Je čtvrtek šest hodin odpoledne na dálnici Mnichov – Norimberk – Frankfurt. Jste na zpáteční cestě z obchodního jednání v bavorském hlavním městě. Schůzka se protáhla déle než se předpokládalo. Necítíte se na to dojet bezpečně až do Frankfurtu? Žádný problém. Stačí pouze nastavit vytáčení telefonních čísel na „Information plus“ a stisknout tlačítko.
Po několika sekundách se ozve hlas: BMW Assist, Petr Schultz u telefonu. Jak Vám mohu pomoci?“
„Chtěl bych strávit noc v Norimberku“ odpoví řidič. „V hotelu do 200 marek na noc, v centru města, pokud možno s tělocvičnou.“
„Vydržte prosím chvilku… Grand Hotel splňuje Vaše požadavky: jednolůžkový pokoj za 178 marek. Mohu Vám zajistit rezervaci?“
„Ano, prosím. A kdybyste mi mohl ještě rezervovat stůl v dobré restauraci nabízející místní speciality a zjistit, zda někde i pozdě v noci hrají film Woodyho Allena Celebrity.“
„Samozřejmě, zařídím to. Do Vašeho navigačního systému jsem Vám poslal data o poloze hotelu. Budete proto naveden přímo na parkovací místo.“
Může se to zdát jako science fiction, ale není tomu tak. Nová fascinující éra pro motoristy právě přichází s tím, jak se přibližuje nové tisíciletí. Telematika – kombinace telekomunikace a informatiky – je tím magickým slovem otevírajícím dveře do dříve nepoznaných dimenzí komfortu, bezpečnosti a služeb s v podstatě neomezenými možnostmi.
Automobil, který je dodnes chápán jako dopravní prostředek, dostal nyní díky telefonickému a faxovému spojení novou podobu kanceláře na kolech. Z automobilu se stalo mobilní komunikační centrum, zpočátku pouze v Německu, které je v této oblasti zejména zásluhou automobilky BMW a jejích partnerů na špici. Ostatní země samozřejmě budou následovat.
První kroky jsou již provedeny. Pro všechny modely BMW řad 3, 5 a 7, jež jsou vybaveny navigačním systémem a mobilním telefonem, je k dispozici služba BMW Assist plus. Je to systém používající mobilní telefon ke spojení automobilu s řídícím centrem. BMW Assist plus zahrnuje kromě jiných věcí především informace týkající se cestování. Během první fáze fungování jsou k dispozici informace o hotelích, restauracích a nejbližších čerpacích stanicích.
Brzy však bude možné zjišťovat informace o zdravotnických zařízeních, možnostech zábavy a z mnoha dalších oborů. Užitečnou vlastností je možnost přesunu informací do automobilu pro použití navigačním systémem a mobilním telefonem. Všechny dostupné služby jsou průběžně rozšiřovány a aktualizovány.
3000 senzorů zajišťuje aktuální informace o dopravní situaci
Assist plus je mnohem více než jen relativně jednoduchý informační servis. Dny, kdy se varování před dopravním kolapsem k motoristům dostalo, až když již stáli v jeho středu, jsou nenávratně pryč. Dodneška byla největším problémem aktuální informovanosti řidičů o dopravních zácpách komunikace. Řidiči často poslouchali dopravní zpravodajství v rádiích, která však již vůbec neodpovídala jejich momentální cestě, bylo je mnoho informací naprosto irelevantních, navíc informace byly nezřídka časově zpožděné a neodpovídaly přesně aktuálnímu stavu. Bylo potřeba zrychlit příliv informací a vybrat pouze ty, které odpovídaly poloze automobilu a jeho cíli cesty.
Nyní jsou aktuální dopravní situace v okolí cca 200 km kolem automobilu posílány do navigačního systému pomocí krátkých textových zpráv (SMS) přes mobilní telefon. Systém poté vybere pouze ty, jež se týkají konkrétní plánované trasy.
Kvůli skutečné aktuálnosti informací byly na cca 3000 dálničních mostech po celém Německu rozmístěny senzory. Ty jsou napájeny solární energií a nepřetržitě sledují pomocí infračervených paprsků rychlost a množství projíždějících automobilů. Získané informace poté přenášejí do řídícího střediska, kde jsou zpracovávány. Takto vzniklá mapa dopravních kolapsů není pouze registrována, ale jsou i odhadovány další možnosti vývoje. Řídící centrum je proto informováno o dopravních zácpách přesně v době jejich vzniku.
Hlas navigačního přístroje sdělí řidiči, jak daleko vpředu a jak dlouhý je zablokovaný úsek cesty. Zároveň navrhne nejvhodnější alternativní trasu. Stejné informace se současně objevují na displeji. Provedená porovnání ukazují, že časový rozdíl mezi informovaností systémem Assist plus a dopravním zpravodajstvím rádií může být až 50 minut. Telematika může navíc řidiči sdělit okamžité zhoršené podmínky, jako je náledí nebo mlha.
Současné dopravní zpravodajství o situacích na menších silnicích zatím v podstatě neexistuje. A toto je nutné změnit. V budoucnosti, která není příliš vzdálená, nebudou automobily telematické informace pouze přijímat, ale zároveň budou vysílat pozici a rychlost jízdy. Tato data budou samozřejmě anonymní a nebudou podávat žádné individuální informace o řidiči. Tato informační síť je nazývána Floating Car Data Systém. K sestavění podrobného a reálného obrazu dopravní situace na silnicích se odhaduje, že v Německu by na tomto projektu participovalo přibližně 2,5 milionu automobilů.
Tento stav může být dosažen již relativně brzy. Dopravní experti předpokládají, že v následujících deseti letech bude až 90 % automobilů vybaveno telematickým zařízením. Navíc mnoho automobilů bude vybaveno přístupem na Internet, čímž se stanou neustále dosažitelnými kdekoliv na světě. Příchozí elektronickou poštu bude číst palubní počítač, řidič tedy nebude muset toto nové komunikační centrum obsluhovat manuálně, nýbrž hlasem stejně jako dnes nejnovější telefony nebo autorádia.
Současné CD-ROMy obsahující digitální území budou v budoucnu přebytečné. Před cestou kontaktují všichni řidiči telematické centrum a sdělí cíl své cesty. Plán trasy se poté přenese do palubního navigačního systému. Například, jedete-li na prázdniny, můžete získat informace o ubytování a doporučených zastávkách během cesty. Výhodou tohoto systému je fakt, že motorista má stále k dispozici nejaktuálnější informace. Současně používané CD-ROMy totiž v aktuálnosti značně zaostávají.
Samočinné tísňové volání do řídícího centra
Telematika je obrovský trh s nesmírnými ekonomickými a ekologickými výhodami. Přes 30 procent nákladní dopravy tvoří nevytížené jízdy. Až 40 procent soukromých jízd ve městech zabere hledání míst k parkování. A statistiky dále udávají, že němečtí motoristé stráví průměrně 65 hodin v roce v dopravních zácpách. Tyto „nedokonalosti“ se projevují celkově sníženou produktivitou německé ekonomiky ve výši 200 miliónů marek ročně, což odpovídá přibližně 14 miliónů litrů zbytečně spáleného paliva. Lepší logistika podpořená telematikou může tyto ztráty výrazně snížit.
Pro ty, kteří již dnes nechtějí platit za vymoženosti telematiky – protože například své automobily používají hlavně na cestu do práce a zpět – mohou výhody tohoto systému vyvinutého automobilkou BMW v nejbližší budoucnosti využívat zdarma. Všechny nové modely BMW vybavené navigačním systémem a mobilním telefonem dostávají automaticky službu BMW Assist plus zdarma po první tři roky provozu. V současné době to obnáší automatické tísňové volání a přivolání pomoci v případě poruch, což je samozřejmě také část zmíněné telematiky.
Nouzové volání v případě poruchy lze vytáčet pouze manuálně stiskem příslušného tlačítka. Poté se motorista spojí se servisním střediskem BMW a automobil samočinně předá údaje o své poloze a základních datech o automobilu. Použitím samočinné diagnostiky bude možné okamžitě krizové středisko informovat o hlavních závadách a umožnit tak, aby se technici lépe a dokonaleji vybavili na zásah.
V případě nehody, kdy vybouchne alespoň jeden airbag, automobil samočinně vytočí číslo tísňového volání a záchrannému centru udá informace o poloze automobilu. Pakliže se toto stane, záchranáři se snaží spojit s posádkou automobilu, aby se dozvěděli více informací. Jestliže posádka neodpovídá, okamžitě vyráží na cestu nejbližší záchranný tým.
Toto tísňové volání samozřejmě může být vyvoláno i ručně. Takto může řidič BMW, který viděl nehodu, pomoci prostřednictvím systému Assist během několika sekund i ostatním motoristům.
Wolfgang Schneider
BMW magazín 2/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií