V minulém roce si veteránská soutěž Sachsen Classic připomněla 100 let výroby automobilů v Sasku. Letošní ročník se nesl ve znamení 100 let od výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi. Pořadatelé se proto rozhodli, že v rámci poslední etapy pojedou účastníci i přes naše území a to po trase Hřensko, Krásná Lípa, Dolní Poustevna.
Zleva: Horch 853a(1938), Horch 930v cabrio(1937) a Karman Prototyp Pik As(1937):
Celou akci navíc podpořilo automobilové muzeum Škoda, které na start do Zwickau vyslalo hned několik automobilů v čele se závodním 5,7litrovým speciálem Laurin Klement 300 z roku 1920. Nechyběly ani luxusní Škoda 645 (1930), závodní speciál Škoda 1100 OHC (1958) řízený Evou Ticovou z renovátorské dílny Škoda Auto a 5,2 litrový „vládní“ Škoda VOS (1948) s pětilitrovým šestiválcem.
Zleva: Laurin Klement 300(1928), Renault Grand Prix(1907) a Rolls Royce 20 hp(1924):
Vozy značky Škoda také dostaly přiděleny nejnižší startovní čísla a jely v úvodu startovního pole. Mezi nimi také Matthias Kahle, pětinásobný mistr Německa v rallye, z toho dvakrát s vozem Škoda. A také letos je na nejlepší cestě rozšířit svoji sbírku titulů. Tentokrát vyměnil volant Fabie WRC za černou Octavii TS z roku 1961.
Zleva: Škoda 1100 OHC(1957) a VW Itis(1980) a Wanderer Stromline(1938):
Zatímco známé značky Horch, DKW, Wanderer a Audi (v roce 1932 spojené do akciové společnosti Auto Union) v předválečné době přispěly podstatnou měrou k hospodářskému úspěchu Saska, tak dnes jsou v tomto rozvíjejícím se regionu zastoupeny firmy VW, BMW a Porsche. Sasko bylo a opět se stává nejvýznamnějším centrem německého automobilového průmyslu. Na jeho území existovala takřka od prvních let minulého století celá řada firem, dnes zaniklých a zapomenutých.
O rozkvět se značnou měrou postaral August Horch, který ještě než založil první vlastní podnik v Kolíně nad Rýnem, tak pracoval jako konstruktér u Benze. Ve Zwickau začal vyrábět osobní automobily v roce 1904. Po zkonstruování prvního šestiválce 7,8 litru podnik opustil, po sporu s akcionáři kvůli účasti v automobilových závodech, aby už v roce 1910 založil opět ve Zwickau novou firmu. Protože však nemohl používat své jméno, zvolil si Audi, což má v latině stejný smysl jako v němčině Horch (slyš). Po prvních čtyřválcích, které hned slavily úspěchy na sportovním poli, se pustil také do šestiválce 4,6 litru a o čtyři roky později také osmiválce. Ten se objevil ještě v posledním Audi, tedy dřív než podnik převzal Skafte Rasmussen, zakladatel DKW.
Firma Horch mezitím stavěla dál ve Zwickau automobily, a to jak menší, tak hlavně luxusní s objemem přes 4 litry. Jako první německý výrobce přišel v roce 1926 s osmiválcem 3.2, který zkonstruoval Paul Daimler, syn Gottlieba Daimlera. Každý motor dřív než opustil továrnu, musel běžet po dobu 60 minut, přičemž 40 minut na plný plyn. Všechny nejvíce namáhané části byly opracovány diamanty s přesností pěti tisícin. Proto se Horchy v 30. letech vyznačovaly vysokou kvalitou. Proslavily se také zakrytím podvozku, který chránil různé mechanické součásti před špínou a vodou.
Na Sachsen Classic bylo k vidění hned pět nádherných osmiválců, z nichž největší pozornost poutal na sebe velký kabriolet 853 A (4,9 l, 120 k) a 930 V (3,5 l, 80 k).
V Sasku existovaly před druhou světovou válkou však i jiné automobilky. Například v Chemnitz měl sídlo Wanderer, kterého na soutěži zastupovala mj. replika aerodynamického speciálu Stromlinie, poháněná šestiválcem 2,3 litru o výkonu 70 k. Originál byl vyroben v roce 1938.
Na startu nebyly pouze německé značky, ale i celá řada zahraničních. Z těch nejzajímavějších jmenujme například závodní Renault Grand Prix (1907), proslulý šestilitrový Bentley Speed Six (1926), britskou klasiku Lagondu M45 Le Mans (1934), italský Maserati A6 (1954) atd.
Pozornost poutaly i vzácné prototypy jako třeba VW Karmann Ghia se čtyřválcovým boxerem 1.6 (1965), VW SP2 (1973) nebo futuristický Karmann Pik As – studie Audi 80 (1973). Věrohodnou repliku VW Iltis neřídil pak nikdo jiný než Freddy Kottulinsky, který s tímto vozem vyhrál v roce 1980 Rallye Paříž-Dakar.
A tak bychom mohli pokračovat auto za autem. Raději se podívejte na několik fotografií, které vám přiblíží atmosféru jedinečné akce našich sousedů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií