Hlavní příčinou zhoršování technického stavu je živelný dovoz nekvalitních automobilů ze zahraničí.
„Ten nastal po zrušení dovozních omezení k 1.7.2006 – a v jeho důsledku se na český trh zatím dostalo přibližně 200 tisíc starých ojetých vozů často velmi špatné kvality,“ prohlásil ředitel výkupu AAA AUTO Petr Vaněček.
„Řada tuzemských motoristů si nechala dovézt z Německa ojetý automobil, a když následně zjistila, že je ve špatném stavu nebo s falešnými doklady, se vozu snaží zoufale zbavit přes inzerát nebo pomocí komisního prodeje,“ uvedl Petr Vaněček. V těch autobazarech, které vykupují automobily za hotové, ale nemají majitelé problémových vozů šanci oklamat zkušené výkupčí. „V průměru odmítneme šest až sedm vozů z deseti,“ konstatoval Petr Vaněček a uvedl, že hlavním důvodem odmítnutí je právě špatný technický stav v důsledku prodělané těžké havárie nebo zanedbané údržby automobilu (dalšími důvody pak jsou např. problémy s legálním původem vozu).
Koupě vozu někde na ulici se podle Petra Vaněčka stává ještě riskantnější záležitostí, než dříve. Majitelé problémových vozů se jich totiž snaží zbavit ještě před tím, než se zpřísní provoz na stanicích technické kontroly (STK).