SCANIA = BEZPEČNÁ JÍZDA

Informace

SCANIA = BEZPEČNÁ JÍZDA

Společnost Scania je známá tím, že ve vývoji i výrobě svých vozů klade vysoký důraz na bezpečnost. Každý vůz Scania splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní nároky, ať už se prodává kdekoli na světě.

Scania se také podílí na všech významných projektech v oblasti technického vývoje bezpečnostních systémů vozidel a několikrát se stala iniciátorem nových bezpečnostních opatření, která vedla ke zvýšení náročnosti bezpečnostních testů a byla přijata jako standard pro všechny ostatní výrobce.

Historie bezpečnosti nákladních automobilů je již od roku 1950 pevně spjata se značkou Scania. Jedním z nejdůležitějších mezníků bylo zavedení dvouokruhové brzdové soustavy s automatickým napínačem a pružinovou brzdou. Roku 1970 se stal základní součástí výbavy nákladního vozu Scania bezpečnostní pás. V osmdesátých letech byl představen revoluční systém ABS. V roce 1984 společnost uvedla na trh první automatický převodový systém a roku 1995 byl představen již plně automatizovaný převodový systém Opticruise, který řidiči umožňuje plně se soustředit na jízdu. Od roku 1988 je samozřejmostí instalace bezpečnostního pásu do sedadla řidiče a o dva roky později byly nové bezpečnostní pásy doplněny o napínač. V roce 1993 Scania představila integrovaný retardér, který je stále považován za nejlepší systém svého druhu na trhu. Od září 2001 Scania nabízí pro všechny modely sedadel a všechny typy kabin červené bezpečnostní pásy, které jsou při pohledu zvenku okamžitě patrné. Scania tak reaguje na požadavky řidičů a dopravců, kteří si přejí, aby jejich angažovanost v oblasti bezpečnosti silničního provozu byla zřejmá na první pohled. Červený bezpečnostní pás signalizuje, že je řidič správně připoutaný a současně upomene ty řidiče, kteří si pás nezapnuli.

Bezpečnost dělí Scania do dvou hlavních kategorií – aktivní a pasivní. Aktivní bezpečnost představuje prevenci nehod v podobě různých stabilizačních systémů, mimo jiné ABS, systému Opticruise, EBS a retardéru. Velmi významnou roli hraje v této kategorii také systém Scania Alert, který při aktivaci udržuje řidiče v plné bdělosti díky nepravidelným zvukům z reproduktorů umístěných na palubní desce.

Pasivní bezpečnost zahrnuje kabinu, bezpečnostní pásy, airbagy, ale také systém krytů proti podjetí. Od roku 1995, kdy byla na trh uvedena vozidla 4. vývojové řady, je čelní kryt součástí předního nárazníku všech modelů. Význam těchto bezpečnostních prvků potvrzuje i povinné zavedení krytů proti podjetí u všech nákladních automobilů v Evropské unii od roku 2002.

Kabiny nákladních automobilů Scania jsou konstruovány výhradně z vysoce kvalitní oceli a ještě s rezervou vyhovují všem normám pro pevnost materiálu, což dokazují i výsledky bezpečnostních testů, které jsou ve Švédsku přísnější než v jiných zemích. Jedním z testů, jimiž musí kabiny projít je např. nárazová zkouška simulující převrácení kabiny na střechu. Nejprve je podpůrný sloupek čelního skla vystaven nárazu jednotunového závaží pohybujícího se jako kyvadlo z výšky tří metrů, pak následuje náraz zezadu a nakonec shora. Aby kabina splnila požadavky testu musí po nárazu zůstat oboje dveře zavřené, i přes deformaci musí zbýt uvnitř dostačující prostor pro přežití řidiče a musí zůstat zachováno mechanické spojení kabiny s rámem. Přestože se testy mnohokrát předem simulují na počítačích, praktické zkoušky jsou zatím při testování bezpečnosti kabin nenahraditelné.

8. listopadu 2001, jas

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

ISSN 1213-709X | Copyright © Svět v bezpečí s.r.o.
Přidat na rssMonitor.cz