Tesař Sakichi Toyoda, který se narodil v roce 1867, jeho tři syni i vnuk Eiji získali řadu patentů a v oblasti tkalcovských stavů a později i v automobilové výrobě zaváděli nejmodernější postupy a technologii výroby.
Do roku 1937 automobilové oddělení Toyoda zajišťovalo výrobu nákladního vozu typu G1 s motorem Toyoda typu A a v roce 1936 zahájilo v závodu v Kariye výrobu většího osobního automobilu Toyoda AA.
Začátky výroby prvního domácího japonského automobilu – velkého dvounápravového nákladního valníku Toyody G1 nebyly bez problémů. Velkými konkurenty jim v Japonsku v té době byly General Motors a Ford, jejich parametry srovnatelné nákladní vozy byly kvalitnější především použitím lepších materiálů a vyšší úrovní výrobní technologie. Příslušnici rodiny Toyody se nevzdávali a poměrně v krátké době tří let zavedli do výroby přes 600 změn a zvýšili tak podstatně celkovou kvalitu vozů a díky přesvědčení a důvěře dealerů, kteří přešli na prodej Toyoty od Chevroletu, podstatně zvýšili prodej vozů Toyoty.
Výroba nákladních vozů v té době značně převyšovala výrobu osobních, například v roce 1936 to bylo 1142 nákladních G1 a pouze 100 osobních vozů Toyoda AA.
Jak vývoj prvního modelu automobilu japonské konstrukce Toyody AA tak i zabezpečení jeho výroby byl obtížný: domácí materiály nebyly na celosvětové úrovni a prakticky neexistoval subdodavatelský průmysl.
Automobilové oddělení Toyody zkonstruovala řadu prototypů s malým výkonem. Prokázalo se, že nejsou vhodné do provozu na nekvalitních a špatně udržovaných japonských silnicích. Vzhledem k tomu, že vozy, které montoval v Japonsku Ford a Chevrolet, které v provozu obstály, dal pokyn Toyoda ke konstrukci vozů obdobných: robustnějších, odolnějších a s motory vyšších výkonů. Sériová výroba Toyody AA byla zahájena v dubnu 1936 v závodě automobilovém oddělení výrobce tkalcovských stavů Toyoda.
Motor typu A pro první osobní i nákladní vozy Toyoda vycházel z konstrukce vodou chlazeného benzinového šestiválcového řadového Chevroletu se spádovým karburátorem s rozvodem OHV. Vyvinutý motor měl objem 3,4 l a kompresní poměr pouze 5,4. Dosahoval největšího výkonu 48 kW při 3000 ot/min a nejvyšší točivý moment 190 Nm od 1800 do 2000 ot./min.
Při konstrukci karoserie zvolilo automobilové oddělení Toyody jako vzor avantgardní sedan Chrysler/De Soto Airflow s aerodynamickou karoserií, ale hlavní světlomety nezapustil do karoserie a mezi ně umístil novou mřížku s logem Toyoda. Sedan Toyoda AA byl pětisedadlový s pohotovostní hmotností 1600 kg, největší rychlosti byla 110 km/h. Rozvor náprav 285 cm, rozchod kol vpředu 144 a vzadu 145 cm. Délka vozu 475 cm, šířka i výška shodných 175 cm. Toyoda AA se vyráběla do roku 1942. Bylo vyrobeno celkem 1404 ks. Cena byla při uvedení na trh 3350 jenů.
14. září 1936 představila firma Toyoda na výstavě v Tokiu sedany typu AA, dále otevřenou verzi AB Phaeton nákladní valník GA a autobusový podvozek Toyoda. Všechny uvedené modely byly poháněny šestiválcem Toyoda A. V první den výstavy udělila japonská vláda společnosti autorizaci výrobce motorových vozidel. Výroba modelu AA byla koncem října 1938 převedena do nového závodu Koromo. Vylepšený sedan AA se silnější verzí šestiválce 3,4 l o výkonu 60 kW byl představen jako model AC v březnu 1943. V důsledku války bylo vyrobeno tohoto modelu pouze 115 kusů.
Z automobilového oddělení se stala v srpnu 1937 samostatná společnost Toyota Motor Company (TMC), dnes největší výrobce automobilů na světě. Již 3. listopadu 1938 společnost Toyota slavnostně otevřela nový závod automobilky v Koromu, v kterém byla plánovaná výroba 24 000 vozů ročně, tedy o 9 000 vyšší než zabezpečoval General Motors.
Zásluhou Eiji Toyoda začala Toyota používat metrický systém a do výroby zavedla úspěšný systém výroby Toyota Production System (TPS) dodávky just-in-time na pásovou montáž automobilů.
Výroba nákladních vozů se během pěti let po vzniku společnosti Toyota zvýšila na 16 302 vozů. Vzhledem vypuknutí války se vyrobilo jen 41 osobních aut a vývoj a produkce se orientovala na obojživelná vozidla, na letecké motory a bezpilotní čluny s náloží pro útoky na plavidla protivníka. K obnovení výroby osobních vozů Toyota došlo až po porážce Japonska až v roce 1947.
28. srpna 1937 se stalo Automobilové oddělení automobilkou Toyota Motor Company, Ltd., (TMC), se základním kapitálem dvanáct milionů jenů. Prezidentem TMC byl jmenován Risabudo Toyoda a výkonným viceprezidentem a vedoucím technického i vývojového oddělení Kiichiro Toyoda. Tak byly položeny základy automobilové společnosti, která dnes nese jméno Toyota Motor Corporation a je největším celosvětovým výrobcem automobilů.
Při příležitosti 50. výročí založení Toyota Motor Corporation v roce 1987 byl vyroben omezený počet přesných replik modelu AA a jedna z nich vystavena v továrním muzeu Toyota Automobile Museum v Nagakute-cho.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas