To vyvolalo u většiny motoristické veřejnosti v Česku pozdvižení. Vedle daní za palivo, DPH za auto, dálničních a jiných poplatků mají řidiči zase něco platit navíc?
Pojďme si říci fakta. Ano, parlament schválil novou verzi zákona o odpadech, která se rovněž týká problémů starých aut. Jde o to, že v posledních letech Českou republiku zaplavily statisíce ojetých aut ze západní Evropy, z toho asi třetina starších 10 let. Takže v průměru je každý registrovaný osobní automobil starý 14 let. To je hrozivé číslo. Co s tím? Zákonodárci si byli jistě vědomi faktu, že stárnutí vozového parku je velký problém, protože jednak taková auta nejsou v provozu moc bezpečná, jednak vypouštějí z výfuků velké množství nebezpečných látek, včetně rakovinotvorných.
Cílem zákonodárců proto bylo omezit dovozy starých, nekvalitních a pro životní prostředí a zdraví občanů nebezpečných látek. Jsme ale členy Evropské unie, kde platí zásady jednotného trhu. Proto se opatření omezující stará dovážená auta musí vztahovat i na domácí automobily. Poplatky, které Ministerstvo životního prostředí chce využívat na zlepšení výkupu a recyklace starých vozů, se vztahují pouze na situaci, kdy auto změní majitele, ať už dovozem do ČR nebo při první změně registrace uvnitř tuzemského trhu. Když se svým starým vozem někdo bude nadále jezdit a získá pravidelně povolení od STK, tak žádné poplatky platit nebude.
Protože přestárlé, málo bezpečné a ekologicky závadné vozy budou nadále fakticky neprodejné. Když jsou nyní za 10-15 tisíc Kč, po ekologické dani se jejich cena totiž zdvojnásobí, což je na trhu nepřijatelné.
Poslední majitelé také budou současně motivováni, aby bezplatně, či dokonce za určitou odměnu, odhlašovali svůj vůz a v kompletním stavu (ale nemusí být už ani pojízdný) jej odevzdávali na recyklaci. O plynulý tok dodávek vozů na recyklaci mají zájem soukromé české firmy, které z nich dokáží vyzískat cenné suroviny, případně náhradní díly. A to bylo spolu s omezením dovozu nekvalitních a starých vozů ze Západu nepochybně také cílem zákonodárců.
Jak jsou poplatky stanoveny:
Za ojeté vozy vyrobené před rokem 1992 zaplatí NOVÝ MAJITEL ekologický poplatek 10 000 Kč, za vozy plnící normu EURO 1 (vyrobené v letech 1992 až 1995) uhradí nový majitel 5 000 Kč, ojeté vozy s normou EURO 2 (od 1.1. 1996 až 31.12. 1999) uhradí 3 000 Kč.
Uveďme to na příkladu evropsky neprodávanějšího vozu nižší střední třídy VW Golf: Golf I (první generace ) je bez katalyzátoru, tedy plus poplatek 10 000 Kč , Golf II spadá pod EURO 1 (poplatek 5 000 Kč) a Golf III pod EURO 2 (poplatek činí 3 000 Kč). Každý může stanovením roku výroby (viz technický průkaz) a při kontrole STK určit, jaká emisní norma se na takový vůz vztahuje a zda a jaký poplatek připadá v úvahu.
Když někdo bude chtít jezdit se svou Škodou 105 či 120 či Favoritem, nic za něj navíc platit nemusí, ale má povinnost mít platnou STK. Když takový vůz přenechá někomu v rodině, ten za ně při změně registrace zaplatí navíc poplatek 10 000 Kč. Když s autem registrovaným na otce (či dědu) bude jezdit syn či vnuk, poplatek se také neplatí.
Nový zákon je třeba jednoznačně uvítat, protože by měl v podstatné míře zabránit tomu, aby se z České republiky stalo stále větší vrakoviště západní Evropy. S takto dosud dováženými přestárlými ojetými vozy je rovněž spojena silná vlna kriminality, která se projevuje zejména třemi hlavními nelegálními praktikami: přetáčením tachometrů, pozměňováním roku výroby (tzv. „omlazování“) a „opravováním“ totálně havarovaných automobilů. Jedná se o podvody, bez kterých by pravděpodobně nebylo možné tyto zastaralé automobily prodat a získat značný zisk na jinak prakticky bezcenném výrobku.
Těmito praktikami je ohrožována důvěryhodnost celého sektoru ojetých automobilů. Zásadně se totiž deformovala pravidla podnikání s ojetými automobily s ohledem na ceny pokřivené neseriozními obchodníky, kteří se dovozem vraků a jejich „uváděním do provozu“ velmi dobře živí. Ovšem na úkor spotřebitelů, kteří masově zjišťují, že byli podvedeni. Je také jisté, že cílem zákonodárců bylo vytvořit určitý tlak na omlazování vozového parku.
Pro přehlednost uvádíme následující tabulku:
Splňovaná emisní norma | Příklady vozů | Poplatek při registraci |
EURO 2 | Škoda Felicia, VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio I, Seat Toledo I a většina vozů vyrobených po roce 1996 zhruba do roku 2000 | 3000 Kč |
EURO 1 | VW Golf II, Fiaty Uno, Tipo, Renaulty 5, 19, Chamade, Peugeot 205, 405, vozy vyrobené zhruba od roku 1992 zhruba do roku 1996 | 5000 Kč |
Bez katalyzátoru | Š 105, 120, Š Favorit, VAZ a Žiguli, Wartburg, Trabant, Seat Marbella, Ford Sierra a další zahraniční vozy vyrobené před rokem 1991 | 10000 Kč |
Jedná se o automobily bez katalyzátoru nebo splňující pouze emisní normy Euro 1 a Euro 2.