Přeměna nápadů do reality – 15 let Kompetenčního centra společnosti Daimler AG pro mobilitu bez emisí

V Kompetenčním centru vznikají prototypy osobních vozů, lehkých užitkových a nákladních vozidel s nízkými a nulovými emisemi.

V Kompetenčním centru probíhá i jejich malosériová výroba a příprava pro pozdější zahájení sériové výroby v hlavních výrobních závodech.

KEM nyní slaví 15. výročí a dokazuje tím, že Daimler důsledně kráčí po cestě k automobilu bez emisí v rámci dlouhodobých strategií „Road to emission-free Mobility“ (Cesta k mobilitě bez emisí) a „Shaping Future Transportation“ (Vytváření budoucí dopravy). Není tedy divu, že i centrum KEM pracuje na více a více projektech, vyrábí stále větší počet vozidel a zvyšuje počet zaměstnanců. Vedoucí závodu Hermann Doppler, odpovědný za celosvětovou výrobu motorů pro nákladní vozidla, k tomu říká: „Jsme proslulí výrobou pokrokových motorů, nákladních vozidel a autobusů. A chtěli bychom být proslulí i jako tvůrci trvale udržitelné mobility.“

Pohony budoucnosti: od prototypu k sériové výrobě

Nové myšlenky a nekonvenční nápady přesahují běžné hranice. V současnosti to znamená, že prototypy nebo malé série vozidel s alternativními pohony stále ještě nemůžeme zařadit do dokonale organizované velkosériové výroby v našich hlavních závodech pro osobní a užitková vozidla. Jinými slovy není možné uvádět nové pohony bezprostředně a ve velkém měřítku do sériové výroby.

Jako mezistupeň proto slouží Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v Mannheimu. Společnost Daimler AG založila před 15 lety nejprve Kompetenční centrum pro užitková vozidla bez emisí (KEN), jehož úkolem bylo realizovat slibné nápady. Vytvořila tím spojnici mezi stádiem prototypu a sériovou výrobou, důležitý odrazový můstek na cestě k pohonu budoucnosti. Centrum KEM se podílí svým know-how na stavbě prototypů, převádí projekty do malých sérií a po úspěšném uvedení na trh je předává do velkosériové výroby.

Kompetenční centrum nezná hranic

Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v závodě Mannheim má jedinečnou strukturu. Vzhledem k tomu, že se věnuje výrobě všech druhů vozidel, může se pochlubit neobyčejně bohatým know-how od osobních vozů přes užitková až po nákladní vozidla. Centrum KEM nezná hranic a na jeho řízení se podílí odborníci z různých oborů a odvětví.

Výroba osobních a lehkých užitkových vozů s pohonem na zemní plyn probíhá dokonce ve společné hale, což je v rámci společnosti Daimler AG rovněž jedinečné. Důvodem jsou rozsáhlé speciální znalosti zaměstnanců KEM v oblasti pohonů na zemní plyn a LPG, palivových článků, pohonů se spalovacím motorem, elektromotorem nebo hybridním pohonem. Zaměstnanci KEM nezačínají díky svým zkušenostem nikdy od nuly dokonce ani u nejnáročnějších nových pohonů.

V KEM vzniká široká paleta vozidel

Rozmanité možnosti a flexibilitu Centra KEM názorně ilustruje aktuální paleta vyráběných vozidel. Součástí KEM je totiž také loni rozšířené Výrobní a kompetenční centrum pro vozidla na zemní plyn. V současnosti zde vznikají modely Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn, které spojují ochranu životního prostředí s hospodárností a praktičností. KEM zároveň vyrábí nákladní vozidla Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.

Mercedes-Benz Econic NGT: od malosériové výroby k velkosériové produkci v běžném závodě

Typickým příkladem funkce, kterou plní Centrum KEM, je Mercedes-Benz Econic NGT s pohonem na zemní plyn (v ČR provozuje např. AVE či Pražské služby). Econic, oblíbený především v komunálních službách a pro svoz odpadů, sjíždí obvykle z výrobních pásů závodu Wörth pro nákladní vozidla společnosti Daimler AG. Centrum KEM zahájilo v Mannheimu malosériovou výrobu vozidel Econic s pohonem na zemní plyn v roce 2003. S přibližně 20 vyrobenými vozidly za rok se tento projekt rozbíhal zpočátku pomalu. Posléze poptávka po modelech Econic NGT, poháněných ekologickými motory na zemní plyn, vzrostla a v současnosti tvoří tyto modely třetinu celkové roční výroby modelové řady Econic.

V důsledku toho byla v létě 2009 převedena výroba vozidel Mercedes-Benz Econic NGT do kmenového závodu Wörth. Centrum KEM zajistilo proškolení tamního personálu a rovněž dohlédlo na hladký průběh zahájení sériové výroby ve Wörthu.

Bestseller: B 180 NGT

Výrobní počty jsou již značné. Bestsellerem Centra KEM je model B 180 NGT, provedení Třídy B s pohonem na zemní plyn, které se začalo vyrábět v roce 2008. Také Sprinter NGT se vyvíjí velmi pozitivně, neboť roční výroba již přesahuje 1000 vozidel za rok.

KEM dodává předem upravené komponenty

Výroba vozidel na zemní plyn Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter NGT probíhá v nové hale 67, která byla slavnostně otevřena teprve v minulém roce. Hlavní výrobní závody dodávají do Mannheimu vozidla upravená například v oblasti surové karoserie, montáží jiných hlav válců nebo kabelů. KEM jim za tím účelem dodává odpovídající, předem upravené a zkontrolované komponenty.

U osobních a lehkých užitkových vozů na zemní plyn se to týká například sacího modulu se vstřikovači benzinu a zemního plynu, ovládače škrticí klapky a dalších komponentů. Modul se dodává přímo do motorárny pro výrobu motorů na zemní plyn. Také plnicí hrdlo pro zemní plyn s příslušným potrubím dodává KEM. Vozidla na zemní plyn projíždějí jednotlivá montážní stanoviště v hlavním výrobním závodě v režimu na benzin a následně jsou dodána do Kompetenčního centra v Mannheimu.

Zde jsou pak vozidla vybavena dalšími komponenty pro alternativní pohon jako například tlakovými nádržemi na zemní plyn, ventily a potrubím. Centrum KEM provádí také kontrolu vozidel za provozu a zkoušku těsnosti podle ECE R 110. Následuje konečná kontrola a dodání vozidla příslušnému zákaznickému centru.

Náskok před konkurencí: Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid

Nyní se rozbíhá další projekt výroby ekologického nákladního vozidla. Po úspěšných prvních zkouškách přichází na řadu produkce flotily 50 vozidel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Mercedes-Benz je tím opět o krok před konkurencí. Již v roce 2011 budou tato vozidla jezdit v každodenním provozu u zákazníků.

Na začátku byla experimentální dílna pro pohony

V roce 1994 založené Centrum KEM se od začátku zabývalo alternativními pohony. Nejprve sloužilo jako čistě experimentální dílna pro nové pohony. K prvním projektům patřila v roce 1996 výroba lehkých užitkových vozidel T1 (předchůdce řady Sprinter) s elektrickým pohonem. 50 těchto vozidel odebrala německá pošta Deutsche Post DHL. Všechna speciální vozidla byla vyrobena v Centru KEM, ať to byla v roce 1998 velká užitková vozidla Vario s hybridním pohonem nebo krátce poté prototypy vozidel Atego Hybrid pro testování ve Stockholmu. To samé platí pro první generaci vozidel Sprinter s pohonem na zemní plyn a pro Vito s elektrickým pohonem pro Expo 2000 v Hannoveru – všechno to jsou projekty Centra KEM.

Partner pro vývoj hybridních nákladních vozidel v Evropě

Centrum KEM se mezitím stalo nedílnou součástí celosvětové sítě společnosti Daimler AG. Úzce spolupracuje s Globálním centrem pro hybridní vozidla divize Daimler Trucks v japonském městě Kawasaki. Centrum KEM je důležitým partnerem vývojového střediska hybridních pohonů ve Stuttgartu v oblasti konstrukce a výroby vozidel.

Bez KEM by mnoho modelů neexistovalo

Díky mnohostrannosti Centra KEM v závodě Mannheim může Mercedes-Benz velmi flexibilně reagovat na neobvyklé zakázky. Například v roce 2000 přišla z Malajsie, kde se získává bioplyn ze zbytků palmového oleje, objednávka na 50 vozidel Vito s pohonem na zemní plyn. Na základě zakázek z Velké Británie vznikla o tři roky později série dodávkových vozidel Sprinter s pohonem na LPG. Centrum KEM vyrobilo během tří let přibližně 2000 Sprinterů s touto technikou.

Také uvedení modelu E 200 NGT na trh, Třídy E s pohonem na zemní plyn, bylo v roce 2004 umožněno flexibilitou Centra KEM. V tomto případě se zpočátku jednalo o takzvané ekologické vozy pro taxislužbu v Berlíně.

To samé platí rovněž pro vozy Třídy E s pohonem na zemní plyn v Thajsku. V tomto případě dodává Centrum KEM zařízení pro pohon na zemní plyn jako montážní sadu CKD, která se skládá v celek v Thajsku. Centrum KEM vyvinulo pro tento projekt montážní sadu a proškolilo thajské zaměstnance. Kromě toho je z Mannheimu zajišťována veškerá péče a podpora pro místní thajskou výrobu. Je tedy zřejmé, že bez Centra KEM by mnohý model s alternativním pohonem vůbec nevznikl.

Kompetenční centrum roste razantní rychlostí. O tom, že má KEM budoucnost, svědčí ztrojnásobení počtu vyrobených vozidel (v roce 2009 cca 6000) a zaměstnanců (v současnosti přibližně 80) během uplynulých dvou let.

Od začátku podíl na vývoji autobusu s palivovými články

Vzhledem ke zkušenostem s vysokonapěťovou technikou pro užitková vozidla s elektrickým pohonem se Centrum KEM podílelo v roce 1997 také na výrobě Nebusu, prvního autobusu s pohonem s palivovými články. V následujícím projektu, jehož výsledkem byl autobus Citaro s palivovými články pro rozsáhlý zkušební provoz od roku 2003, měli zaměstnanci Centra KEM na starosti montáž vysokonapěťového kabelu při výrobě Citara.

Důraz na bezpečnost a kvalitu

Mezi přednosti Centra KEM patří jeho infrastruktura. Největší důraz je kladen na bezpečnost. Budova pro výrobu vozidel s pohonem na zemní plyn je vybavena varovným systémem, který hlásí hasičům únik plynu. Senzory zároveň spustí poplach, automaticky uzavřou veškerá okna a dveře a vypnou elektriku.

Mezi inovace ve výrobě patří rovněž kontrola těsnosti plynových zásobníků a celého palivového zařízení ve vozidlech. Pracovník načte čárový kód a identifikuje zkušební zařízení. Poté proběhne plně automatická zkouška plynového zařízení ve vozidle podle předepsaného postupu s tlakem 10 barů, 100 barů a 200 barů. Výsledky každé zkoušky se přenášejí prostřednictvím Bluetooth a ukládají do paměti.

Neméně pečlivě se připojuje plynové zařízení pomocí závitů, u nichž je předepsáno jak přesné pořadí, tak i utahovací moment pro každý závit. Potřebný moment se na nářadí dokonce automaticky přednastavuje. Dojde-li k chybě, zařízení se okamžitě zastaví. Centrum KEM díky tomu již dnes dosahuje vizionářského cíle nulových chyb ve výrobě.

Zkušební stanice také pro elektromobily

Pozoruhodná je výbava Centra KEM, jehož inženýři mají k dispozici zkušební stanice, na nichž lze vozidla napájet proudem s napětím až 600 voltů, což je důležitý předpoklad pro testy elektricky poháněných vozidel. Proto například probíhá přejímka předvýrobní série nového hybridního kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid za účasti odborníků Centra KEM v tamní zkušebně.

V současnosti Centrum KEM samostatně vyrábí nákladní vozidla Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid, prototypy modelů E 200 NGT a E-Sprinter v hale 55/56 areálu mannheimského závodu. Při této kusové výrobě mohou skvěle vyškolení pracovníci Centra KEM perfektně uplatnit veškeré své know-how.

Vysoce kvalifikovaní zaměstnanci

Vzhledem k rozmanitým úkolům jsou zaměstnanci Kompetenčního centra vysoce kvalifikovaní, neboť jejich rukama procházejí jak osobní vozy, tak i lehké užitkové vozy, nákladní vozidla a autobusy. Výroba probíhá na samostatných pracovištích s dobou výrobního taktu až 1,5 hodiny. Patřičně rozsáhlá je také náplň práce. Zaměstnanci se vyznají v problematice zemního plynu, LPG, vysokonapěťové techniky a vodíku.

Základem pro tyto činnosti je důkladné vzdělání a školení. Odborný diplom je proto v Centru KEM nutné doplnit dalšími kvalifikacemi, mezi něž patří například odborné zkoušky v oblasti zemního plynu, pravidelné kurzy šroubování tlakových plynových zařízení nebo další odborné vzdělávání v oboru elektrotechniky. Zaměstnanci KEM jsou nepostradatelní například pro zacházení s hybridními vozidly, jako je Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid s vysokonapěťovou technikou.

Další rozvoj Kompetenčního centra pro mobilitu bez emisí

Vzhledem k velké dynamice značky Mercedes-Benz na cestě k automobilu bez emisí je budoucnost Centra KEM a jeho další expanze zajištěna. Nástupce modelu Mercedes-Benz E 200 NGT je právě tak hotová věc, jako další nová výrobní hala. Díky tomu bude mít Kompetenční centrum k dispozici výrobní prostředky pro široké rozpětí činností od produkce jednotlivých prototypů až po série více než 10 000 vozidel ročně. V současnosti navíc probíhá výstavba další čerpacích stanic na zemní plyn v rámci výrobního areálu.

15 let Kompetenčního centra pro mobilitu bez emisí (KEM): přehled klíčových milníků

  • Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM) v Mannheimu působí od začátku v oblasti high-tech a během své historie realizovalo následující kompletní projekty nebo se na jednotlivých projektech alespoň podílelo:
  • 1994: Založení Kompetenčního centra pro nákladní vozidla bez emisí (KEN) v Mannheimu.
  • 1996: Velké lehké užitkové vozy Mercedes-Benz Vario 814 D s hybridním pohonem. Mercedes-Benz Vito s elektrickým pohonem.
  • 1997: NEBUS, první autobus s pohonem s palivovými články. T1 410, lehké užitkové vozidlo s elektrickým pohonem a akumulátory zinek-vzduch.
  • 1998: Mercedes-Benz Atego 1217 s hybridním pohonem.
  • 1998: Uvedení vozidel Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn na trh.
  • 2000: Mercedes-Benz Vito s elektrickým pohonem pro EXPO 2000 v Hannoveru.
  • 2001: Zkušební vozidlo Mercedes-Benz Sprinter s pohonem s palivovými články.
  • 2003: Malá série autobusů Citaro Fuelcell s pohonem s palivovými články. Mercedes-Benz Econic NGT s pohonem na zemní plyn, Mercedes-Benz Sprinter s pohonem na LPG.
  • 2004: Prototyp vozidla Sprinter s hybridním pohonem a akumulátory Ni-MH a Mercedes-Benz Sprinter Hybrid s technikou „Plug-In“ (vnější dobíjení akumulátorů). Zahájení sériové výroby modelu E 200 NGT na zemní plyn.
  • 2007: Prototyp Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Prototypy Mercedes-Benz Sprinter Hybrid.
  • 2008: Slavnostní otevření haly 67 pro začínající sériovou výrobu modelů Mercedes-Benz B 180 NGT a Mercedes-Benz Sprinter 316/516 NGT, rozšíření na Výrobní a kompetenční centrum pro zemní plyn.
  • 2009: Přejmenování na Kompetenční centrum pro mobilitu bez emisí (KEM). Podpora při vývoji a výrobě prototypů Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid, Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid a Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.
  • 2010: Inovativní flotila vozidel Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid. Ve čtvrtém čtvrtletí zahájení sériové výroby nového modelu Mercedes-Benz E 200 NGT.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...