Předpisy o zimních pneumatikách v jednotlivých evropských zemích se výrazně liší

Tato základní informace vám pomůže k rozhodnutí jak vybavit své auto na cesty v zimě do jednotlivých evropských zemí.

Roste počet zákonodárců, kteří si uvědomují výhody zimních pneumatik a jejich mimořádný přínos pro bezpečnost silničního provozu. Některé vlády již zavedly používání zimních pneumatik jako povinné, jiné o změnách v legislativě jednají.

Jedním z důvodů pro pořízení zimních pneumatik, který by měli řidiči zvážit, je i fakt, že pokud dojde k nehodě a za možnou příčinu budou označeny nevhodné pneumatiky, pojišťovna může odmítnout plné pokrytí škody. Aby se majitelé automobilů takovým nepříjemnostem vyhnuli a byli správně připraveni na přicházející zimu, měli by vyměnit letní pneumatiky za zimní hned na začátku zimní sezony.

V následujícím seznamu naleznete přehled zákonů a legislativních předpisů týkajících se zimních pneumatik v různých zemích. Řidiči se vždy musí řídit lokálními předpisy a zákony, i když jde jen o cestu na zimní dovolenou. Kvůli častým změnám by si měli ještě před odjezdem zkontrolovat aktuální nařízení v zemích, kterými budou projíždět nebo je plánují navštívit.

Alpské země: Německo, Rakousko a Švýcarsko

Německo:

Podle německého zákona (StVO § 2, 3a) z 1. května 2006 je povinností řidiče přizpůsobit výbavu automobilu zimním podmínkám. To zahrnuje i pořízení pneumatik, které jsou vhodné do zimního počasí. Pokud policie zastaví na zasněžené vozovce automobil s letními pneumatikami, zaplatí jeho řidič pokutu. Totéž platí i pro automobily omezující plynulý provoz dopravy. Způsobí-li řidič s letními pneumatikami v zimě nehodu, pojišťovna může odmítnout pokrýt vzniklé škody do plné výše, pokud bude shledáno, že zimní pneumatiky mohly nehodě zabránit.

Rakousko:

V Rakousku jsou řidiči ze zákona povinni přizpůsobit vybavení svého vozidla zimním podmínkám od 1. listopadu do 15. dubna. V této době bude řidičům, které policie přistihne při jízdě s letními pneumatikami na zasněžené vozovce, uložena pokuta ve výši až 5 000 €. Totéž platí i pro automobily omezující plynulý provoz dopravy. Způsobí-li řidič s letními pneumatikami v zimě nehodu, pojišťovna může odmítnout pokrýt vzniklé škody do plné výše, pokud bude shledáno, že zimní pneumatiky mohly nehodě zabránit. V Rakousku jsou zimní pneumatiky s hloubkou dezénu menší než 4 mm považovány za letní pneumatiky.

Švýcarsko:

I přes tuhé zimy ve Švýcarsku nejsou zimní pneumatiky povinné. Řidiči s letními pneumatikami však mohou nést odpovědnost za vznik dopravní nehody, pokud bude shledáno, že kolizi mohly zabránit zimní pneumatiky. Toto pravidlo platí i pro zimní pneumatiky s hloubkou dezénu menší než 4 mm. Švýcarské pojišťovny často odmítají pokrýt vzniklé škody, pokud automobil nebyl vybaven adekvátními pneumatikami.

Velká Británie, Francie a země Beneluxu

Velká Británie:

Ve Velké Británii neexistují zákony týkající se zimních pneumatik. Avšak motoristé pohybující se v oblastech s pravidelným výskytem sněhu, jako je Skotsko, Peniny a Cumbria, si jsou dobře vědomi výhod zimních pneumatik, stejně jako ti, kteří cestují na zimní dovolenou do kontinentální Evropy. Mnoho britských řidičů tak využívá vyšší výkonnosti zimních pneumatik při nízkých teplotách.

Francie:

Ve Francii není povinností používat zimní pneumatiky. Řidiči v mnoha částech země si je ale často pořizují, neboť v oblastech na severu, východě a severovýchodě přinášejí četné výhody. Na některých vozovkách ve Francii musí řidiči používat speciální zimní vybavení, jako např. řetězy.

Belgie, Nizozemí a Lucembursko:

Nedávné studené zimy potvrdily nezbytnost zimních pneumatik i v oblastech, kde byl dřív jen minimální odbyt tohoto zboží. Zimní pneumatiky se stávají stále populárnějšími u řidičů z Lucemburska a východní části Belgie, z Arden, zejména díky podstatnému zvýšení bezpečnosti, které přinášejí v nepředvídatelném zimním počasí. Zimní pneumatiky zatím nejsou v zemích Beneluxu povinné, ale jsou doporučovány zejména řidičům, kteří používají své automobily každodenně.

Skandinávské země: Dánsko, Finsko, Norsko, Švédsko

Dánsko:

V Dánsku není povinnost používat zimní pneumatiky, ale vzhledem k tuhým zimám je použití zimních pneumatik doporučováno.

Norsko:

V Norsku neexistuje povinnost používat zimní pneumatiky v zimním období, ale norské zákony vyžadují „pneumatiky s dostatečnou přilnavostí” a minimální hloubku dezénu 3 mm. Police se rozhoduje případ od případu a „Scandinavian Tire & Rim Organization“ (STRO) doporučuje během zimního období jízdu pouze s dobrými zimními pneumatikami. Tato pravidla se vztahují také na turisty.

Finsko:

Ve Finsku, s jeho extrémním klimatem, jsou zimní pneumatiky povinné mezi 1. prosincem a 1. březnem. Zimní pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 3 mm, jinak může policie uložit výraznou pokutu.

Švédsko:

Ve Švédsku je používání zimních pneumatik povinné mezi 1. prosincem a 31. březnem, v závislosti na zimních podmínkách. Toto nařízení platí pouze v případech, pokud jsou vedlejší, menší vozovky pokryté sněhem a břečkou, a nevztahuje se na turisty cestující do Švédska, kteří jsou však povinni jezdit s pneumatikami s minimální hloubkou dezénu 3 mm.

Obecně by turisté neměli nikdy navštěvovat skandinávské země v průběhu zimy s letními pneumatikami.

Pobaltské republiky: Estonsko, Litva, Lotyšsko

Estonsko:

Používání zimních pneumatik je povinné od 1. prosince do 1. dubna. Tento časový rámec může být v závislosti na klimatických podmínkách změněn.

Litva:

Používáni zimních pneumatik je povinné od 10. listopadu do 1. dubna.

Lotyšsko:

0d 1. prosince do 29. února jsou řidiči v Lotyšsku povinni jezdit na zimních pneumatikách. Minimální hloubka dezénu jsou 3 mm.

Ve všech těchto pobaltských zemích se tato nařízení vztahují i na turisty.

Rusko a východoevropské země

Rusko:

V Rusku ještě neexistuje legislativa týkající se zimních pneumatik, ale očekává se, že tato opatření budou brzy přijata. Normální zimní pneumatiky jsou vyhovující pro jižní a západní části Ruska, oblasti u evropských hranic. Pro sibiřské regiony a východní část Ruska jsou doporučovány zimní pneumatiky s hroty.

Česká republika:

Automobily v České republice musí být letošní zimu vybaveny zimními pneumatikami od 1. listopadu 2009 do 31. března 2010 při jízdě po vozovkách označených dopravní značkou „zimní výbava“. Ta platí od loňského roku, kdy byla poprvé osazena v krajích i na dálnici D1. Povinnost platí pro všechna vozidla bez rozdílu hmotnosti. V uvedené době tedy bude pro každého řidiče v úseku dálnice D1 Loket (exit 66) – Velká Bíteš (exit 162) povinné mít na voze zimní obutí. Hloubka dezénu musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko, Polsko:

V těchto zemích neexistuje obecná povinnost používat zimní pneumatiky, ale vzhledem k tuhým zimám ve většině oblastí východní Evropy je řidičům doporučováno používání zimních pneumatik. V Maďarsku musí mít řidiči v zimě v automobilu sněhové řetězy. Turistům, kteří nemají sněhové řetězy, může být vstup do země odepřen.

Na Slovensku je používání zimních pneumatik povinné od 15. listopadu do 31. března, pokud je na vozovce souvislá sněhová nebo ledová vrstva.

Jihoevropské země

Španělsko:

Zimní pneumatiky nejsou ve Španělsku povinné. Řidiči v mnoha částech země, obzvláště v oblastech na severu, mohou ze zimních pneumatik jen vytěžit řadu výhod, co se výkonu a bezpečnosti týče. Na některých vozovkách se musí používat zimní vybavení, jako jsou řetězy.

Itálie:

V Itálii není povinnost používat zimní pneumatiky, ale obzvláště v severních částech Itálie jsou zimní pneumatiky velmi doporučovány.

Albánie, Makedonie a Černá hora:

V zimě je dovoleno používání letních pneumatik, ale pouze v případě 4 mm hlubokého dezénu, eventuálně může být potřeba použít sněhové řetězy.

Bosna a Hercegovina:

Používání zimních pneumatik je povinné od 15. listopadu do 15. dubna. Minimální hloubka dezénu je 4 mm. Jako alternativa k zimním pneumatikám mohou být na letní pneumatiky nasazeny sněhové řetězy.

Chorvatsko:

Během oficiální zimní sezony musí být používány zimní pneumatiky nebo při výskytu sněhu letní pneumatiky se sněhovými řetězy. Jak zimní, tak letní pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm.

Slovinsko:

Mezi 15. listopadem a 15. březnem musí být automobily ve Slovinsku vybaveny zimními pneumatikami. Minimální hloubka dezénu jsou 3 mm. Pokud je na vozovkách sníh, tak je vyžadováno i od turistů, aby měli na svých automobilech zimní pneumatiky. Pokud na vozovkách sníh není, turisté musí jednat dle pravidel v jejich vlastních zemích. V zimě by turisté nikdy neměli vjíždět na území Slovinska bez zimních pneumatik, obzvláště pokud plánují jízdu přes severní části Slovinska.

Turecko:

Zimní pneumatiky nejsou povinné, ale turecké zákony vyžadují, aby automobily byly technicky připraveny na specifické klimatické podmínky v zimě. To znamená, že v případě špatného počasí musí řidiči používat buď zimní pneumatiky, nebo sněhové řetězy. V mnoha částech Turecka je proto doporučováno používání zimních pneumatik, obzvláště v severních a východních částech země.

Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 70 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve více než 60 závodech ve 26 zemích světa.

Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz a u dalších značek. V roce 2007 Goodyear dodal přes 2,5 milionu pneumatik RunOnFlat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...