Proč zimní pneumatiky

Řidiči se často setkávají s rozdílnými a matoucími názory na důležitost používání zimních pneumatik a vzniká tak celá řada mýtů.

Všechny automobilové kluby v Evropě jednohlasně shodují na tom, že zimní pneumatiky podstatně zvyšují bezpečnost jízdy a v mnoha evropských regionech jsou naprostou nutností.

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou drahé

  • Pravda: Cenový rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je většinou minimální

V zimě jsou ideální volbou právě zimní pneumatiky. Oproti letním pneumatikám totiž poskytují jasné výhody, kterými výrazně zvyšují bezpečnost na silnici.

Je to dáno složením běhounové směsi – letní pneumatiky se při nízkých teplotách opotřebovávají podstatně více, měkký běhoun zimních pneumatik zas není přizpůsoben pro teplé letní počasí. Změna pneumatik ve správnou roční dobu zvyšuje kilometrový proběh a prodlužuje životnost. Goodyear doporučuje přezutí z letních pneumatik na zimní při teplotách okolo 7 °C.

V posledních letech se kilometrový proběh zimních pneumatik podstatně zvýšil, zejména díky použití nových materiálů. Pravidelná kontrola tlaku pneumatiky také šetří peníze, jelikož se běhoun správně natlakované pneumatiky opotřebovává rovnoměrně a automobil spotřebuje méně paliva.

Počáteční investice do zimních ráfků se po několika sezonách vrátí a podstatně usnadní celý proces výměny letních pneumatik za zimní a naopak. Mnoho autoservisů navíc nabízí uskladnění letních pneumatik během zimního období, často bez dalších poplatků.

Mýtus 2: Zimní pneumatiky jsou zbytečné, pokud nežijete v místech, kde jsou silnice pravidelně pokryté sněhem a ledem.

  • Pravda: Zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy při nízkých teplotách za každého zimního počasí.

I v zemích, kde nejsou zimní pneumatiky povinné, stojí jejich pořízení za zvážení – během podzimu se počasí a jízdní podmínky dramaticky zhoršují, a s tím stoupá i riziko nehod.

V zimě ztrácejí letní pneumatiky na kluzkém, studeném povrchu vozovky záběr daleko rychleji. Důvodem jsou technologie přizpůsobené přímo letním podmínkám i speciální běhounová směs. Jízda na letních pneumatikách v zimě může mít za následek prodloužení brzdné dráhy. Moderní zimní pneumatiky se speciálními technologiemi lamel byly vyvinuty tak, aby poskytovaly záběr nejen na sněhu a ledu, ale také na studených a zablácených vozovkách. Měkčí běhounová směs zimních pneumatik poskytuje při nízkých teplotách a na studeném povrchu lepší vlastnosti než běhoun letních pneumatik.

Příklad: Automobil se zimními pneumatikami jedoucí na sněhu rychlostí 80 km/h zastaví asi po 70 m. Automobil s letními pneumatikami by za stejných podmínek potřeboval na zabrzdění více než 110 metrů – tedy o 40 m více než automobil se zimními pneumatikami.

Podobné testy prováděné na mokrých površích při teplotách pod 0 °C prokázaly jasné výhody aut se zimními pneumatikami. Celkově se zimní pneumatiky při nízkých teplotách chovají daleko lépe než pneumatiky letní.

V místech bez výskytu sněhu a ledu jsou dobrou volbou také celoroční pneumatiky – za předpokladu, že řidič autem neplánuje cestovat na zimní dovolenou do oblastí s chladnějšími podmínkami. Celoroční pneumatiky mohou být vhodným řešením také pro druhý automobil v rodině, který se používá pouze pro jízdu po městě mimo brzké ranní hodiny.

Mýtus 3: Zimní pneumatiky nejsou tak pohledné jako letní pneumatiky.

  • Pravda: Moderní zimní pneumatiky mají velice atraktivní provedení.

Dnešní generace zimních pneumatik je stejně atraktivní jako pneumatiky letní a je přizpůsobená pokročilému designu moderních vozů.

Pro zimní pneumatiky není nutné používat ocelové ráfky s plastovými kryty. Běžně dostupné jsou už i speciální aluminiové ráfky určené pro zimní provoz.

Mýtus 4: Zimní pneumatiky neposkytují při jízdě dostatečný komfort.

  • Pravda: Zimní pneumatiky umožňují komfortní jízdu na všech typech povrchů.

Většina zákazníků nepozná při výměně letních pneumatik za zimní žádný rozdíl v komfortu. I na suchých dálnicích při vysoké rychlosti poskytují moderní zimní pneumatiky vysokou úroveň jízdního komfortu a velmi nízkou hlučnost.

Mýtus 5: Výkonnost zimních pneumatik nezávisí na hloubce dezénu.

  • Pravda: U zimních pneumatik platí, že čím větší hloubka dezénu, tím lepší výkonnost na zimních vozovkách.

Mnoho evropských zemí má přímo v předpisech jasně danou hloubku dezénu. Pneumatiky jsou většinou vybaveny ukazatelem opotřebení dezénu umístěným na hranici 1,6 mm. U zimních pneumatik je ale minimální doporučovaná hloubka dezénu 4 mm. Z tohoto důvodu vybavil Goodyear své zimní pneumatiky ještě speciálním indikátorem opotřebení pro zimní dezén.

Mýtus 6: Zimní pneumatiky nepodávají dobrý výkon při vysokých rychlostech.

  • Pravda: Moderní zimní pneumatiky mají i při vysokých rychlostech velmi dobrou výkonnost.

Goodyear nabízí zimní pneumatiky určené pro rychlosti až do 270 km/h. I při takto vysokých rychlostech poskytují zimní pneumatiky Goodyear maximální jízdní výkonnost a ovladatelnost, a díky speciálně upravené běhounové směsi garantují rovněž nízkou spotřebu paliva a minimální hlučnost.

Rychlost jízdy se u zimních pneumatik za několik posledních let podstatně zvýšila. Index rychlosti se nachází na bočnici pneumatiky a je udáván velkými písmeny. Například písmeno Q znamená, že pneumatika je vhodná pro rychlosti do maximálně 160 km/h, H udává maximální rychlost 210 km/h, T je pro 190 km/h, V až do 240 km/h a W umožňuje nejvyšší rychlost až 270 km/h.

Pro většinu automobilů tak není třeba na palubní desku připevňovat nálepku s příslušným omezením rychlosti.

Mýtus 7: Vozy SUV a 4×4 nepotřebují zimní pneumatiky.

  • Pravda: Pro těžké vozy SUV jsou zimní pneumatiky obzvlášť důležité.

Kvůli vyšší hmotnosti moderních sportovně-užitkových a 4×4 automobilů Goodyear důrazně doporučuje vybavit je zimními pneumatikami, které zajistí větší bezpečnost, přilnavost a ovladatelnost na kluzkých a zledovatělých vozovkách. Při jízdě s letními pneumatikami na sněhu a ledu ztrácí náhon na čtyři kola význam.

Mýtus 8: Nezáleží na tom, jak a v jakém pořadí nasadím zimní pneumatiky.

  • Pravda: Řidiči by měli zimní pneumatiky nasazovat podle zvláštních pravidel.

Pokud je potřeba zimní pneumatiky vyměnit, doporučuje se přezout všechna čtyři kola, abyste měli jistotu, že budou všechny pneumatiky reagovat stejným způsobem. Rovněž by se měl používat stejný typ a model pneumatik. Kombinace různých typů zimních pneumatik může mít za následek nečekané chování vozidla.

Ze stejného důvodu se také nedoporučuje jezdit se zimními pneumatikami pouze na hnané nápravě. Zimní a letní pneumatiky by se nikdy neměly kombinovat.

Zimní pneumatiky by měly rotovat pravidelně, aby bylo zajištěno rovnoměrné opotřebení dezénu, a neměly by se přesouvat z jedné strany na druhou. Jak při náhonu na přední, tak na zadní nápravu by měly být pneumatiky s větší hloubkou dezénu umístěny na zadní nápravě.

Mýtus 9: Zimní pneumatiky zvyšují spotřebu paliva.

  • Pravda: Moderní zimní pneumatiky většinou nemají vyšší valivý odpor než letní.

Valivý odpor zimních pneumatik je zpravidla srovnatelný s letními pneumatikami. Způsob, jak valivý odpor u zimních osobních pneumatik snížit, je stejný jako u letních: specifická konstrukce pneumatiky a materiály vyvinuté tak, aby zabránily deformaci pneumatiky a ztrátě energie při pohybu vozidla. Tím je snížen valivý odpor, spotřeba paliva a emise CO2.

Mýtus 10: Úplně nové letní pneumatiky jsou do zimních podmínek dostačující, protože mají dostatečně hluboký dezén.

  • Pravda: Zimní pneumatiky dosahují na zimních vozovkách výrazně lepší výkonnosti než letní pneumatiky.

Zimní pneumatiky poskytují za každého zimního počasí podstatě lepší výkonnost než letní pneumatiky. Goodyear doporučuje používání zimních pneumatik, protože jsou vyvinuté tak, aby si poradily se specifickými zimními podmínkami. Lepší výkonnost za chladného zimního počasí poskytují zimní pneumatiky díky několika klíčovým vlastnostem – typu a složení běhounové směsi, speciální technologii lamel a odlišnému provedení dezénu. Při nízkých teplotách a na zledovatělých a zasněžených vozovkách je brzdná dráha automobilu se zimními pneumatikami podstatně kratší než u stejného vozu s letními pneumatikami.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...