Na tento trend začínají pomalu reagovat také české firmy, nově začala technologií RRIM vyrábět také královéhradecká firma T Design.
„Polyuretany vzniklé vysokotlakým reakčním vstřikováním s vyztužením jsou charakteristické dlouhou životností a velkou užitnou hodnotou. Jsou pevné, tuhé, tepelně odolné a bezpečné, proto je začínají čím dál více využívat přední automobiloví výrobci, například BMW, Porsche, Mercedes-Benz, Citroen a Volkswagen,“ říká Jiří Jirgl, projektový manažer firmy T Design, který se na tuto technologii specializuje.
RRIM (reakční vstřikování s vyztužením) je vylepšením technologie RIM (reakční vstřikování). Rozdíl je v tom, že při RRIM se do směsi přidává navíc plnivo, kterým mohou být skleněná nebo minerální vlákna. Zlepšuje se tak pevnost a tuhost, zmenšuje se poměrné prodloužení nebo se vylepšuje tepelná odolnost. Lze tak udržet tvarovou i rozměrovou stálost výrobku. Garantovaná tuhost plastových dílů firmy T Design je až do 140°C. „Použití plniva je důležité v neposlední řadě pro bezpečnost; přestože je materiál velmi pevný a ohebný, v případě zlomení při velkých nárazech netvoří ostré řezné tvary, což je v automobilovém průmyslu obzvláště důležité,“ doplňuje Jiří Jirgl.
Technologií RRIM se vyrábí karosářské díly nejen pro osobní a nákladní automobily, ale také pro autobusy, trolejbusy nebo letadla.
T Design k reakčnímu vstřikování s vyztužením používá stroj COMET 200/200 od společnosti KraussMaffei a systém Bayflex® XGT.
O společnosti T Design
T Design, s.r.o. se zabývá projektováním a výrobou modelů, prototypů, forem, kontrolních přípravků a dřevařských výrobků. Do svého portfolia společnost zařadila také moderní technologii reakčního vstřikování s vyztužením (RRIM), která umožňuje výrobu dílů nebo konečných výrobků z plastů špičkových vlastností.
Hodnotou společnosti je neustálá inovace, pomocí které flexibilně reaguje na zvyšující se nároky na kvalitu vyráběných produktů. Vychází při tom z mnohaletých zkušeností (na trhu působí od roku 1997).