RTD dává přednost motorové naftě před zemním plynem

Vedoucí pracovníci RTD tvrdí, že čistá motorové nafta, která bude pohánět 52 nových autobusů, má významně nižší emise než současně používané autobusy. (Karl Gehring, The Denver Post)

Vozidla na stlačený zemní plyn

– mají mnoho vysoce postavených přívrženců včetně ekologických skupin, prvního rychlého meziměstského autobusového tranzitního systému a guvernéra státu Colorado Johna Hickenloopera. Nicméně oblastní dopravní okrsek má určité pochybnosti o tom, že stlačený zemní plyn – neboli CNG – je pro jeho autobusový park tou nejlepší volbou.

Minulý týden se ředitelství RTD rozhodlo nahradit 52 svých stárnoucích kloubových autobusů, autobusy, které místo CNG pohání čistá motorová nafta. RTD také zamítlo nasazení elektrických autobusů s konstatováním, že v současné sobě je preferovaným zdrojem paliva motorová nafta, a to hlavně protože je levnější než všechny alternativní energetické zdroje — a to přesto, že Colorado je jedním z 22 států které se v roce 2011 zavázaly, že do svého parku přidají více vozidla na CNG.

Do současné doby devět státních organizací objednalo vozidla na CNG, jejichž provoz je čistší než provoz vozidel s běžnými spalovacími motory.

Avšak přesto vedoucí představitelé RTD tvrdí, že autobusy na CNG a odpovídající příslušenství, které by požadovali by byly pro podnik příliš drahé a stály by daleko více než 34.6 miliónů $, které byly na náhradní autobusy vyčleněny. „Pokud bychom nezvolili motorovou naftu, potýkali bychom se s celou řadou různých problémů” řekl předseda představenstva RTD Lorraine Anderson.

Jednou z největších překážek

– by bylo přizpůsobení divizí RTD na provoz autobusů s pohonem CNG, včetně instalací plnicích stanic CNG a provedení bezpečnostních úprav. Každá čerpací stanice CNG potřebná k plnění vozidel CNG by jen u dvou divizí RTD stála minimálně 3.5 miliónů $.

Současně také existují obavy o výkonnosti autobusů CNG při jejich provozu ve vysoké nadmořské výšce a za chladného počasí. „Provozní podmínky ve vysoké nadmořské výšce způsobují ztrátu výkonu motoru a jeho daleko vyšší provozní zahřívání“ uvádí asistent generálního ředitele RTD Bruce Abel v poslední zprávě určené představenstvu společnosti.

Anderson zdůraznil:

„Státní dálnice 93 má ve všech směrech značné stoupání a v současné době dochází na státní silnici 36 mezi Denverem a Boulderem k značným dopravním zácpám. Nemůžeme proto dopravu svěřit autobusům, které budou při jízdě do kopce značně dýchavičné.“ A Anderson doplnil: „Používání CNG nebo dokonce elektřiny je velice podobné namontování solárních panelů na váš dům. Je to vynikající věc, ale na návratnost investice si budete muset značnou dobu počkat.“

Celkem hodlá RTD

– zakoupit 12 kloubových autobusů typu od společnosti New Flyer pro nový denverský centrální okruh (Downtown Denver Circulator), jehož zahájení provozu v úseku od Union Station k rezidenčním čtvrtím v roce 2014. Dalších 40 nových autobusů nahradí stávající 13 let staré kloubové autobusy na pravidelných linkách v oblasti metra.

V průběhu podání konkurenčních nabídek kanadský zástupce společnosti New Flyer sdělil, že by mohl opatřit pro RTD autobus jezdící na čistou motorovou naftu za 637.000 $ a autobus na CNG za 698.519 $. Hybridní elektrický autobus by pak stál více než 846.000 $.

Podle RTD je palivo CNG asi o 50 procent levnější než ekvivalentní jeden galon motorové nafty. Nicméně úsporu anuluje vyšší cena autobusů, dále instalace plnicích stanic CNG a provedení bezpečnostních úprav. Úprava dvou čerpacích stanic na plnění CNG a tak, aby vyhověly požárním předpisům by u jedné stála 8,8 miliónů $ a u druhé pak 12,3 miliónů $, přičemž celkové náklady na zprovoznění čerpacích stanic na plnění CNG by činily 28 miliónů $ sdělila společnost RTD.

Navíc přechod na CNG by se mohl uskutečnit v časovém horizontu dvou let, aby se zajistilo provedení všech nezbytných úprav a bezpečnostních opatření tak, aby vyhovovaly příslušným předpisům.

Kromě problémů spojených s provozem autobusů na CNG ve velkých nadmořských výškách a za chladného počasí má denverský zemní plyn, podle vyjádření RTD, nižší energetický obsah než tentýž plyn ve jiných částech země, a to rovněž znamená možné problémy s motorem.

Avšak ani to nezastavilo některé lokální vlády, včetně státních orgánů od používání vozidel na CNG. A podle srpnové zprávy energetického úřadu státu Colorado z roku 2012 byl provoz vozidel na CNG všeobecně dobrý. Nicméně odpovědní pracovníci společnosti RTD tvrdí, že společnost je ráda, že bude k pohonu autobusů používat čistou motorovou naftu, protože tyto autobusy budou generovat významně nižší emise než dosud používané autobusy. „Nová“ čistá motorová nafta obsahuje velice málo síry a ve srovnání s dřívější standardní motorovou naftou je daleko více rafinovaná.

Natálie Swalnicková, ředitelka společnosti pro ekologické záležitosti řekla:

CNG by byl preferovanou volbou Americké společnosti pro zdravé plíce, ale čistá motorová nafta je docela dobrým alternativním řešením. Vládní zákonné předpisy zvýšily emisní normy pro autobusy jezdící na motorovou naftu a jejich spalovací proces je v důsledku toho čistší.“

Rozhodnutí RTD o upuštění od autobusů na CNG protikladem toho, co prosáklo na veřejnost v horách západně od Denveru.

Přepravní podnik Roaring Fork Transportation Authority (RFTA)

– nedávno objednal 22 autobusů na CNG jako část svého parku 82 vozidel přepravujících ročně něco kolem 4.5 miliónů cestujících. RFTA jezdí na trase Rio Grande, která začíná v Glenwoodu a končí v Aspenu a zajišťuje tranzit občanů z 10 městských aglomerací a tří okresů. Autobusy na CNG se budou používat ve VelociRFTA, prvním národním venkovském rychlém tranzitním autobusovém systému, který zahájí provoz koncem tohoto roku.

RFTA nemá žádné obavy z provozu autobusů na CNG, protože výrobce motorů firma Cummins Inc. vyrobil spolehlivější a výkonný výrobek, podotkl marketinkový ředitel RFTA Dawn Chase.

„U našich autobusů vybavených dřívějšími motory na CNG jsme zjistili, že pro jízdu do kopce nejsou dobré“ řekl Chase. „Avšak firma Cummins Engines vyvinula nový motoru a zdá se, že bude skutečně velice dobrý. Pokud by tomu tak nebylo, pak bychom vůbec neuvažovali, že budeme autobusy na CNG vůbec provozovat. „

Anderson řekl, že RTD považuje používání CNG za příliš drahé.

„Pokud bychom použily autobusy na CNG, vyžadovalo by to značné investiční náklady, přičemž našim krédem je poskytovat bezpečnou a spolehlivou přepravu daňových poplatníků a čistá motorová nafta je přinejmenším v současné tobě ta nejlepší alternativa.“

Monte Whaley, The Denver Post Zveřejnění: 09/02/2013

Článek převzat jako velmi zajímavý z internetové prezentace firmy

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...