Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Soustavné inovace a ohledy na cestující charakterizují působení Scanie v průběhu celých 100 let od roku 1911 – a stále pokračují.

Čtěte o historických milnících a autobusovém designu, které dokázaly získat pozornost celého světa.

1911

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Nově spojené Scania-Vabis vyrábějí první ve Švédsku vyvinutý motorový autobus „Nordmark“. Podvozek s řetězovým pohonem byl stavěn Scanií v Malmö v jižním Švédsku, motorem a karoserií byl vybavován Vabisem v Södertälje.

1932

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Prodeje autobusů překročily prodeje užitkových automobilů. Roste potřeba větších a větších autobusů. Scania-Vabis představuje autobus „Bulldog“, průkopnický v tom, že měl zcela nové, prostorově úsporné uspořádání.

1948

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Scania poprvé exportuje své autobusy do Brazílie, následuje vývoz užitkových vozidel na základě importní smlouvy s brazilskou automotivní společností Vemag.

1953

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Příměstský autobus Scania-Vabis Metropol vyvinutý ve spolupráci s americkou společností Mack Manufacturing Corporation je představen pro švédský trh. Řadový osmiválec je instalován vzadu napříč. Metropol je prvním ve Švédsku stavěným autobusem se samonosnou karoserií.

1957

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Scania-Vabis pevně usazena v Brazílii zahajuje výrobu motorů. V roce 1959 je postaven B75, první autobus pro brazilský trh. S motorem uloženým vpředu byl koncipován jak dálkový, tak jako městský. Nabízel robustní motor v tuhém podvozku pro snadné karosování.

1971

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

V roce 1966 představila Scania-Vabis podstatně pohodlnější, pro cestující přátelský městský typ CR76. Prioritami byly nízká hmotnost a nízká podlaha, motor byl vyladěn tak, aby co nejméně kouřil. Potom CR76 posloužil jako základ pro „tichý“ CR111 s hladinou hluku pouhých 77 dBA v době prezentace roku 1971.

1986

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Problematika životního prostředí nabývá na významu. Ve spolupráci s místními dopravními společnostmi ve Stockholmu zahajuje Scania provozní zkoušky autobusů poháněných motory spalujícími etanol v běžném městském provozu. Jedenáctilitrový agregát byl upraven ke spalování etanolu ve vznětovém cyklu.

1996

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Scania představila první autobus s karoserií z lehkých slitin, Scania OmniCity. Nízkopodlažní vozidlo s úplným skláněním v zastávkách byl maximálně přizpůsoben potřebám městského provozu. Platforma sloužila také jako základ pro OmniLink s nízkonástupním uspořádáním a dvoupodlažní OmniCity.

2004

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

S řadovým pětiválcem instalovaným v přídi a robustním podvozkem se řada F stává ideálním vozidlem pro těžké provozní podmínky, když poskytuje jak vynikající pohodlí, tak velkou přepravní kapacitu.

2007

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Z konceptu hybridního autobusu z roku 1995 odvodila Scania zásadně inovovaný projekt hybridního vozidla koncipovaného pro maximální přepravní prostor s koly v rozích karoserie a řízením všech kol.

2009

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Šest třínápravových autobusů Scania OmniLink s motorem spalujícím etanol, a v hybridním uspořádání bylo nasazeno do plného provozu ve spolupráci s městskými dopravními společnostmi Stockholmu.

2009

Rok 1911 -2011: 100 let autobusů a autokarů Scania

Vyroben první autobus Scania Touring. Je stavěn ve spolupráci s čínskou karosárnou Higer a má uspokojit poptávku jak na nových, tak stávajících trzích.

Světlá budoucnost autobusů

Scania oslavuje 100. výročí stavby autobusů. Nyní,“ říká Klas Dahlberg, šéf divize autobusů a autokarů Scania, „je výzvou zrychlení přechodu k trvale udržitelné přepravě osob. Investice do veřejné dopravy se zvyšují tak, jak města rostou v celém světě a při hledání udržitelných řešení dopravní problematiky.“

Dosud Scania dodala na 2 000 autobusů pro rychlou autobusovou dopravu (BRT – Bus rapid transport) v Austrálii, Mexiku, Jižní Americe, Jižní Africe i jinde. „Podobné systémy budou zavedeny i v Evropě,“ konstatuje Klas Dahlberg. „To je cesta k lepšímu. Ale my potřebujeme mít vliv na plánovače městské zástavby a ostatní rozhodující činitele, aby porozuměli důležitosti udržitelným systémům dopravy.“

Mezi produkty Scanie jsou autobusy a autokary využívající bionaftu, bioetanol či bioplyn. Dosud v závislosti na tom, jak byla vozidla spalující alternativní paliva rozšířena mimo Švédsko, ale v listopadu 2010 nastal zlom, když Scania přijala zakázku z Brazílie na 50 etanolových autobusů.

Dahlberg předpokládá, že autobusy a autokary budou lépe vybaveny, aby uspokojovaly potřeby cestujících. To zahrnuje dálkové autokary, kde budou mít pasažéři k dispozici plně nastavitelná sedadla, zásobování občerstvením, možnost sledovat filmy na širokopásmových velkoplošných obrazovkách. „Příjemně prožitý čas místo ztraceného času činí autokary atraktivnější a tím také konkurenceschopnější alternativou,“ říká.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...