Převádění vozidel je od 1.ledna 2015 jednodušší a bude spojené s jedinou návštěvou úřadu

Převod automobilů se mění, bazary varují před vlnou krachů

V platnost vstoupila novela zákona

– o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která zamezuje takzvaným polopřevodům, kdy původní majitel auto odhlásil, ale nový je na sebe dosud nepřevedl. Ministerstvo dopravy si od novely slibuje snazší dohledání skutečného vlastníka vozidla například v situacích, kdy je s ním spáchán přestupek.

Odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka bude probíhat najednou

– v místě bydliště původního majitele. Stejně jako dosud bude muset auto před převodem projít evidenční kontrolou a nový majitel si bude muset před návštěvou úřadu zařídit povinné ručení. Zůstane také povinnost mít v době převodu platnou STK. Pokud se vůz nepřeveden do deseti dnů od koupě, hrozí prodávajícímu až padesátitisícová pokuta.

„Při vyřizování převodů ojetých aut bude záležet na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého, nebo oba zmocní třetí osobu,“ uvedlo ministerstvo dopravy s tím, že při vyřizování přes prostředníka bude třeba doložit úředně ověřenou plnou moc.

Majitelé zpola převedených aut mají nyní půl roku čas

– aby vozidlo do registru přihlásili. Pokud tak neučiní, bude vozidlo z databáze vyřazeno a administrativně tím zanikne. Podobné je to s vozidly, které byly do 30. června 2013 dočasně vyřazeny z provozu (v takzvaném depozitu). Jejich majitelé musí do konce letošního roku příslušnému úřadu nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak hrozí vozidlu administrativní zánik.

Prodejci ojetých vozidel novelu kritizují.

Pokud totiž nakoupený automobil neprodají dalšímu zákazníkovi do deseti dní, čeká je návštěva úřadu spolu s původním majitelem, případně nutnost vyřízení notářsky ověřené plné moci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři,“ uvedl šéf Asociace prodejců použitých automobilů Petr Přikryl.

Zvýšená administrativní zátěž může být pro menší bazary likvidační, tvrdí asociace. Podle ní změnu neunese až 15 procent obchodníků.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ikonický Volkswagen Van první generace se vrací, tentokrát jako RC stavebnice

Ikonický Volkswagen Van první generace...

Ikonický Volkswagen Transporter první generace neboli Typ 2, který je z hlediska designu mladším bratrem snad ještě slavnějšího brouka (oficiálně VW Typ 1), po letech znovu ožívá. Tentokrát v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První elektromobil CUPRA, při -30 °C

První elektromobil CUPRA, při -30 °C

CUPRA Born absolvuje před svou premiérou finální zimní testy v blízkosti severního polárního kruhu Díky této rozhodující fázi vývoje bude první 100% elektromobil CUPRA připraven podávat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA bude v právě začínající první sezoně mistrovství Extreme E závodit v nejextrémnějších podmínkách na světě

CUPRA bude v právě začínající první...

CUPRA rozšíří v mistrovství Extreme E své know-how v oblasti elektrifikace a podpoří rozvoj elektromobility, trvalou udržitelnost a ideu rovnosti Tým ABT CUPRA XE s jezdci Mattiasem Ekströmem a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra elektromobilu Kia EV6 – Kia posouvá hranice elektrické mobility cestou inspirativního designu, dechberoucích výkonů a nápaditého prostoru

Světová premiéra elektromobilu Kia EV6...

EV6 je symbolem nové značky Kia a současně prvním akumulátorovým elektromobilem postaveným na nové vyhrazené platformě E-GMP pro elektromobily Volba z několika uspořádání hnacího ústrojí s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohledem studenta: Faktory ovlivňující spotřebu a bezpečnost provozu nákladních vozidel

Pohledem studenta: Faktory ovlivňující...

Jaké faktory ovlivňují spotřebu pohonných hmot v nákladní přepravě a jak pomáhá Scania samotným řidičům? Nejen na tyto otázky se snažil odpovědět student stipendijního programu Mladí...