Tahač Scania G 420 vybavený převodovkou Opticruise při náročném testu zvítězil.

Čtyři odborní novináři z Německa, Itálie a Španělska absolvovali testovací jízdy s pěti užitkovými vozidly vybavenými samočinnými převodovkami na trase dlouhé 120 kilometrů.
Testovací trasa
– zahrnovala dálniční úseky, vedlejší komunikace s množstvím zatáček, kopcovité úseky, kruhové objezdy a křižovatky – výtečné podmínky pro posouzení samočinné převodovky, když každý úsek vyžadoval skutečně četná řazení. Převodovky se hodnotily podle následujících kriterií: snadnost ovládání, samočinná funkčnost, přídavné funkce a zvláštnost konstrukce.
Pět testovaných vozidel bylo vybráno z produkce pěti značek:
DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Scania a Volvo. To znamená, že byly posuzovány čtyři systémy: ZF AS Tronic (DAF a Iveco), Powershift (Mercedes-Benz), Opticruise (Scania) a I-Shift (Volvo). S výjimkou Opticruise se jedná o cíleně postavené „automatizované“ systémy.
Výsledky hodnocení podle dosažených bodů:
Max. bodů | Scania | Mercedes | Volvo | Iveco | DAF | |
Ovládání | 50 | 40,05 | 41 | 35,75 | 37,5 | 39 |
Samočinné funkce | 70 | 60 | 58,42 | 57,92 | 54,17 | 51,33 |
Přídavné funkce | 70 | 51,08 | 49,91 | 47,41 | 45,5 | 46,25 |
Zvláštní stupně | 80 | 70 | 66,5 | 65 | 58 | 52,50 |
Celkem | 270 | 221 | 216 | 206 | 195 | 189 |
Konečné pořadí | – | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
Následující přehled obsahuje kladná (+) i záporná (-) slovní hodnocení testovacího týmu vůči testovacím převodovkám:
DAF (ZF AS-Tronic): (umístění na pátém místě)
(+)Celkové nastavení podporuje aktivní řízení vozidla; dobrý program pro zrychlování; řazení dolů pro udržení vhodných otáček motoru pro efektivní brzdicí výkon.
(-) Nevyhovující ovládání spojky při rozjezdu do stoupání a při manévrování; řazení dolů ve stoupání poněkud zpožděné; pozdní řazení nahoru po horizontech; pomalé změny převodového stupně.
Iveco (ZF AS-Tronic): (umístění na čtvrtém místě)
(+)Dobrá integrace řízení rychlosti v klesáních; přijatelná rychlost řazení.
(-)Nedokonalá ergonomie a ovládání; předčasné řazení dolů ve stoupáních bez ohledu na výkon motoru; ne vždy dobré manévrování bez ohledu na manévrovací modus.
Mercedes (Powershift):(umístění na druhém místě)
(+)Velmi dobrý program řazení (skokové řazení v případě potřeby); zlepšená rychlost řazení; snadné ovládání pedálem.
(-)Občas nepříjemná činnost spojky v zatížení; výkonový modus nepotřebný; mnoho důmyslných přidaných funkcí, které by však bylo lépe integrovat, než ponechat k ovládání; občas zbytečné „bezpečnostní“ řazení ve stoupáních.
Scania (Opticruise):(umístění na prvním vítězném místě)
(+)Velmi dobrý program řazení; dokonalá integrace řízení rychlosti v klesáních; předpoklady pro aktivní řízení vozidla; programovatelný rozjezdový převod; výborné ovládání spojky.
(-)Výkonový modus nepotřebný; rychlost řazení pouze průměrná.
Volvo (I-shift):(umístění na třetím místě)
(+)Nejlepší rychlost řazení v testu; výtečné ovládání spojky; snadné řízení pedálem plynu.
(-)Výkonový modus nepotřebný; všechny funkce dostupné pouze ve softwarové verzi „Premium“; omezená možnost pomoci přeřazení ručně; vzhledem k absenci retardéru nikoli dobré ovládání rychlosti v klesáních a integrace.