Průměrný věk osobních automobilů v ČR se za 1. pololetí 2004 mírně zvýšil

K 30.6.2004 bylo v ČR evidováno celkem 5 929 657 vozidel.

To je o 100 408 ks více než v závěru roku 2003. Průměrný věk tohoto parku činil 16,55 roku, v konci roku 2003 to bylo 16,51 roku. Z uvedeného počtu vozidel bylo 5 144 664 ks motorových (nárůst oproti konci roku 2003 o 87 173 ks) v průměrném věku 16,29 roku (průměrný věk v konci roku 2003 byl 16,28 roku).


Osobních automobilů bylo v ČR k 30.6.2004 registrováno celkem 3 763 129 ks v průměrném věku 13,51 roku. Je to o 57 117 ks vozidel více než ke konci roku 2003, kdy jejich průměrný věk činil 13,49 roku (k 31.12.2000 činil průměrný věk parku osobních automobilů v ČR 13,51 roku, k 31.12.2001 pak 13,61 roku a k 31.12.2002 to bylo 13,72 roku). Průměrný věk osobních automobilů je tedy stále na úrovni konce roku 2000, tedy konce minulého století.


Z pohledu průměrného věku vozidel v dalších kategoriích vozidel se dlouhodobě jako vážná jeví situace především u autobusů a speciálních vozidel. Průměrný věk celkem 20 716 ks registrovaných autobusů se oproti konci roku 2003 dále zvýšil a nyní činí již 14,25 roku.


U speciálních vozidel (pro údržbu silnic, svoz odpadu či jiná komunální, jeřábová apod.), kterých bylo k 30.6.2004 registrováno 57 699 ks, činí průměrné stáří dokonce již 19,73 roku (ke konci roku 2003 to bylo 19,28 roku). Z toho vyplývá, že obměna vozového parku v této kategorii vozidel je minimální, resp. nedostatečná.


Věk nákladních vozidel kategorie N2 a N3 (celkem 112 721 ks) se stále pohybuje mezi 15 a 16 roky, přičemž lepší situace je u vozidel kategorie N3. Průměrné stáří u registrovaných motocyklů přesahuje 31 let (v registru vedeno 761 364 ks) a v podstatě se nemění. Stáří kolových traktorů (v počtu 132 136 ks) je vyšší než 25,5 roku. V průměru nejstarší skupinou motorových vozidel jsou pásové traktory (průměrný věk činí 45,08 roku, v registru je jich vedeno 490 ks). Přívěsy a návěsy všech kategorií (celkem 784 993 ks vozidel kat. O1 O4) jsou v průměrném věku 18,27 roku.


Příznivější věkové složení, dané vyšší obměnou vozového parku v uplynulých letech, je v kategorii nákladních vozidel kat. N1 (242 553 ks v průměrném věku 7,68 roku, v konci roku 2003 to bylo 7,66 roku) a u návěsových tahačů (25 423 ks v průměrném věku 8,45 roku, ke konci roku 2003 to bylo 8,21 roku).


Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že obměna vozového parku je v podstatě u všech kategorií vozidel nedostatečná, což se projevuje růstem průměrného stáří vozidel registrovaných v ČR.


(Údaje podle Sdružení automobilového průmyslu ČR.)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...