R 850 C: Zlepšit lze i dokonalé

Byl to odvážný krok, když mnichovští konstruktéři motocyklů poslali do světa crui-ser, motocyklový typ, který dosud nikdy nebyl ve výrobním programu zastoupen. Jenže vzápětí se ukázalo, že to byl krok velmi zdařilý. Pro rok 2000 však již připra-vili inovovanou verzi, která je dokonce ještě efektnější…

R 850 C: Zlepšit lze i dokonalé

Vzáří 1997 mohli představitelé automobilky s oprávněnou hrdostí předvést světu svou zbraň pro dobytí dosud ignorovaného segmentu motocyklového trhu. Nádherný, veliký a nesporně originální cruiser R 1200 C, poháněný pro značku tak typickým „boxerem“. Vzápětí na to vyjela z berlínského závodu i varianta R 850 C, které se dostalo mimořádně příznivé odezvy.

A jak je u této slovutné firmy trvalou tradicí, její střela zasáhla terč přesně do černého. Podobně jako několik let předtím nesmírně oblíbenou šetsetpadesátkou Funduro, která například v Itálii patří ve své kategorii k největším hvězdám tamního velmi prestižníhu a všemi výrobci velmi rozmazlovaného trhu. Bavorský stroj vstoupil do světa superlativů i jiným způsobem. Jako supercruiser byl totiž vzápětí na to vybrán i pro superagenta Jamese Bonda, aby jej demonstrativně sedlal v dalším superfilmu.


Potvrdil tak nejvyšší ambice směřující do té části trhu, které zatím dost suverénně vévodí kultovní, byť archaický Harley-Davidson. Bavorský stroj si okamžitě vybudoval pevné postavení a je přijímán jako motocykl ve většině parametrů pro někoho možná překvapivě, ale nesporně lepší než originál z Milwaukee.


Zahájení sériové výroby předcházela intenzivní příprava, která začala již v roce v roce 1993, když Walter Hasselkus, nový prezident motocyklové divize BMW, přišel zatím jen s ideovým návrhem na postavení takového motocyklu. Po diskusích a názorových střetech ve vedení firmy dostal projekt (označený tehdy kódem R 259 C) zelenou a vývojové práce se rozběhly naplno.


Je logické, že jako hnací agregát byl vybrán prestižní představitel tradice i technické vyspělosti firmy, plochý dvouválec s protiběžnými písty chlazený vzduchem a olejem. Ten totiž krátce předtím prošel rozsáhlou rekonstrukcí, a navíc jeho charakter s dominujícím točivým momentem je optimální pro cruisery a choppery. Přesto byly jeho základní parametry v tomto směru ještě podstatně upraveny. Mimo jiné prostřednictvím zvětšení zdvihového objemu a změny nastavení programu elektronické řídící jednotky zapalování a vstřikování paliva. Křivka točivého momentu se pak stala jedním z hlavních zdrojů oprávněné hrdosti konstruktérů, kteří ji přirovnali k profilu mohutného hřbetu bizona. Nemluvě již o krásném sytém barytonu linoucím se z výfuků, jenž tvoří nezbytnou součást celkového image této specifické motocyklové kategorie.


Stejně tak ale tvůrci sáhli po dalších velmi dobře osvědčených prvcích, jakými jsou například „Telelever“, originální konstrukce uložení předního kola úspěšně kombinující trojúhelníkové kyvné rameno s teleskopickou vidlicí, nebo „Monolever“, letmé uložení zadního kola na dlouhém kyvném rameni s kloubovým hřídelem uvnitř. Mimořádnou pozornost pak mohli soustředit na to ostatní, zejména na geometrii podvozku a nesmírně důležitý celkový design.


Přestože již sama značka BMW zajišťuje motocyklové produkci bavorské firmy důstojnost a reprezentační hodnotu, byl tento základní dojem ještě velmi podstatně zdůrazněn. Cruiser musí být dlouhý a nízký, takže se vycházelo z extrémního rozvoru kol. Ten vzrostl ve srovnání se sportovním boxerem R 1100 RS z 1473 na 1650 mm! Stejně tak příznivý estetický dojem podtrhlo větší „položení“ přední vidlice na 60,5 a její demonstrativní zdůraznění jako výtvarného prvku prostřednictvím použitých materiálů a jejich povrchové úpravy, které v základní verzi samozřejmě dominuje precizní a bohaté chromování. Neméně významným výtvarným prvkem je zadní rameno Monolever, spojující špičkovou technologii s tradičním vzhledem. Obdobně však lze hovořit o tlumičích výfuku, kolech s drátěným výpletem (vpředu osmnáctipalcové s užší pneu 100/90, vzadu jen patnáctipalcové s mohutnou „těžkotonážní“ relativně nízkoprofilovou 170/80) nebo objemně působící nádrži paliva na 17 litrů Naturalu.


Ačkoliv vnějším dojmem působí bavorský cruiser navýsost konzervativně až nostalgicky, skrývá celou paletu prvků špičkové techniky i technologie. Pro příklad jmenujme namátkou: špičkové kotoučové brzdy renomované značky Brembo se systémem ABS, řízený katalyzátor výfukových plynů, elektronicky řízené vstřikování paliva Bosch Motronic poslední generace vyvinuté speciálně pro tento stroj, spojku s kapalinovým ovládáním, jejíž opačný smysl otáčení eliminuje klopný moment motoru, nebo pohon zadního kola kloubovým hřídelem…


Výsledkem je stroj naprosto nepřehlédnutelný a s uznáním respektovaný jak vyznavači, tak dokonce i odpůrci cruiserů. Vyniká mimořádně dobrou ovladatelností, buldočí „silou“ motoru a jeho spektrem využitelných otáček. Jeho parketou jsou pak jak nekonečné dálnice, tak zatáčkovité partie silnic v horách, kde je doslova neunavitelný. Jezdec má k dispozici velmi nízko situované sedlo, umožňující nejpohodlnější polohu s nohama vpřed. Zajímavostí jsou řídítka nejen typicky široká, ale i výrazně protažená vzad…


R 850 C: Zlepšit lze i dokonalé

první bavorský cruiser okamžitě po debutu pevně usadil na světových trzí, zejména na tom cílovém za oceánem, vedení firmy rozhodlo nabídnout vzápětí druhou variantu. Na pohled je prakticky totožná, protože se liší jen zdvihovým objem motoru. Místo dvanáctistovky byla instalována konstrukčně identická osmsetpadesátka s bohatě postačujícím výkonem motoru 37 kW. A mezi příznivci cruiserů si hned našla velmi pozitivní odezvu. Ostatně nejinak tomu bylo i na českém trhu…

Na sklonku loňského roku se objevila rekonstruovaná podoba s mimořádně atraktivní záměnou chromování za „grafitové“ zbarvení, respektive „pří-rodní“ barvy hliníkových dílů za černou. Další změnou je i tvar řídítek, která mají nyní ještě pohodlnější geometrii. Tato modelová řada dostala jméno Avantgarde a je k dispozici jak v kubatuře 1200 cm3, tak ve stejně populární 850 cm3.


Zkušenosti z provozu potvrdily tradiční vysokou technickou úroveň motocyklových „bavoráků“. Vedle dominantního reprezentačního vzhledu totiž vynikají mimořádným točivým mo-mentem motoru, který umožňuje plout krajinou či městem prakticky bez řazení, stejně vynikajícím pohodlím jezdce a naprosto precizním dílenským zpracováním každého detailu. V tomto směru může ostatně každý motocykl BMW sloužit jako etalon konkurenci.

Základní technické údaje


Motor: Čtyřdobý zážehový vzduchem a olejem chlazený dvouválec s protiběžnými písty a rozvodem HC uložený v rámu podélně. Vrtání a zdvih 87,5 x 70,5 mm, zdvihový objem 848 cm3, kompresní poměr 10,3 : 1. Největší výkon 37 kW při 5000/min, největší točivý moment 71 Nm při 3000/min. Čtyři ventily na válec ovládané hrníčkovými zdvihátky a rozvidlenými vahadly ventilů, pohon vačkových hřídelů řetězem. Elektronicky společně řízené bezdotykové digitální zapalování a vstřikování paliva Bosch Motronic MA 2.4 se samočinným sytičem. Alternátor 12 V/700 W, akumulátor 12 V/19 Ah, elektrický spouštěč o výkonu 1100 W, třícestný katalyzátor výfukových plynů.


Převodné ústrojí: Primární převod ozubenými koly. Jednolamelová suchá spojka s opačným smyslem otáčení a průměrem kotouče 165 mm. Pětistupňová převodovka s postupovým přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 2,045 – 1,600 – 1,267 – 1,038 – 0,800, sekundární převod zapouzdřeným kloubovým hřídelem 3,360.


Podvozek: Uzavřený prostorový rám z ocelových trubek kruhového průřezu s motorem jako nosným prvkem. Přední kolo uloženo v konstrukci Telelever, složené z trojúhelníkového kyvného ramene a teleskopické vidlice s jedinou pružicí a tlumicí jednotkou, zdvih kola 144 mm. Zadní kolo uloženo letmo vlevo na kyvném rameni Monolever s jedinou široce nastavitelnou pružicí a tlumicí jednotkou, zdvih kola 100 mm. Kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním a systémem ABS, vpředu dvojitá s plovoucími čtyřpístkovými třmeny a kotouči o průměru 305 mm, vzadu jednoduchá s čtyřpístkovým třmenem a plovoucím kotoučem o průměru 285 mm. Kola s drátěným výpletem vpředu 2,5 x 18, vzadu 4,0 x 15. Bezdušové nízkoprofilové pneu 100/90 – 18, vzadu 170/80 -15. Palivová nádrž o objemu 17 l, elektrické čerpadlo paliva.


Rozměry a hmotnosti: Délka 2340 mm, šířka1050 mm, výška sedla nad zemí 740, pohotovostní hmotnost 256 kg, užitečná hmotnost 194 kg.


Provozní vlastnosti: Největší rychlost 155 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s, kilometr s pevným startem za 29,7 s, spotřeba při 90 km/h 4,6 l/100 km, při 120 km/h 5,9 l/100 km.


Cena: 468 700 Kč včetně DPH.

Ondřej Horský (Svět motorů)

Modrobílá revue jaro 2000
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...