Scania OmniExpress 3.20 – – nový autokar Class II debutuje na Transport 2011

Novým sníženým autokarem OmniExpress 3.20 představuje Scania svou roli silného rivala na rychle rostoucím evropském trhu vozidel pro krátké a střední vzdálenosti pravidelné dopravy.

Dvounápravové a třínápravové typy mohou být stavěny „na míru“ jakýmkoli potřebám dopravců.

Scania OmniExpress 3.20 - – nový autokar Class II debutuje na Transport 2011

Včetně dvanácti délkových variant mezi 11 a 14,5 metry, obsaditelností až 67 cestujícími, třiceti variantami vnitřního uspořádání, motory typu 230 až 440 podle Euro 5 či EEV o největším výkonu 169 – 323 kW. Podle nabídky Scania pro využití alternativních paliv budou později k dispozici úpravy pro spalování „bionafty“ nebo etanolu jako první v tomto segmentu. Volitelná specifikace Ecolution by Scania umožňuje dopravcům zásadně zvýraznit jejich „zelený profil“.

Nová Scania OmniExpress se veřejnosti poprvé představila na výstavě Transport 2011 ve dnech 6.-9. dubna v Herningu v Dánsku.

„Vozidlo postavené Scanií ve spolupráci s karosárnou Lahden Autokori Oy s kompletním zabezpečením servisních služeb a náhradních dílů v síti Scania je typ OmniExpress 3.20 favorizován pro získání velkého sousta z koláče meziměstské dopravy,“ říká Melker Jernberg, starší viceprezident divize autobusů a autokarů Scania.

„Lehká, ale robustní konstrukce s ojedinělou variabilitou, kterou karoserie poskytuje, stejně jako uspořádání interiéru spolu s vynikající pověstí kvality značky mezi dopravci v celé Evropě jsou základem její popularity. Navíc nabízíme uživatelům řadu možností zásadního snížení uhlíkatých stop jejich činnosti. Prodej začíná v pobaltských a severských zemích, následuje pak ve střední a jižní Evropě,“ dodává.

Stejná modulární konstrukce byla aplikována u základů pro typy 3.40 a 3.60 m řady Scania OmniExpress, s nimiž nová verze sdílí řadu prvků a systémů. Karoserie, postavená kompletně z nerezové oceli, má klínovitý sklon (75 mm) vpřed, což dále zlepšuje její aerodynamiku.

Pro tuto modelovou řadu byla zvlášť vyvinuta konstrukce pro montážní postupy

aby umožňovaly velkou variabilitu v celkových délkách, stejně jako ve výšce. Délku karoserie lze volit po stupních o délce 300 – 400 mm v rozpětí od 11 do 14,9 metru. Podobně je nabízeno 30 variant vnitřního uspořádání v několika úrovních komfortu, případně s dalším individuálním přizpůsobením do nejmenšího detailu. Zavazadlový prostor o objemu 6,36 m3 je přístupný otevřením vzhůru výklopných krytů, takže vozidlo může proto sloužit o víkendech jako autokar pro kratší výlety. Výška podlahy činí 860 mm, je rovinná se zvláštním ohledem na specifika provozu například v Německu. Jedny, nebo dvoje dveře mohou být uspořádány v konfiguracích 1-0-0, 1-1-0, nebo 1-2-0, v posledním případě pak na přání také s plošinou pro vozíčkáře ve středních dveřích. Ulička je o 10 cm širší, než u vysokých typů a umožňuje tak snadný pohyb cestujících.

Samočinné řízení klimatizace

– je konstruováno pro libovolné klimatické podmínky od arktických na severu Finska v zimě, po letní vedra na jihu Itálie. Také podmínkám prostoru pro cestující s příjemným prostředím je přizpůsobena velikost a umístění oken, jejichž zasklení musí dokázat stejně účinně tlumit intenzivní sluneční záření v létě, nebo naopak izolovat proti chladu v zimě. Dvouvrstvé zasklení postranních okem je koncipováno pro úsporu hmotnosti. Použity jsou zvláště tenká skla (3 mm), ale instalovány jsou s větší mezerou, než je obvyklé (9 mm), pro dosažení největšího izolačního efektu.

Pracoviště řidiče

kompletně přejímající ergonomii Scania, je velmi prostorné a příkladně přístupné. Ve specifikaci se samočinnou převodovkou ZF, nebo Scania Opticruise, je volič řazení umístěn na přístrojovém panelu (ZF), nebo na sloupku řízení (Scania Opticruise). To umožňuje řidiči pohyb v jeho prostoru se sedadlem otočným o 90° bez překážek. Velkorysý rozsah nastavitelnosti sedadla i volantu i zavěšené pedály doplňují obraz důsledného pojetí pracovního prostředí.

Volitelné hnací řetězce

– zahrnují výkonné a úsporné devítilitrové a třináctilitrové motory typu 230 – 440 podle Euro 5 nebo EEV o největším výkonu 169 – 323 kW kombinované se samočinnými převodovkami, nebo samočinným řazením Scania Opticruise. Emisní technologie Scania EGR eliminuje nutnost použití aditiv a nádrže pro ně, připouští také spalování až 100% „bionafty“. Další palivovou alternativu poskytuje etanolový motor Scania, který je v této kategorii autobusů nabízen poprvé. Pro další informace kontaktujte prosím:

Scania OmniExpress 6×2 13.7 – technická data autobusu vystaveného na Transport 2011 v Herningu:

Počet sedadel 53+2
Uspořádání dveří 1-1-0
Délka 13,7m
Šířka 2,55 m
Celková výška 3,4 m
Objem nádrže paliva 310 litrů
Objem zavazadlového prostoru 5,19 m3
ovládaní víka ručně
PROSTOR ŘIDIČE
sedadlo řidiče vyhřívané s tříbodovým bezpečnostním pásem
klimatizace prostoru řidiče samostatná
pro jízdu vzad kamera a zvuková signalizace
PROSTOR CESTUJÍCÍCH
sedadla ‘Lahden 42’ (kůže) nastavitelná s opěrkami hlavy
servisní souprava s individuálními výstupy vzduchu a LED osvětlením
prostory pro zavazadla otevřené nad hlavou
KLIMATIZAČNÍ SOUSTAVA
Tlaková ventilace s elektronickým řízením (samočinná na objednávku)
ELEKTRICKÁ SÍŤ
akumulátory 225 Ah
alternátor 2×150 A
hlavní světlomety H7 s ostřikovači
HNACÍ ŘETĚZEC
motor pětiválec 9300 cm3
největší výkon 240 kW/1600 Nm
emisní třída EEV
převodovka šestistupňová samočinná ZF s retardérem
BRZDY
elektronicky řízené EBS
odlehčovací výfuková se samočinnou aktivací
zastávková autobusová brzda
PÉROVÁNÍ
přední sklánění („kneeling“) celkové zdvihání a snižování podvozku
KAROSERIE
nosná struktura z nerezové oceli
opláštění panely z lehké slitiny
postranní a zadní zasklení dvouvrstvé

Údaje ve specifikaci pro provoz v Dánsku.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....