Principy oběhového hospodářství v automotive nabírají reálnějších kontur v kooperaci soukromého, státního i vědeckého sektoru. BMW Group stojí v čele nového projektu financovaného státem, který zkoumá oběhové hospodářství ve výrobě automobilů.
Společnost spojuje síly se zástupci recyklačního průmyslu, zpracovateli surovin a vědeckého světa, aby společně pracovali na způsobech, jak zlepšit kvalitu druhotných surovin získaných recyklací z vozidel s ukončenou životností. Projekt nazvaný Car2Car, který získal podporu ve výši 6,4 milionu eur od německého Spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu v rámci pokynů pro financování „Nových technologií pro automobily a systémy“, se zaměřuje na materiály, jako je hliník, ocel, sklo, měď a plasty. Inovativní metody demontáže a automatizovaného třídění by měly v budoucnu umožnit, aby se mnohem větší množství surovin získaných z vozů s ukončenou životností než dosud dalo opět využít při výrobě nových automobilů. Součástí tohoto projektu je také komplexní hodnocení ekologických i ekonomických dopadů recyklace zkoumaných materiálů v uzavřeném cyklu.
Skupina BMW si stanovila cíl zvýšit podíl druhotných surovin v nových modelech svých značek ze současných přibližně 30 na 50 %. Aby tohoto cíle mohla dosáhnout, zohledňuje recyklovatelnost použitých materiálů už při navrhování nových modelů. Klíčový význam má také přehodnocení způsobu, jakým jsou materiály z vozidel na konci jejich životnosti získávány zpět. Suroviny získané recyklací lze v rámci oběhového hospodářství využít pouze tehdy, pokud zároveň splňují vysoké standardy kvality.
Bavoráci pro účely projektu poskytují 500 vozů na konci jejich životního cyklu. Aby bylo zajištěno reprezentativní spektrum vozů, recyklací prochází mnoho různých modelů z vlastního portfolia – od vozů MINI až po vozy Rolls-Royce se spalovacími motory, plug-in hybridními systémy či čistě elektrickým pohonem. Partneři konsorcia zde budou hledat potenciální způsoby, jak zlepšit uzavřené materiálové toky vozidel. Současně hodlají vyhodnotit, jak omezení přísunu nových materiálů ovlivní kvalitu a čistotu druhotných surovin.
Umělá inteligence jako nástroj pro efektivní oběhové hospodářství
Konsorcium Car2Car řeší optimální rovnováhu mezi procesem demontáže a technologiemi po šrotování z kvalitativního, ekonomického a ekologického hlediska. Cílem je zachovat co největší část hodnoty původně investované do výroby automobilu. Dnešní recyklační procesy vyžadují velkou míru manuální práce a často vedou ke ztrátě čistoty materiálu, což znamená, že jsou ekonomicky životaschopné pouze pro velmi malý počet dílů používaných ve vozidlech. Cílem projektu Car2Car je předložit smysluplná doporučení pro inovativní rámec, který umožní efektivní oběhové hospodářství, jež v budoucnu přinese větší přidanou hodnotu, než je možné při používání konvenčních, lineárních procesních řetězců.
Práce pro umělou inteligenci
Ke stále větší automatizaci a urychlení recyklačních procesů, které se dosud prováděly ručně, lze využívat digitální technologie a umělou inteligenci. Například proces demontáže lze částečně nebo dokonce vysoce automatizovat pomocí robotických technologií. Integrace systémů pro optickou detekci s využitím umělé inteligence a třídění znovu použitelných materiálů v procesu po drcení přináší výrazné zlepšení kvality a čistoty hliníku, oceli, skla, mědi a plastových materiálů.
Cílem je proto kromě jiného vyvinout senzorickou technologii umožňující s využitím umělé inteligence a dalších spektroskopických metod detekci materiálů a identifikovat tak různé slitiny oceli a hliníku. Tímto způsobem bude možné získat suroviny s mnohem vyšším stupněm čistoty. Tím se zvýší množství druhotných surovin vhodných pro výrobu nových automobilů a zároveň to znamená, že k přeměně šrotu na znovu použitelné suroviny bude potřeba mnohem méně úkonů v rámci jejich zpracování. Tyto přínosy platí pro všechny typy materiálů.
30 let v Unterschleißheimu
BMW Group rovněž provádí důležitou přípravu, pokud jde o skutečnou recyklaci vozidel po skončení jejich životnosti. Jako jediná automobilka provozuje vlastní recyklační centrum, které funguje od roku 1994. V recyklačním a demontážním centru v Unterschleißheimu u Mnichova se zpracovává až 10 000 vozů ročně. Poznatky a řešení, které v tomto procesu vznikají, jsou kromě interního využití zpřístupňovány také všem účastníkům recyklačního průmyslu.
Na projektu Car2Car se podílejí následující partneři konsorcia:
BMW AG
TU Bergakademie Freiberg, Ústav mechanického procesního inženýrství a zpracování nerostných surovin
TU Bergakademie Freiberg, Institut technologie železa a oceli
TU Bergakademie Freiberg, Institut skla a sklářské technologie
Helmholtzův institut Freiberg pro technologii zdrojů při HZDR
Technická univerzita Mnichov, katedra oběhového hospodářství
Technická univerzita Mnichov, katedra manipulace s materiály, materiálových toků a logistiky
Technická univerzita Mnichov, Institut pro obráběcí stroje a průmyslový management
Scholz Recycling GmbH
STEINERT UniSort GmbH
thyssenkrupp Steel Europe AG
Salzgitter Mannesmann Forschung GmbH
Aurubis AG
Novelis Deutschland GmbH
OETINGER Aluminium GmbH
Pilkington Automotive Deutschland GmbH
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií