Před 70ti lety – v roce 1934 představen model Citroën Traction Avant

První zákazník si tento vůz odvezl 7. května 1934.

Před 70ti lety – v roce 1934 představen model Citroën Traction Avant

Této události nicméně předcházelo obrovské množství práce: zbourání a přestavba (za pět měsíců od dubna do září 1933) montážních závodů automobilky 6 Quai de Javel. Tyto závody byly přestavěny na velký komplex, ve kterém se pod prosklenou kanceláří André Citroëna nacházely dvě paralelní montážní linky o délce 250 metrů. Výrobní kapacita této nové továrny byla 1 000 vozů denně.

Ani během stavebních prací nebyla přerušena výroba a z montážních linek i nadále sjíždělo 250 vozů denně. 12. března 1933 nastoupil do automobilky Citroën tehdy čtyřicetiletý inženýr André Lefebvre a přinesl si sebou bohaté zkušenosti z automobilek Voisin a Renault. Tohoto muže si vybral André Citroën, jak bylo jeho zvykem, aby využil jeho skvělých technických znalostí k rychlé návratnosti investice vložené do výstavby nového závodu a také proto, že chtěl získat náskok před konkurencí a nabídnout zákazníkům „již dnes automobil budoucnosti“. Lefebvre přinesl projekt modelu Traction Avant, tedy projekt, který André Citroëna přiměl k dočasnému přerušení rozvoje jeho dalšího nápadu – malého vozu pro širokou veřejnost s motorem se dvěma vodorovně uloženými válci: z tohoto nápadu časem vznikl slavný model 2 CV, který však představili až nástupci André Citroëna.


Na konci března 1933 je rozhodnuto: model Traction Avant musí být představen na Autosalónu v příštím roce. Od zahájení projektu do vyrobení prvního kusu neuplyne ani 18 měsíců (oproti obvyklým 60 měsícům).


Lefebvre se obklopil týmem specialistů, z nichž nejvýznamnější byl Flaminio Bertoni, průmyslový návrhář, malíř, sochař a vynálezce. Bertoni byl důstojným žákem Leonarda da Vinci, měl cit pro linie, aerodynamičnost a tvary a vytvořil dokonalý avantgardní design modelu Traction. První model vozu Traction vyrobil z plastelíny a ukázal ho André Citroënovi (a jeho žene Giorgině), který jej nadšeně schválil. A tak, 24. března 1934 byl model Traction Avant 7 hotov: od té doby se na několik dalších let stal tento model synonymem společnosti Citroën a naopak. Vůz měl revoluční karosérii (byl to mimo jiné vůbec první vůz bez stupačky), čtyřválcový řadový motor 1303 cm3, dosahoval maximální rychlosti 100 km/h, byl vybaven třístupňovou převodovkou, předními a zadními bubnovými brzdami, předními a zadními tlumiči s torzními tyčemi, nezávislým zavěšením předních kol a samozřejmě, jako první sériově vyráběný vůz, měl hnanou přední nápravu.


Model Traction se vyráběl až do roku 1957 v různých modelových řadách (model „11“, „15“ či 9 prototypů 22 CV s osmi válci do V a maximální rychlostí 140 km/h). Do jeho nahrazení dalším slavným modelem automobilky Citroën, modelem DS, který byl rovněž dílem Lefebvrea a Bertoniho, se vyrobilo celkem 758 948 vozů řady Traction.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...