V roce 2008 se ve srovnání s rokem 2006 díky tomu ušetřilo přibližně 150 milionů litrů paliva, což odpovídá snížení produkce CO2 o přibližně 373 000 tun.
Přístup BMW EfficientDyamics je velmi rozsáhlý a je navržen tak, aby se dokázal přizpůsobit různému zaměření jednotlivých modelů z výrobního programu společnosti BMW Group. Koncept BMW EfficientDynamics se neustále vyvíjí, takže i v budoucnosti nabídne mnoho nových technologií, díky nimž dojde k dalšímu snížení spotřeby paliva a současně ke zvýšení komfortu a dynamiky.
Koncept BMW EfficientDynamics se neustále vyvíjí. BMW představilo některé z připravovaných novinek v této oblasti. Jedná se především o novou generaci učících se navigačních systémů, které automobilům umožní aktivně předvídat situace, jež nastanou, a účinněji se na ně připravit. Očekává se, že toto řešení přinese úsporu paliva ve výši 5 až 10 %. Dalším příkladem novinek je vývojový projekt, v jehož rámci vznikl zcela nový vodíkový motor s mimořádnou účinností 42 %.
Co přesně znamená přístup BMW EfficientDynamics?
Ve formuli 1 se počítá každá sekunda. Kdo jede s menším množstvím paliva, je rychlejší. Kdo paliva spotřebuje méně, může později a kratší čas tankovat, má více volnosti při volbě správné závodní strategie, a tedy jasnou výhodu. Nejvyšší dynamika a současně nízká spotřeba však není přínosem pouze ve formuli 1, ale také cílem u sériových automobilů. Vše, co k němu vede, spojujeme pod jedno označení – BMW EfficientDynamics.
Patří sem nejen technologie související přímo se zdokonalováním motorů, jako je například vysokotlaké přímé vstřikování High Precision Injection, ale také snižování hmotnosti, omezování mechanických odporů a tření a zdokonalování aerodynamické účinnosti, ale také optimalizované hospodaření energiemi uvnitř automobilu, a mnoho dalšího. V součtu přinášejí všechny tyto technologie nezanedbatelnou úsporu paliva při současném zvýšení dynamiky, což jinými slovy neznamená nic jiného než celkové zvýšení účinnosti automobilu jako celku.
Novinka: učící se navigace pomáhá spořit palivo.
Výzkumné a vývojové centrum BMW Group Forschung und Technik vyvíjí nový inteligentní navigační systém. Cílem je více komfortu, více dynamiky a nižší spotřeba paliva.
Navigační systémy jsou díky své schopnosti pohodlně dovést řidiče do cíle stále oblíbenější. BMW Group Forschung und Technik, která má v rámci společnosti BMW Group na starosti výzkum a vývoj, spatřuje právě v navigačních systémech nový potenciál pro další snižování spotřeby paliva. Díky jejich větší inteligenci a schopnosti učit se budou navigační systémy v budoucnu vědět, kam jejich řidič jede, i bez toho, aby bylo nutné cíl cesty zadávat.
Učit se a předvídat.
Ve výzkumném voze BMW řady 3 je integrován nový navigační systém, který i bez zadání konkrétního cíle dokáže odhadnout, kudy řidič pojede. Schopnost učení se navigačního systému popisuje vedoucí tohoto projektu Andreas Winckler: „Pracujeme na tom, aby automobily byly i bez přímých příkazů řidiče aktivní a samočinně reagovaly na nejrůznější situace. A současně se například připravovaly na budoucí situace. Právě to v budoucnu přinese ještě více komfortu a dynamiky, a to vše při snížení spotřeby paliva. Jinak řečeno: účinnější dynamika, nebo ještě jinak: EfficientDynamics.“
K tomu je ale potřeba, aby se navigační systém byl schopen učit. Každý řidič daného vozu bude mít svůj vlastní profil s nejrůznějšími informacemi. Jedná se například o nejčastěji absolvované cesty, individuální zkratky nebo oblíbené trasy, ale také časy, v nichž řidič dané trasy absolvuje. Součástí profilu jsou také informace o poloze sedadla nebo pamětech audiosystému a mnoho dalších údajů. Andreas Winkler dále přibližuje činnost celého systému: „Například v pondělí ráno pojedu se svým vozem s největší pravděpodobností do práce. Jezdím však s dětmi, takže je cestou odvezu do školky. Když ale vyjedu z domova v neděli, s velkou pravděpodobností nepojedu do práce, ale za sportem.“ V těchto případech je vývojový prototyp vedoucího projektu v prognózách velmi spolehlivý. V úvodních fázích vývoje byla úspěšnost prognózování cest přibližně 30procentní, avšak nyní se již přibližuje 70 procentům.
Více komfortu, více dynamiky, méně paliva.
Odhadování cíle cesty přináší více komfortu. Systém například nabídne zkrácenou volbu předpokládaného cíle, takže není třeba listovat v oblíbených nebo posledních destinacích. Současně také zajistí přesnější dopravní situace. Takzvané chytré telefony, vybavené standardizovanými kalendáři, nabízejí další možnosti automatického zadávání a odhadování cíle.
Opravdu zajímavé je ještě dokonalejší propojení navigačního systému a elektroniky automobilu. Kombinace informací navigace a prvků spořících palivo z programu BMW EfficientDynamics nabízí další možnosti. V současnosti pracuje například systém regenerace kinetické energie pouze v případech jízdy bez plynu. Když ale bude tento systém vědět díky inteligentní navigaci, jaký bude profil silnice vpředu, dokáže přizpůsobením se situaci uspořit několik kapek paliva.
Baterie se například nebude dobíjet při příjezdu ke kopci, ale tato činnost se provede až během sjíždění, o kterém systém ví, že bude následovat. Systém se společně s brzdovou soustavou dokáže účinněji přizpůsobit aktuální situaci, například když ví, že se automobil blíží do oblasti s omezenou rychlostí jízdy. Očekává se, že úspora paliva může zapojením inteligentní navigace dosáhnout podle situace 5 až 10 %.
Jiným příkladem může být třeba schopnost automobilu připravit si teplotu oleje a motoru pro jízdu po dálnici, což platí také pro převodovku. Navigační systém jednoduše ví, že automobil pojede po dálnici, a všechny parametry připraví tak, aby došlo k nejvyššímu možnému snížení spotřeby paliva. Profesor Dr. Raymond Freymann, ředitel BMW Group Forschung und Technik, o této vyvíjené technologii prohlásil: „Plná integrace učící se inteligentní navigace do automobilu je jedním z budoucích kroků vývoje našeho přístupu BMW EfficientDynamics.“
Další zdokonalení.
Vývojoví technici ale v tomto konceptu vidí další možnosti vývoje. Například pro hybridní automobily je důležitá informace o zónách s rychlostním limitem 30 km/h, díky níž mohou optimálně nabít a následně využít své akumulátory. V jednom z prototypů výzkumného a vývojového centra BMW byla nainstalována kamera rozpoznávající rychlostní omezení, která se dodává do nového BMW řady 7 a současně zajišťuje přesnější informace o daném rychlostním omezení. Pro optimalizaci funkce automobilu jsou významná také data o výškovém profilu cesty a poloměru zatáček. Robert Hein, vedoucí oddělení navigací a datových služeb, má velké cíle: „Propojení je hlavním mottem budoucího vývoje. Přednost inovací založených na učící se navigaci spočívá také v tom, že není potřeba žádných dalších těžkých zařízení. V současnosti je největším omezením v tomto směru velikost pamětí. Jsme si ale jisti, že i tento prvek bude u nové generace automobilů již vyřešen.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií