Projekt Car2Car: Od šrotu zpět k surovině

Principy oběhového hospodářství v automotive nabírají reálnějších kontur v kooperaci soukromého, státního i vědeckého sektoru. BMW Group stojí v čele nového projektu financovaného státem, který zkoumá oběhové hospodářství ve výrobě automobilů.

Společnost spojuje síly se zástupci recyklačního průmyslu, zpracovateli surovin a vědeckého světa, aby společně pracovali na způsobech, jak zlepšit kvalitu druhotných surovin získaných recyklací z vozidel s ukončenou životností. Projekt nazvaný Car2Car, který získal podporu ve výši 6,4 milionu eur od německého Spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu v rámci pokynů pro financování „Nových technologií pro automobily a systémy“, se zaměřuje na materiály, jako je hliník, ocel, sklo, měď a plasty. Inovativní metody demontáže a automatizovaného třídění by měly v budoucnu umožnit, aby se mnohem větší množství surovin získaných z vozů s ukončenou životností než dosud dalo opět využít při výrobě nových automobilů. Součástí tohoto projektu je také komplexní hodnocení ekologických i ekonomických dopadů recyklace zkoumaných materiálů v uzavřeném cyklu.

Skupina BMW si stanovila cíl zvýšit podíl druhotných surovin v nových modelech svých značek ze současných přibližně 30 na 50 %. Aby tohoto cíle mohla dosáhnout, zohledňuje recyklovatelnost použitých materiálů už při navrhování nových modelů. Klíčový význam má také přehodnocení způsobu, jakým jsou materiály z vozidel na konci jejich životnosti získávány zpět. Suroviny získané recyklací lze v rámci oběhového hospodářství využít pouze tehdy, pokud zároveň splňují vysoké standardy kvality.

Bavoráci pro účely projektu poskytují 500 vozů na konci jejich životního cyklu. Aby bylo zajištěno reprezentativní spektrum vozů, recyklací prochází mnoho různých modelů z vlastního portfolia – od vozů MINI až po vozy Rolls-Royce se spalovacími motory, plug-in hybridními systémy či čistě elektrickým pohonem. Partneři konsorcia zde budou hledat potenciální způsoby, jak zlepšit uzavřené materiálové toky vozidel. Současně hodlají vyhodnotit, jak omezení přísunu nových materiálů ovlivní kvalitu a čistotu druhotných surovin.

Umělá inteligence jako nástroj pro efektivní oběhové hospodářství

Konsorcium Car2Car řeší optimální rovnováhu mezi procesem demontáže a technologiemi po šrotování z kvalitativního, ekonomického a ekologického hlediska. Cílem je zachovat co největší část hodnoty původně investované do výroby automobilu. Dnešní recyklační procesy vyžadují velkou míru manuální práce a často vedou ke ztrátě čistoty materiálu, což znamená, že jsou ekonomicky životaschopné pouze pro velmi malý počet dílů používaných ve vozidlech. Cílem projektu Car2Car je předložit smysluplná doporučení pro inovativní rámec, který umožní efektivní oběhové hospodářství, jež v budoucnu přinese větší přidanou hodnotu, než je možné při používání konvenčních, lineárních procesních řetězců.

Práce pro umělou inteligenci

Ke stále větší automatizaci a urychlení recyklačních procesů, které se dosud prováděly ručně, lze využívat digitální technologie a umělou inteligenci. Například proces demontáže lze částečně nebo dokonce vysoce automatizovat pomocí robotických technologií. Integrace systémů pro optickou detekci s využitím umělé inteligence a třídění znovu použitelných materiálů v procesu po drcení přináší výrazné zlepšení kvality a čistoty hliníku, oceli, skla, mědi a plastových materiálů.

Cílem je proto kromě jiného vyvinout senzorickou technologii umožňující s využitím umělé inteligence a dalších spektroskopických metod detekci materiálů a identifikovat tak různé slitiny oceli a hliníku. Tímto způsobem bude možné získat suroviny s mnohem vyšším stupněm čistoty. Tím se zvýší množství druhotných surovin vhodných pro výrobu nových automobilů a zároveň to znamená, že k přeměně šrotu na znovu použitelné suroviny bude potřeba mnohem méně úkonů v rámci jejich zpracování. Tyto přínosy platí pro všechny typy materiálů.

30 let v Unterschleißheimu

BMW Group rovněž provádí důležitou přípravu, pokud jde o skutečnou recyklaci vozidel po skončení jejich životnosti. Jako jediná automobilka provozuje vlastní recyklační centrum, které funguje od roku 1994. V recyklačním a demontážním centru v Unterschleißheimu u Mnichova se zpracovává až 10 000 vozů ročně. Poznatky a řešení, které v tomto procesu vznikají, jsou kromě interního využití zpřístupňovány také všem účastníkům recyklačního průmyslu.

Na projektu Car2Car se podílejí následující partneři konsorcia:

BMW AG

TU Bergakademie Freiberg, Ústav mechanického procesního inženýrství a zpracování nerostných surovin

TU Bergakademie Freiberg, Institut technologie železa a oceli

TU Bergakademie Freiberg, Institut skla a sklářské technologie

Helmholtzův institut Freiberg pro technologii zdrojů při HZDR

Technická univerzita Mnichov, katedra oběhového hospodářství

Technická univerzita Mnichov, katedra manipulace s materiály, materiálových toků a logistiky

Technická univerzita Mnichov, Institut pro obráběcí stroje a průmyslový management

Scholz Recycling GmbH

STEINERT UniSort GmbH

thyssenkrupp Steel Europe AG

Salzgitter Mannesmann Forschung GmbH

Aurubis AG

Novelis Deutschland GmbH

OETINGER Aluminium GmbH

Pilkington Automotive Deutschland GmbH

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...