První registrace nových a ojetých silničních vozidel v ČR za 1. pololetí 2006

Podíl ojetých vozidel z dovozu přesahuje 43 % všech registrací

Registrace silničních vozidel za 1. pololetí 2006 – souhrn:

Celkem silniční vozidla (= osobní M1 + malá užitková N1 + nákladní N2 a N3 + autobusy M2 a M3 + motocykly a mopedy + ostatní).

V ČR bylo za 1. pololetí roku 2006 poprvé zaregistrováno 208 407 silničních vozidel, z toho 117 234 ks (53,31%) nových a 91 173 ks (43,75 %) ojetých (ve stejném období roku 2005 byl celkový podíl ojetých 42,48 %).

Registrace silničních vozidel byly oproti stejnému období roku 2005 vyšší o 15 563 vozidel (to je o 8,07 %). U nových došlo k nárůstu jen o 5,68 % (o 6 303 ks vozidel), u ojetých se však první registrace zvýšily o 11,30 % (to je o 9 260 vozidel).

Tyto a další údaje svědčí o tom, že podmínky pro dovoz ojetých vozidel do ČR byly zřejmě dostatečně liberální a jejich další uvolnění (změnou zákona od 1.7.2006) je nutno hodnotit jen jako zbytečný ústupek požadavkům Evropské komise. Dopady změny zákona o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích nelze v tomto okamžiku předvídat. Pokud však bude trend v dovozu ojetých vozidel podchycený za prvních 6 měsíců roku 2006 pokračovat jen stejným tempem, může v tomto roce počet zaregistrovaných ojetých motorových vozidel z dovozu překročit číslo 180 000 ks (za rok 2005 to bylo „jen“ 161 295 ks).

Nejvyšší počet prvních registrací byl zaznamenán u dovážených ojetých osobních automobilů. Podíl ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích všech silničních vozidel v 1.pololetí 2006 činil 37,08 %.

Údaje o registracích za jednotlivé základní kategorie vozidel (v rozdělení na nové a ojeté) jsou uvedeny dále.

I. osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1

I.1 Nová vozidla

V průběhu 1. pololetí 2006 bylo v České republice poprvé zaregistrováno celkem 85 469 ks nových automobilů kategorií M1 a N1. Oproti stejnému období roku 2005 je to jen o 1,26 % (to je o 1 065 ks) více. Podíl nových malých užitkových vozidel na takto definovaném trhu dosáhl již téměř 27 % (v 1. pololetí 2005 to bylo „jen“ 20,5 %).

I.2 Ojetá vozidla

Za hodnocené období roku 2006 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 80 956 ks ojetých automobilů (kategorií M1 a N1). Jedná se o ojetá vozidla dovezená do ČR. Oproti stejnému období roku 2005 byl za tyto kategorie zaznamenán nárůst prvních registrací ojetých o 10,46 % (o 7 669 vozů).

Pokles registrací v kategorii nových osobních automobilů je v podstatě nahrazován nárůstem v kategorii malých užitkových vozidel. Přesto je celkový nárůst o pouhých 1,26 % nutno z pohledu obnovy vozového parku hodnotit jako absolutně nedostačující.

Podíl vozidel značky Škoda na trhu osobních automobilů dosáhl za dané období 41,08 % (registrováno 25 676 ks), podíl osobních automobilů z TPCA (Citroen C1 + Peugeot 107 + Toyota Aygo) se oproti údaji za prvních 5 měsíců roku 2006 opět zvýšil a dosáhl již 0,91 % (zaregistrováno 568 ks). V souhrnu se pak osobní vozy tuzemské výroby podílejí na trhu nových osobních automobilů v ČR 41,99 % (mimo výše uvedené jsou zde započteny ještě 4 ks osobních automobilů značky Kaipan).

Na trhu malých užitkových vozidel kat. N1 dosáhl podíl českých výrobců celkem 23,88 %, z toho zn. Škoda 23,84 % (zaregistrováno 5 473 ks). Podíl ostatních českých výrobců je zanedbatelný a činí 0,04 % (započteno 8 ks vozidel zn. Magma a 1 ks Peugeot 107).

Podíl vozidel z domácí výroby na trhu osobních automobilů a malých užitkových vozidel celkem (kat.M1 + N1) v souhrnu za leden až červen 2006 činil 37,12 % (z toho 36,44 % značka Škoda, automobily z TPCA v Kolíně 0,67 % a ostatní 0,01 %).

II. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)

V průběhu ledna až června 2006 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 4 712 ks nových a 1 674 ks ojetých nákladních vozů kategorie N2 a N3. Oproti stejnému období roku 2005 je to:

  • u nových o 12,62 % (o 528 ks) více
  • u ojetých o 7,36 % (o 133 ks) méně

Souhrnný podíl tuzemských výrobců na registracích nákladních automobilů kategorií N2 a N3 představuje 4,67 % (za 1. pololetí 2006 bylo zaregistrováno celkem 220 ks, z toho 130 ks značky Avia, 87 ks značky Tatra, 2 ks značky Praga a 1 ks značky Liaz).

Porovnáme-li tyto údaje s údaji za leden až duben 2006, bylo za květen a červen 2006 u těchto kategorií zaregistrováno pouze 711 nových nákladních automobilů, tedy došlo ke snížení dynamiky růstu.

III. Autobusy

V průběhu ledna až června 2006 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 391 ks nových a 68 ks ojetých autobusů (kategorie M2 a M3). Ve srovnání se stejným obdobím roku 2005 se první registrace nových autobusů zvýšily o 21,81 % (to je o 70 ks) a u ojetých (z dovozu) došlo ke zvýšení o 17,24 %. I v těchto kategoriích došlo v průběhu května a dubna 2006 ke snížení relativně vysoké dynamiky růstu zaznamenané za leden až duben 2006.

Podíl českých výrobců autobusů na domácím trhu dosáhl 66,24 %, z toho Karosa/Irisbus 43,48 % (registrováno 170 ks), SOR 21,99 % (86 ks) a ostatní (Tedom) 0,77 % (3 ks).

IV. Motocykly

Za leden až červen 2006 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 17 333 ks motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 24,76 % (o 3 440 ks) více než za stejné období roku 2005. Registrace nových přitom vzrostly o 22,93 % (+ 1 943 ks), avšak registrace ojetých narostly o 27,61 % (o 1 497 ks).

Podle výstupů z CRV působí na českém trhu více než 100 výrobních značek motocyklů a mopedů. Podíl českých výrobců na tomto trhu činí 1,24 %; tento podíl je tvořen značkou Jawa (1,21 %) a Praga (0,03 %).

V. Ostatní vozidla

VI. Vozidla vyřazená z registru

V průběhu 1. pololetí 2006 bylo z Centrálního registru vozidel vyřazeno celkem 38 837 ks vozidel, téměř 75 % z tohoto počtu byly osobní automobily.

Na základě těchto údajů je možno odhadnout, že k 30.6.2006 bylo v ČR registrováno téměř 4 070 000 osobních automobilů (k 31.12.2005 to bylo 3 958 708 ks).

Zpracoval sekretariát Svazu automobilového průmyslu ČR

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...