového motoru Euro 4 zde figuruje také nová verze šestnáctilitrového motoru V8, která je vyladěna na výkon 500 HP. Paleta převodovek zůstává nezměněna, zdokonalen byl systém Opticruise a řídící systém retardéru.

Motory:

Scania: Paleta hnacích ústrojí nové řady R
Scania: Paleta hnacích ústrojí nové řady R

Motor Scania 420 HP je prvním motorem splňujícím emisní normu Euro 4. Motor využívá technologie turbocompound. Zcela novou tovární konstrukcí je systém EGR (recirkulace výfukových plynů). Recirkulované výfukové plyny jsou před přivedením do sacího potrubí ochlazovány chladicí soustavou motoru. V nasávaném vzduchu pak snižují teplotu spalování a tím tvorbu oxidů dusíku. Nový motor má proti stávajícím pohonným jednotkám Euro 3 o 30 % nižší emise oxidů dusíku (NOx) a o 80 % nižší emise pevných částic. Systém EGR nevyžaduje žádná aditiva a vozidlo je možné provozovat na běžnou motorovou naftu.

Nový motor V8 o výkonu 500 HP zaplňuje výkonovou a momentovou mezeru mezi turbocompoundním motorem o výkonu 470 HP a vysokovýkonným V8 580 HP. Nárůst výkonu o 20 HP je podpořen zvýšením točivého momentu o 100 Nm. Výsledkem je klidná a harmonická síla, které dělá radost těžká práce, a přitom vydává ten pravý zvuk spojovaný s motory Scania V8.

  • R 340: jedenáctilitrový řadový šestiválec DC11 08, 340 HP, 1600 Nm
  • R 380: jedenáctilitrový řadový šestiválec DC11 09, 380 HP, 1800 Nm
  • R 420: dvanáctilitrový řadový šestiválec DC12 14, 420 HP, 2100 Nm
  • R 420 Euro 4: dvanáctilitrový řadový šestiválec DT12 11, 420 HP, 2100 Nm
  • R 470: dvanáctilitrový řadový šestiválec DT12 06, 470 HP, 2200 Nm
  • R 500: šestnáctilitrový V8 DC16 04, 500 HP, 2400 Nm
  • R 580: šestnáctilitrový V8 DC16 03, 580 HP, 2700 Nm

Převodovky:


Použity jsou známé dělící převodovky Scania se skupinovým řazením, s plazivými převody nebo bez nich. Provedení s motorem o výkonu 580 HP využívá zesílenou verzi, která si poradí s jeho mohutným točivým momentem 2700 Nm. Tato převodovka je vybavena chladičem, který je u ostatních motorů za příplatek.

  • R 340, R 380: GR900 8+1-rychlostní nebo GRS890 12tirychlostní
  • R 420, R 470, R 500: GRS900 12+2-rychlostní
  • R 580: GRS920 12+2-rychlostní

U nových verzí, které jsou přizpůsobené pro použití v řadě R, je možné převodovky doplnit retardérem a automatizovaným systémem řazení Scania Opticruise. Elektrická soustava založená na sběrnici CAN-bus umožňuje integrovat velké množství nových funkcí. Automatizovaný systém řazení převodů Scania Opticruise byl zdokonalen a zajišťuje nyní rychlejší a citlivější řazení.

Ochrana spojky:


Volitelným vybavením je systém, který pomáhá řidiči šetřit obložení spojky při rozjíždění. Jakmile je spojka vyšlápnuta a vozidlo stojí, jsou otáčky motoru omezeny na 900 ot./min. To pro běžný rozjezd bohatě stačí a řidič spojku může uvolnit s jen minimálním prokluzem. S lehkým nákladem na rovné silnici se vozidlo rozjede i bez přidání plynu, jen opatrným pouštěním spojky při volnoběžných otáčkách.


Pokud řidič z nějakého důvodu nezaznamená špatné zacházení se spojkou, na sdruženém přístroji se rozsvítí výrazné žluté upozornění: Přetížení spojky. Pokud jsou dodržena všechna doporučení, není důvod, aby spojka nevydržela celou dobu životnosti nákladního automobilu.

Zadní nápravy:


Zadní nápravy nákladních automobilů Scania řady R jsou tradiční R660 a R780 v uspořádání s jednou poháněnou nápravou (4×2, 6×2, 6×2/4 se dvěma řiditelnými nápravami, 6×2*4 s řiditelnou zadní nápravou). R660, která je zhruba o 80 kg lehčí než R780, je vhodná pro použití s jedenáctilitrovým motorem v podmínkách střední zátěže do celkové hmotnosti soupravy 32 tun. R780 se doporučuje pro použití na kvalitních silnicích, v uspořádání s jednou poháněnou nápravou, do celkové hmotnosti soupravy 60 tun.


Stálé převody zadních náprav:

  • R660: 2,92 3,07 3,42 3,80 4,22 4,88 5,57
  • R780: 2,71 2,92 3,08 3,27 3,40 3,80 4,25

Standardně jsou nákladní automobily Scania vybaveny regulací prokluzu a uzávěrkou diferenciálu. Ta disponuje automatickou elektronickou západkou, která brání záběru, otáčejí-li se kola různou rychlostí. Podvozky mají také uzávěrku mezinápravového diferenciálu, která se spíná samostatně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aramco a Stellantis potvrzují kompatibilitu syntetických paliv s evropskými motory

Aramco a Stellantis potvrzují...

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Evropské snahy o snížení emisí CO2 ohroženy Českou republikou

Evropské snahy o snížení emisí CO2...

Průměrné emise CO2 u nově zaregistrovaných osobních aut v Evropě sice rok od roku klesají, ale Česká republika kazí evropské emisní statistiky. Češi totiž kupují nová auta s vysokou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních vozů německé soutěže „Auto roku 2024“.  V Česku bude stát pod 2 miliony korun

Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních...

Kia EV9 oslovila 27člennou porotu německé soutěže „Auto roku 2024“ (GCOTY) a bylo vyhlášeno vítězem kategorie luxusních vozů. Kia EV9 tím odsunula osm konkurenčních modelů zařazených do...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Amarok jako kempovací vůz se střešním stanem a hardtopem

Nový Amarok jako kempovací vůz se...

Volkswagen Užitkové vozy představuje na veletrhu Caravan Salon přestavbu modelu Amarok PanAmericana. Tento speciální pick-up byl upraven společností Genesis Import. Vznikl tak dokonalý automobil pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...