Za období leden až květen 2008 to bylo v 121 327 ks.
U prvních registrací ojetých vozidel z dovozu byl zaznamenán pokles dokonce o 40,5 %. Celkově (nová + ojetá) se tedy český trh silničních vozidel v dané období propadl oproti stejnému období roku 2008 o 28,55 %. Vývoj v jednotlivých základních kategoriích vozidel však nebyl stejný.
I.I Osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1
O vývoji na českém trhu za tyto kategorie vozidel má v současné době zatím objektivní vypovídací schopnost pouze součet za obě kategorie vozidel. Došlo totiž k přesunu celé řady prodejů z kategorie N1 (malá užitková) do kategorie osobních aut (M1) a k normalizaci deformovaného trhu bude docházet postupně v průběhu tohoto roku. Z tohoto důvodu komentáře a titulky typu „Prodeje aut se v květnu zvýšily o 20 %“, „Prodej aut v květnu stoupl o pětinu“ apod. jsou jednoznačně zavádějící a jejich informační hodnota se blíží nule.
Oproti stejnému období roku 2008 činí (v souhrnu za kat. M1 + N1) pokles prvních registrací nových vozidel 12,84 %, což je oproti údaji za leden až duben mírné zlepšení. Bylo poprvé zaregistrováno 74 679 vozidel těchto kategorií, v roce 2008 to bylo 85 682 ks.
Nutno přitom vzít v úvahu, že celá řada vozidel prodávaných v minulém roce jako vozidla kategorie N1 (malá užitková) se od dubna tohoto roku (zavedení možnosti odpočtu DPH i pro osobní automobily) prodávají již jako klasické osobní automobily (kat. M1). Z tohoto důvodu se pak objevuje, avšak pouze opticky, jakoby „zvýšení“ prodejů nových osobních automobilů.
U ojetých automobilů těchto kategorií je situace poněkud jiná, neboť převážná většina dovozů (95 %) byla realizována pouze v kategorii osobních automobilů (v roce 2008 byl u nových vozidel počet prvních registrací: 69,6 % osobních a 30,4 % malých užitkových).
I.2 Osobní automobily (kat. M1)
Pokud budeme hodnotit samostatně pouze tuto kategorii vozidel, byl za leden až květen roku 2009 zaznamenán ve srovnání se stejným obdobím minulého roku nárůst prvních registrací nových osobních automobilů o 5,5 %, u registrací ojetých osobních automobilů z dovozu došlo k poklesu o 42,08 %. Jak však bylo výše uvedeno tento údaj nemá v případě nových osobních automobilů dostatečnou vypovídací schopnost o vývoji na českém trhu.
I.3 Malá užitková vozidla (kat. N1)
Oproti stejnému období roku 2008 došlo k poklesu prvních registrací nových vozidel kat. N1 o 54,9 %. Tento pokles je samozřejmě dán výše uvedeným přesunem prodejů z kategorie N1 (malá užitková) do kategorie osobních aut (M1) daným možností odpočtu DPH i u osobních automobilů.
II. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)
V této kategorii byl oproti stejnému období roku 2008 zaznamenán u nových vozidel pokles prodejů (prvních registrací) o 52,81 %). Oblast nákladních automobilů je současnou hospodářskou recesí zasažena velmi výrazně a nejeví známky zlepšení.
Pozitivní zprávou snad může být jen to, že pokles registrací nových nákladních vozidel domácích značek je nižší než celkově podchycený pokles, čímž došlo i ke zvýšení podílu domácích výrobců na českém trhu o více než 1,4 %.
III. Autobusy
U prvních registrací nových autobusů byl oproti stejnému období roku 2008 zaznamenán u nových vozidel pokles prodejů (prvních registrací) o 44,12 %.
IV. Motocykly a mopedy
U nových motocyklů byl oproti lednu až květnu 2008 zaznamenán pokles o 16,49 % a u ojetých motocyklů z dovozu o 31,28 % .
Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Svazu automobilového průmyslu ČR