Před automobilkami stojí v příštích pěti letech nemalé problémy! Automotivní průmysl, sdružující výrobce automobilů a jejich subdodavatele, má před sebou tak velké výzvy jako nikdy dříve. Jak se s nimi v příštích letech vyrovná, ovlivní podobu celého odvětví na dlouhou dobu dopředu. Toto očekávání nedávno vyjádřili manažeři automotivního průmyslu z Evropy i USA v průzkumu, který mezi nimi provedla společnost KPMG. Mezi problémy nejbližší budoucnosti podle nich patří mimo jiné nadvýroba, snižující se ziskové marže a klesající zákaznická loajalita.
Nadvýroba zůstává: 83 % manažerů z automobilek si myslí, že nadvýroba během příštích pěti let zůstane stejná, nebo se dokonce zvýší. Subdodavatelé automobilek jsou o něco méně skeptičtí, stejný názor jich má 60 %. Podle jednoho z nich totiž existuje nejvyšší nadvýroba právě u výrobců vozů, směrem dolů v dodavatelském řetězci pak tento jev klesá. Podle názoru jednoho z manažerů je nadvýroba způsobena mimo jiné zahraničními dovozci automobilů. Globální nadvýrobu by pravděpodobně podstatně omezilo uzavření dnes stále provozovaných 60 – 70 let starých závodů.
Úspory budou závislé na inovacích: Mnoho manažerů cítí, že roky 2001 a 2002 budou relativně málo ziskové. Když byli dotázáni, které roky v období 2000 až 2005 budou podle nich nejziskovější, pouze dvě procenta prohlásila, že to bude rok 2001 nebo 2002. Čtvrtina (24 %) předpokládá, že nejlepším rokem bude rok 2004. Snižování nákladů je podle dotázaných manažerů stále těžší a těžší. Relativně jednoduché kroky již byly učiněny a další postup bude obtížnější. Cestou ke snižování nákladů může být podle více než poloviny manažerů využití počítačových simulací, zlepšení komunikace včetně využití internetu a outsourcing. Minimálně dva z pěti respondentů také uvedli inovaci výrobních linek, posílení marketingu a zlepšení distribuce. Závěr je tedy jednoznačný: většina zbytečných nákladů byla ve výrobních řetězcích již odstraněna. Budoucí úspory jsou závislé na technologických inovacích.
Loajalita zákazníků dále klesne: Pokud se týká loajality klientů ke značkám, polovina dotázaných manažerů zastává názor, že dojde k poklesu, polovina je přesvědčena o jejím nárůstu.. Důležitý je ale fakt, že v porovnání s minulostí třetina manažerů zaznamenává podstatný rozpad dřívější „téměř slepé“ loajality ke značce. Jeden z dotázaných manažerů říká: „Sami jsme klienty naší marketingovou strategií naučili hledat nejlepší nabídku na trhu.“
Automobilky se bojí riskovat: Velké společnosti jsou konzervativní svojí podstatou. Automobilky se obávají rizik natolik, že pouhý náznak problému má často za následek předčasné rušení nových designů a konceptů. Vzhledem k současnému všeobecnému rozvoji to může dále oslabit loajalitu zákazníků ke značce.
Realistický pohled na e-business: Nejdůležitější bude podle dotázaných manažerů e-business pro vztah automobilek s dodavateli (83 % z nich si myslí, že bude extrémně důležitý). Rostoucí ale bude jeho role také ve vztahu k zákazníkům. Pouze 14 procent manažerů si myslí, že se v budoucnu bude prodávat méně automobilů on-line, podle 57 % naopak nákupy nových automobilů přes internet vzrostou. Podle Juniper Communication v roce 2004 počet automobilů prodaných on-line vzroste na 1,3 milionu, na rozdíl od 17 000 v roce 1999. Další známkou tichého, ale pravidelného růstu automotivního e-businessu je fakt, že podle Forrester Research bude do pěti let své nákupy automobilů financovat 700 000 zákazníků on-line způsobem, zatímco dnes je to pouze 30 000.
Cesty k úspěchu: Respondenti průzkumu se shodli na existenci trendu směřování ke konsolidaci, především mezi dodavateli automobilek. Automobilky podle nich platí stále méně a stále více outsourcují. To nutí dodavatele ke konsolidaci, díky níž mohou lépe uspokojit požadavky svých zákazníků. Čtyři z pěti respondentů si myslí, že v budoucnosti budou strategická spojenectví a spolupráce mnohem důležitější než fúze a akvizice. Další cestou ke snížení nákladů a získání konkurenční výhody bude zkrácení cyklu vývoje výrobku. 42 procent manažerů si myslí, že cyklus vývoje nových výrobků se během příštích pěti let dramaticky zkrátí. Jednou z cest k tomuto cíli je méně modelů s vyšší úrovní globální standardizace.