Průzkum bezpečnosti II. – 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

  • Za nejrizikovější chování lidé považují agresivní jízdu, vybržďování a řízení pod vlivem návykových látek
  • Sami nejčastěji přiznávají výrazné překročení povolené rychlosti a nedodržování bezpečné vzdálenosti
  • 7 z 10 lidí zažilo dopravní nehodu
  • Záchranářskou uličku umí na čtyřproudé silnici 80 % lidí, na šestiproudé jen 57 %

Čeští řidiči si příliš nepřipouštějí možnost vlastní chyby, zato jsou velmi nedůvěřiví vůči ostatním účastníkům silničního provozu. 80 % lidí v obsáhlém průzkumu zaměřeném na bezpečnost na silnicích, který provedla společnost Kia Czech, uvedlo, že na silnici mají strach především z ostatních řidičů. Naopak vlastní řidičské chyby se obává pouze 12 % řidičů, především těch mladších či s menším počtem ujetých kilometrů. Za nejrizikovější chování považují lidé vybržďování, agresivní jízdu a řízení pod vlivem omamných a návykových látek. Za velmi rizikové tyto činnosti považují 4 z 10 oslovených.

Tolerantní jsou naopak k výraznému překračování povolené rychlosti (o 20 km/h ve městě a o 30 km/h mimo město) či vůči nedodržování dostatečných rozestupů mezi vozidly. Rychlou jízdu považuje za velmi nebezpečnou jen 5 % dotazovaných, nedostatečné rozestupy potom 11 % respondentů. „Uvolněný vztah lidí k těmto pravidlům se projevuje i v tom, že je nejčastěji sami porušují. Pětina lidí přiznala výrazné překračování povolené rychlosti a podobný počet také nedodržování bezpečných rozestupů mezi vozidly,“ říká Kateřina Vaňková, tisková mluvčí společnosti Kia Czech. Zároveň dodává, že výrazné překračování rychlosti je doménou mladších řidičů, přiznala se k němu třetina lidí do 35 let. Rychlá jízda či nepřizpůsobení rychlosti situaci na vozovce přitom podle policejních statistik dlouhodobě patří mezi hlavní příčiny tragických dopravních nehod.

Zkušenosti s dopravní nehodou v průzkumu uvedlo 7 z 10 respondentů. 37 % z nich přiznalo vlastní chybu, polovina uvedla, že šlo o chybu druhého účastníka nehody a 13 % uvedlo, že viník nebyl jednoznačný. Téměř dvě třetiny řidičů, kteří mají zkušenosti s dopravní nehodou, uvedly jako její důvod nepozornost a nevěnování se řízení. Rychlou jízdu a nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici uvedlo 29 % lidí. „V průzkumu jsme se zároveň ptali, kolik kilometrů už respondenti odřídili. Zajímavé je, že méně zkušení řidiči častěji než ostatní havarovali kvůli rychlé jízdě nebo nepřizpůsobení rychlosti situaci vozovky,“ říká Kateřina Vaňková s tím, že řidiči s celkovým nájezdem do 150 tisíc kilometrů uváděli rychlou jízdu jako příčinu nehody v polovině případů, nepozornost potom v 45 % případů.

Záchranářskou uličku umí na čtyřproudé silnici vytvořit 80 % oslovených, na šestiproudé 57 %

Lidé měli v průzkumu také uvést, jakým způsobem se správně zachovat při dojíždění kolony na čtyřproudé a šestiproudé silnici. 80 % dotázaných správně uvedlo, že by se na čtyřproudé silnici měli automaticky řadit ke kraji vozovky, 10 % uvedlo, že je vhodné se řadit doleva a nechávat volnou pravou stranu vozovky a desetina se neřadí nikam, ale nechává si před sebou manévrovací prostor.

Na šestiproudé silnici už si byli lidé méně jistí. Správnou variantu řazení ke krajům vozovky a ve středním pruhu doprava uvedlo 57 % z nich. „Svoji roli zde může hrát fakt, že pravidla pro tvorbu záchranářské uličky na šestiproudé silnici se před několika lety měnila. Někteří řidiči tak můžou mít zažité ještě staré řazení,“ vysvětluje Kateřina Vaňková a doplňuje jednoduchou pomůcku pro zapamatování: „Stačí, když si lidé na pravé ruce ukážou trojku a hned vidí správné řazení. Záchranářskou uličku zde tvoří mezera mezi palcem a ukazováčkem.“ 

* Průzkum probíhal v lednu a únoru letošního roku formou online dotazování a zúčastnilo se ho 300 lidí. Průzkum byl rozdělený do tří bloků, které se věnovaly postojům řidičů ke klasickým tématům bezpečnosti silničního provozu a jejich chování na silnicích, zkušenostem s krizovými situacemi a vlivu nových technologií na bezpečnost a vztah řidičů k těmto technologiím. Výběr respondentů byl náhodný.

Sledujte Kia na Twitteru @KIACzech

 

KIA Motors Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.

Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.

Kontakt:
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
V Oblouku 128 Čestlice, Praha - východ 252 43 Průhonice
INFOLINKA KIA 222 999 333
kia-info@kia.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra elektromobilu Kia EV6 – Kia posouvá hranice elektrické mobility cestou inspirativního designu, dechberoucích výkonů a nápaditého prostoru

Světová premiéra elektromobilu Kia EV6...

EV6 je symbolem nové značky Kia a současně prvním akumulátorovým elektromobilem postaveným na nové vyhrazené platformě E-GMP pro elektromobily Volba z několika uspořádání hnacího ústrojí s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia EV6 představuje novou designovou filozofii značky

Kia EV6 představuje novou designovou...

Designová filozofie ‚Spojené protiklady‘ pro všechny budoucí vozy značky Kia Filozofie postavená na pěti pilířích: Výrazný jako příroda sama (Bold for Nature), Radost z rozumu (Joy for...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ‚Movement that inspires‘: Kia představuje nové záměry značky a strategii do budoucna

‚Movement that inspires‘: Kia...

Digitální prezentace odhaluje novou strategii značky a její ambice do budoucna Změna názvu společnosti z ‚Kia Motors‘ na ‚Kia‘ Firma uvádí do života svoji dlouhodobou strategii ‚Plán...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia odhaluje nové logo a celosvětový slogan značky na znamení smělé budoucí transformace

Kia odhaluje nové logo a celosvětový...

Kia oslavuje novou tvář a slogan hlásající budoucí přeměnu značky Nové logo obsahuje prvky ‚symetrie‘, ‚rytmu‘ a ‚vzestupu‘, zhmotňující sebedůvěru značky Kia a její zasazení o...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Rafael Nadal a Kia se spojili v úsilí inspirovat děti během pandemie

Rafael Nadal a Kia se spojili v úsilí...

Rafa Nadal si popovídal s dětmi ze své nadace o tom, jak si zachovat pozitivní myšlení v průběhu lockdownu, a vyprávěl jim, jak trénuje doma, aniž by vzal do ruky raketu. Společnost Kia Motors...