Závodní speciál TS030 HYBRID
– se v rámci třicetihodinového vytrvalostního testu musel vyrovnat s náročnými podmínkami, zvláště když uvážíme, že se jednalo o teprve druhý plnohodnotný test a vůz byl na závodní trati teprve potřetí, včetně úvodní premiéry.
Vytrvalostní test byl zahájen ve čtvrtek odpoledne po úvodní sekci, během níž se vyhodnocovaly různé konstrukční úpravy. Vlastní testovací maraton zahájil Sébastien Buemi, pro nějž to byl první test v roli oficiálního závodního jezdce týmu TOYOTA Racing. Poté následoval jeho stájový kolega Hiroaki Išiura z druhé posádky závodního vozu (č. 8) pro Le Mans. Za volantem vozu TOYOTA TS030 HYBRID (č. 7) se vystřídali stájoví kolegové Alex Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakadžima.
Tým TOYOTA Racing díky této zkoušce splnil hlavní cíl, kterým bylo zajet co nejvíce kol a vyhodnotit chování vozu ve vytrvalostních soutěžích. Členové týmu TOYOTA Racing se nyní zaměří na přípravu a úpravy před šestihodinovým závodem ve Spa-Francorchamps, který je prvním kláním letošního světového šampionátu vytrvalostních závodů FIA. Další testy jsou naplánovány na duben.
Pascal Vasselon, technický ředitel:
„Provedli jsme několik velmi užitečných zkoušek, což napomohlo k průběžnému zlepšování výkonnosti, spolehlivosti a celkové organizace. Vytrvalostní zkouška byla zajímavou zkušeností; čekali jsme předem, že bude pro celý tým velmi náročná, a v tomto směru jsme se vůbec nezklamali! Není to snadné ani pro tým, ani pro vůz samotný, ale všichni na tomto projektu pracujeme s nadšením, a tak jsme díky silnému týmovému duchu dospěli úspěšně do cíle. S výsledky jsme spokojeni a získané poznatky pomohou urychlit naše přípravy na první skutečný závod.“
Hisatake Murata, vedoucí projektu hybridního pohonu:
„Do tak dlouhého testu jsme systém pohonu TOYOTA HYBRID System-Racing nasadili vůbec poprvé, a tak nikdo neočekával bezproblémový týden, ve kterém jsme skutečně museli řešit několik problémů, ale nijak zásadních. Díky množství nasbíraných dat a četných reakcí přímo od pilotů máme nyní spoustu informací o tom, jak se systém THS-R chová při praktickém nasazení. Již jsme díky tomu mohli naše systémy doladit a před dalšími testy ještě zapracujeme na problémech, na které jsme narazili. Hlavní cíle jsme během tohoto testování splnili a z jeho průběhu mám velkou radost.“
Alex Wurz:
„Testování bylo zajímavé a získali jsme mnoho cenných zkušeností. Co se týče vývoje, budeme pokračovat na optimalizaci vzájemné spolupráce všech komponent, včetně soustavy hybridního pohonu. Vůz se díky tomu posouvá kupředu. Během vytrvalostní zkoušky jsme narazili na několik menších problémů, ale právě proto vůz testujeme. TOYOTA Racing má silného týmového ducha a spolupráce s kolegy mne opět těšila; každým dnem se lépe poznáváme a chápeme. Celkově mohu zhodnotit, že jsem s výsledky testu spokojen.“
Hiroaki Išiura:
„První vytrvalostní jízda ve voze TOYOTA TS030 HYBRID byla skutečně vzrušující. Na okruhu Paul Ricard v tomto uspořádání jsem vlastně jel úplně poprvé, a navíc to bylo za tmy, takže mým prvním úkolem bylo se vůbec zorientovat! V rámci soutěží Super GT se za tmy moc nejezdí, a tak s tím nemám příliš zkušeností; v tomto smyslu to tedy pro mne byla velmi užitečná zkouška. Je dobré, že jsme zajeli tolik kol a práce s týmem mne opět těšila.“
Kazuki Nakadžima:
„Zkoušku celkově hodnotím dobře. Vytrvalostního testu jsem se zúčastnil vůbec poprvé; pomohlo nám to připravit se na podmínky, které se hodně přibližují podmínkám skutečného závodu. Znamenalo to nasazení ve velkém chladnu, ale i za takových podmínek vůz i pneumatiky fungovaly dobře. Vzal jsem si hodně jízdních testů, takže jsem měl plné ruce práce a společně jsme absolvovali pěkný počet kilometrů. Máme již dobré základy a vůz vykazuje dobrý potenciál, ale nyní musíme zapracovat na detailech a v některých oblastech provést úpravy. Jsme na správné cestě a práce se zatím daří.“
Nicolas Lapierre:
„Zúčastnil jsem se vývojových aktivit a rovněž se zapojil do vytrvalostního testu. Z vozu TOYOTA TS030 HYBRID mám celkově dobré pocity. Zjistili jsme, jak vůz reaguje na nejrůznější podmínky, jako např. chladný povrch tratě, se kterým se můžeme v noci na Le Mans setkat. Vůz se za takových podmínek choval docela dobře, což na okruhu Paul Ricard nebývá vždy pravidlem. Konstrukce se vyvíjí a neustále zlepšuje; některé problémy jsme napravili, doladili pár menších detailů a celkově se posouváme vpřed.“
Sébastien Buemi:
„Těší mne, že jsem poznal prostředí vytrvalostních soutěží. Vyzkoušel jsem si jízdní simulátor u TMG, takže jsem měl představu o tom, co mne asi čeká, ale skutečnost je vždy o něco složitější. Z technického pohledu je vůz velmi imponující, nicméně v některých oblastech ještě musíme provést úpravy, což je ale v této fázi testování běžné. Absolvoval jsem několik dlouhých štací a získal nové poznatky z oblasti vytrvalostních soutěží, jako je např. jízda v noci, plánování spotřeby paliva a přizpůsobování jezdeckého stylu. Je mi jasné, že pokud chcete být v této disciplíně rychlí, záleží na každém detailu.“
O účasti týmu TOYOTA Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA:
Světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích, včetně několika účastí v závodu 24 hodin Le Mans. Vozy TOYOTA se v minulosti zúčastnily 13 závodů 24 hodin Le Mans, kde bylo nasazeno celkem 36 vozů této značky. TOYOTA třikrát získala pódiové umístění, pokaždé za dojezd na druhém místě. Při započtení těchto výsledků skončila Toyota celkem devětkrát mezi šesti nejlepšími. V kvalifikaci získala TOYOTA čtyřikrát startovní pozici v první řadě, včetně jedné pole position. V roce 2012 se TOYOTA vrací do světa vytrvalostních soutěží a světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA s vozem TS030 HYBRID (LMP1 s hybridním pohonem), který se zúčastní všech soutěží šampionátu. Podvozek závodního speciálu navrhla a zkonstruovala společnost TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), kde má závodní tým své sídlo. TMG je někdejší domovskou základnou továrních týmů TOYOTA světového rallyového šampionátu a Formule 1. V letech 1998-99 TMG rovněž zajišťoval konstrukci a provoz vozu TOYOTA TS020 (GT-One) Le Mans. TMG nyní kromě zajišťování zázemí továrního týmu v motoristických soutěžích sleduje nový směr coby poskytovatel „high-performance“ konstrukčních služeb třetím stranám, stejně tak jako pro vozy automobilky TOYOTA.
Sledujte tým na Twitteru (@Toyota_Hybrid) a Facebooku (www.facebook.com/toyotamotorsport).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas