Průzkum bezpečnosti III. – 6 z 10 řidičů má podle průzkumu Kia zkušenost s mikrospánkem

  • Pětině lidí pomohly asistenční systémy zabránit nehodě
  • Za nejužitečnější považují lidé systém autonomního brzdění
  • Dvě třetiny lidí odmítají výraznější zásahy asistenčních systémů do řízení vozidla
  • Třetina lidí by naopak byla ochotná v rámci zvýšení bezpečnosti silničního provozu zcela se vzdát kontroly nad vozidlem

Většina českých řidičů má podle rozsáhlého průzkumu společnosti Kia Czech zaměřeného na bezpečnost silničního provozu přímou zkušenost s mikrospánkem. 45 % lidí přiznalo, že zažili mikrospánek jako řidiči, dalších 15 % potom uvedlo, že byli jeho svědkem z pozice spolujezdce. „I když jsme předpokládali, že určitou zkušenost s mikrospánkem lidé mít budou, překvapilo nás, kolik lidí tuto situaci zažilo doopravdy. Pokud totiž dojde kvůli mikrospánku k dopravní nehodě, často má vážné následky,“ říká Kateřina Vaňková, tisková mluvčí společnosti Kia Czech.

Jednoznačně proto doporučuje dodržovat hlavní pravidla pro předcházení mikrospánku jako dostatek odpočinku před cestou, pravidelné zastávky, případně narušení monotónnosti delší cesty například rozhovorem se spolujezdci. Důležité je také poslechnout asistenční systémy ve voze. „Pokud je například vůz vybaven systémem sledování únavy řidiče, který upozorňuje na nízkou míru soustředění, rozhodně bychom to měli brát v potaz, zastavit, odpočinout si a protáhnout se,“ říká Kateřina Vaňková.

Lidé v průzkumu dále odpovídali například na svoji zkušenost se zásahy asistenčních systémů. Třetina lidí uvedla, že mají osobní (21 %) nebo zprostředkovanou (13 %) zkušenost s tím, že bezpečnostní asistenční systémy ve voze pomohly předejít nehodě. „Když měli lidé popsat svoji zkušenost, většinou zmiňovali pomoc systému autonomního brzdění. Nejčastější odpovědí bylo, že se nedostatečně věnovali řízení a systém zabrzdil vůz za ně. Často také popisovali, že systém při nenadálé situaci zareagoval dříve než oni sami a že tak už šlapali tzv. do plných brzd,“ říká Kateřina Vaňková. Kromě autonomního brzdění zmiňovali lidé nejčastěji zásah stabilizačního systému ESP, případně pomoc ABS či systému detekce mrtvého úhlu.

Tomu odpovídá i vnímání přínosů jednotlivých asistenčních systému mezi respondenty. 38 % lidí považuje za nejpřínosnější právě systém autonomního brzdění, 22 % potom nejvíce oceňuje systém hlídání mrtvého úhlu. Pouze 8 % lidí vnímá jako nejdůležitější asistent sledování únavy řidiče (DAW). „V souvislosti s tím, že polovina lidí má přímou zkušenost s mikrospánkem, to může na první pohled vypadat zvláštně. Upozornění na nadměrnou únavu má ale hlavně preventivní charakter a mezi lidmi panuje obecná tendence podceňovat pozitivní výsledky preventivních opatření. Někteří lidé také často chybně uvažují tak, že v případě mikrospánku jim pomůže právě systém autonomního brzdění,“ vysvětluje Kateřina Vaňková. Upozorňuje proto, že na tento předpoklad rozhodně není možné spoléhat, protože v provozu může nastat řada nebezpečných situací, se kterými si bezpečnostní asistenční systémy nemusí poradit.

Třetina lidí by se vzdala kontroly nad vozem a využila systému autonomního řízení

Lidé v průzkumu také odpovídali na otázku, jestli by byli ochotní vzdát se kontroly nad vozidlem a nechat řídit samotný vůz v případě, že by to vedlo ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Většina lidí byla jednoznačně proti (39 %) nebo spíše proti (29 %). Jednoznačnou ochotu vzdát se ovládání vozu deklarovalo 13 % lidí, dalších 19 % vyjádřilo této myšlence opatrnou podporu. „Největší podporu má tato myšlenka mezi ženami, kde se pro ni vyjádřilo 45 % dotázaných. Podobnou podporu má také mezi řidiči, kteří za svůj život odřídili méně než 150 tisíc kilometrů. Naopak jednoznačně proti jsou lidé nad 60 let, mezi kterými ji podpořila pouhá desetina dotázaných,“ říká Kateřina Vaňková.

*Průzkum probíhal v lednu a únoru formou online dotazování a zúčastnilo se ho 300 lidí. Průzkum byl rozdělený do tří bloků, které se věnovaly postojům a řidičů ke klasickým tématům bezpečnosti silničního provozu a jejich chování na silnicích, zkušenostem s krizovými situacemi a vlivu nových technologií na bezpečnost a vztah řidičů k těmto technologiím. Výběr respondentů byl náhodný.

Sledujte Kia na Twitteru @KIACzech

 

KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.

Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.

Kontakt:
KIA CZECH s.r.o.
V Oblouku 128 Čestlice, Praha - východ 252 43 Průhonice
INFOLINKA KIA 222 999 333
kia-info@kia.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia prodala v 30. roce působení v ČR historicky nejvíce automobilů

Kia prodala v 30. roce působení v ČR...

Kia prodala v roce 2023 v České republice 11 424 osobních automobilů. Jde o historicky nejvyšší počet od vstupu značky na český trh. Kia dosáhla také nových maxim i v prodeji...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních vozů německé soutěže „Auto roku 2024“.  V Česku bude stát pod 2 miliony korun

Kia EV9 vyhrála kategorii luxusních...

Kia EV9 oslovila 27člennou porotu německé soutěže „Auto roku 2024“ (GCOTY) a bylo vyhlášeno vítězem kategorie luxusních vozů. Kia EV9 tím odsunula osm konkurenčních modelů zařazených do...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily Kia využijí recyklovaný materiál z 55 tun plastů vylovených z oceánu

Elektromobily Kia využijí recyklovaný...

Společnost Kia plánuje ve svých nových elektromobilech využít recyklovaný materiál z 55 tun plastů, které byly nedávno vyloveny z Tichého oceánu. Rekordní množství plastů recyklovaných...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV6: Model budoucnosti

Kia EV6: Model budoucnosti

Projeli jsme nejvíce revoluční a nejocenovanější model Kia všech dob. Od Prahy po Beskydy. A verdikt? Plně elektrickou EV6 doporučujeme…  Loňský rok byl pro model Kia EV6 výjimečný....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV9 debutovala na Goodwoodském festivalu rychlosti

Kia EV9 debutovala na Goodwoodském...

Po květnovém statickém odhalení ve Frankfurtu byl model Kia EV9 předveden všem návštěvníkům a fanouškům ikonických vozů v Goodwoodu. Na 200 000 lidí tak naživo vidělo, jak vlajková loď...