První vůz Low Entry dodaný od Mercedes-Benz na český trh převzala společnost Connex Praha, s.r.o.

V rámci dodávky dvou městských autobusů převzala společnost Connex Praha, s.r.o., první Citaro Low Entry (v městském provedení) dodané na český trh.

První vůz Low Entry dodaný od Mercedes-Benz na český trh převzala společnost Connex Praha, s.r.o.

Druhý z vozů díky ekologické a hospodárné dieselové technologii BlueTec vyhovuje evropské normě o výfukových plynech EURO 5; zvlášť vhodný je i pro osoby s omezenou pohyblivostí .

Oba vozy se vyznačují nízkými provozními náklady, jízdním komfortem pro cestující a stabilním servisním zázemím v podobě ServiceCenter EvoBus v Praze.

Společnost Connex Praha, s.r.o., provozující celkem 156 autobusů převážně v příměstském a městském provozu na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje, převzala od společnosti EvoBus Bohemia s.r.o., dva městské autobusy Citaro. Autobusy byly nasazeny na linky č. 240 (Háje – Černý Most) a na příměstskou linku č. 304 Černý Most – Úvaly v rámci systému Pražské integrované dopravy (PID) na území hlavního města Prahy. Obě nová vozidla jsou nasazována na velice vytížených linkách s denním průběhem 300 až 400 km. Vozový park Connex Praha posílily dva rozdílné typy z osvědčené konstrukční řady městských a linkových autobusů Citaro, která byla na konci minulého roku oceněna titulem „Bus of the Year 2007“ za autobus Citaro LE Ü. Celkem tak je ve flotile společnosti Connex Praha 5 autobusů značky Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Citaro LE

Každý z dodaných vozů je něčím výjimečný. V případě Citara LE (= Low Entry) jde o první dodaný autobus Mercedes-Benz v provedení Low Entry dodaný na český trh. Pojem Low Entry již naznačuje neobvyklé konstrukční řešení vozidla: Od přední části vozidla až k prostředním dveřím včetně jsou autobusy této kategorie plnohodnotnými nízkopodlažními vozidly, které pak od středových nástupních dveří (dveře 2) vystupují jako vysokopodlažní vozidla. Tento smíšený princip vede jednak k vysokému pohodlí cestujících včetně osob s omezenou pohyblivostí, jednak umožňuje jednoduchou vestavbu agregátů a jejich snadnou údržbu. Současně se autobus Low Entry díky přestavbě zadních komor podvozku vyznačuje obzvláště příjemným uspořádáním prostoru pro cestující. Všechny sedačky jsou orientovány po směru jízdy. Konstrukční provedení Low Entry je dosud velmi poptáváno především ve skandinávských zemích a v zemích Beneluxu.

Autobus Mercedes-Benz Citaro LE dodaný společnosti Connex Praha je již na první pohled nápadný svým výrazným exteriérem. Celé vozidlo je opatřeno lakem v melounově žluté barvě, a to včetně nárazníků, střešního krytu a vnějších zpětných zrcátek. Polepy na bocích vozidla podtrhují dynamičnost exteriéru formou motivu stoupajících pruhů v červené a šedé barvě od střední až k zadní části vozidla do výšky spodní hrany bočních oken. Boční skla i zadní sklo jsou jednoduše zasklené, tepelně izolované a šedě tónované.

Cestující nastupuje do vnitřního prostoru vpředu a uprostřed přes pneumaticky ovládané, dvoukřídlé dveře a vzadu skrze dveře jednokřídlé. Výška nástupu u předních dveří je 320 mm a uprostřed a vzadu činí 340 mm. Výška podlahy v nízkopodlažním úseku je 370 mm a narůstá v zadní části díky dvěma nízkým stupínkům o výšce cca 2 x 200 mm na maximálně 770 mm. Nastupování handicapovaných cestujících zjednoduší kneeling a mechanicky ovládané plošiny u středních a předních dveří (o délce 905 mm a šířce 980 mm). Proti středním vstupním dveřím lze pohodlně a bezpečně odstavit invalidní vozíčky či kočárky.

Vozidlo je vybaveno 31 místy k sezení pro cestující (plus místo pro řidiče), přičemž ke stání je k dispozici 72 míst. O pohodlné a ergonomické sezení cestujících se starají maximálně pohodlné skořepinové sedačky s potahem typu CSF.

Autobus Mercedes-Benz Citaro LE je vybaven naležato vestavěným sériovým šestiválcovým motorem OM 457 hLA se zdvihovým objemem 12 litrů, výkonem 220 kW (299 PS) při 2000 ot./min a maximálním točivým momentem 1250 Nm při 1100 ot./min. Palivová nádrž má objem cca 280 l. Automatická čtyřstupňová převodovka VOITH s integrovaným retardérem je ovládána prostřednictvím šestitlačítkového přepínače. Pneumaticky odpružené vozidlo disponuje systémy ABS a ASR.

Přesně 12,04 m dlouhý autobus Low Entry je 2,55 m široký a v zadní části má výšku cca 3,3 m (přesně: 3 318 mm). Přípustná maximální celková hmotnost je 18 t. Vozidlo dále charakterizuje nezávislé zavěšení předních kol, hypoidní náprava HO6 s jednoduchým převodem a celkovým převodem i = 5,771 s hnací nápravou vzadu, vzduchovým odpružením vpředu i vzadu, kotoučovými brzdami s ABS a ASR a dále pneumatiky o rozměrech 275/70 R 22,5. K vysokému jízdnímu komfortu přispívají stabilizátory na přední i zadní nápravě. Testovací autobus je vybaven elektronickou regulací úrovně (ENR = Elektronische Niveau-Regulierung) s kompenzací vtlačení pneumatik a zařízením pro kneeling, které umožňuje snížení karoserie na jedné straně u předních nástupních dveří na 250 mm. Zdvihací zařízení umožňuje kromě toho nadzdvihnutí karoserie ve spodním rozsahu rychlosti do 15 km/h až o 70 mm.

Topné, chladicí a klimatizační zařízení pochází od firmy Webasto. Topný výkon 6 kW je regulovatelný prostřednictvím dvoustupňového regulátoru teploty. Střešní klimatizace je regulovatelná odděleně pro místo řidiče a pro prostor cestujících a disponuje integrovaným topením ve střešním kanálu. Topný výkon je 38 kW, chladicí výkon 32 kW. Jako dodatečné topné těleso bylo vestavěno Thermo 300 od firmy Webasto.

Stanoviště řidiče je ergonomicky uzpůsobeno. Vedle nového a již sériově vestavěného předního skla Opticool jej před slunečním zářením a oslněním chrání neprůhledná roletka s možností zakrytí více než dvou třetin předního skla. Vnější zpětná zrcátka jsou elektricky polohovatelná a vyhřívaná, vnitřní zrcátko uprostřed přední části vozidla lze manuálně nastavit. Pneumaticky odpružené sedadlo řidiče Grammer je mechanicky nastavitelné, otočné odvětrávané a vybavené vyhříváním sedadla. Přední a boční ukazatele cíle jízdy LAWO uvádějí pomocí žlutých svítících písmen a s velkým rozlišením informace o průběhu jízdy.

Mercedes-Benz Citaro (Euro 5)

V případě nízkopodlažního 12-metrového bílého třídveřového Citara jde o mimořádně ekologický vůz, který vyhovuje evropské směrnici o výfukových plynech Euro 5. Mercedes-Benz Citaro Euro 5 je prvním autobusem tohoto druhu ve skupině Veolia Transport Česká republika. Nová dieselová technologie BlueTec umožňující splnění normy Euro 5 je založena na dále zdokonalovaných motorech a dále na integrované následné úpravě výfukových plynů. Oxidy dusíku jsou přitom přidáním vodného redukčního roztoku AdBlue v katalyzátoru SCR cíleně přeměněny na nezávadný dusík a vodní páru. Elektronika motoru řídí množství AdBlue, které je vháněno do horkých výfukových plynů z oddělené nádrže. Pomocí AdBlue dochází k hydrolýze na amoniak a k chemické reakci. Aby bylo možné městské autobusy Mercedes-Benz Citaro uzpůsobit normě Euro 5, zvětšili vývojoví pracovníci katalyzátor SCR a nově definovali množství vháněného AdBlue. Motor tak splňuje limitní hodnoty normy Euro 5, která bude požadována od roku 2009 a podle níž bude podíl oxidů dusíku ve výfukových plynech snížen oproti limitním hodnotám normy Euro 4 o dalších 43 %. Vůz Citaro se dále vyznačuje provedením vhodným pro osoby s omezenou pohyblivostí podle směrnice EU 2001/85/EG (třída 1).

Společným jmenovatelem obou dodaných vozů je český původ jejich skeletů. Jsou vyráběny ve výrobním závodu EvoBus Bohemia v Holýšově na Plzeňsku. Následné fáze výroby až do finální kompletace a testování probíhá v německém Mannheimu. Během všech fází výroby se důsledně dbá na dodržení špičkové kvality odpovídající značce Mercedes-Benz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....