Před 20 lety bylo založeno Sdružení automobilového průmyslu (SAP)

Činnost Sdružení automobilového průmyslu České republiky od založení až po současnou dobu.

Postupným rozpadem direktivního řízení v letech 1988 až 1989 dostaly jednotlivé podniky ekonomickou samostatnost.

Vyvstala potřeba vzájemné informovanosti, spolupráce a společných postupů.

27. června 1989 bylo založeno Sdružení automobilového průmyslu, zakládajícími členy bylo těchto sedmnáct firem a organizací:

  • AUTOBRZDY n. p. Jablonec nad Nisou
  • AUTOPAL s. p. Nový Jičín
  • BAZ n. p. Bratislava
  • ČZM o.p. Strakonice
  • JAWA s.p. Týnec nad Sázavou
  • JISKRA s.p. Tábor
  • KAROSA s.p. Vysoké Mýto
  • LIAZ s.p. Jablonec nad Nisou
  • MOTOKOV PZO Praha
  • MOTOR JIKOV s.p. České Budějovice
  • MOTORPAL s.p. Jihlava
  • MOTOTECHNA s.p. Praha
  • ORLIČAN s.p. Choceň
  • PAL s.p. Kroměříž
  • PAL n.p. Praha
  • PIKAZ s.p. Praha
  • ÚVMV s.p. Praha

Na území České republiky automobilová výroba kontinuálně existuje již od jejích úplných začátků v 19. století až do současné doby. Vždyť první kopřivnický automobil President byl vyroben v roce 1898. Obdobně jako tomu bylo v jiných průmyslových odvětvích, i automobiloví výrobci velmi záhy pocítili objektivní potřebu vzájemné informovanosti, spolupráce a společných postupů vůči státní správě, mezinárodním institucím a jiným subjektům. Proto začaly vznikat profesní organizace sdružující výrobce vozidel a jejich dílů. V novodobé historii v České republice tuto roli od svého založení v roce 1989 již 20 let úspěšně plní Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) České republiky.

Sdružení AP mělo svého předchůdce

V rámci automobilového průmyslu a motorismu působila již na počátku 20. století řada spolků a organizací.

Svaz rakouských automobilových průmyslníků zmínka o něm již v roce 1909

Svaz obchodníků a živnostníků pro obor automobilový působil rovněž v době celé první republiky

Svaz zaměstnavatelů kovoprůmyslu – v roce 1921 se jeho generálním sekretářem stal Ing. Karel Hrdlička, pozdější ředitel mladoboleslavské škodovky a ASAPu

Sdružení československého autoobchodu – vzniklo v roce 1928

ASAP – Akciová Společnost pro Automobilový Průmysl – vzniká v roce 1930 a zahrnuje mladoboleslavskou automobilku, automobilní oddělení v Plzni, opravny a řadu filiálek

Automobilní sekce kovodělného průmyslu československého – sdružovala všechny československé automobilní továrny a působila v době celé první republiky: prvním sekretářem se stal František Richter, předtím pracovník firmy Tatra a automobilky Praga, v roce 1938 byl tajemníkem Ing. Karel Zámečník, předtím presidiální tajemník Autoklubu Republiky Československé a v roce 1938 byl předsedou sekce Dr. Hanuš Ringhoffer, generální ředitel firmy Tatra a.s.

Za přímého předchůdce Sdružení AP lze však z povahy činnosti považovat poslední jmenovanou organizaci, tedy Automobilní sekci kovodělného průmyslu československého. Obdobně jako současné Sdružení AP i Automobilní sekce sdružovala československé automobilní továrny, prosazovala jejich zájmy a podílela se na organizaci mezinárodních autosalónů.

Vývoj Sdružení AP

Zpočátku byl provozovatelem sekretariátu Sdružení AP státní podnik ÚVMV (Ústav výzkumu motorových vozidel). Právní subjektivitu získalo Sdružení AP až 15. června 1991. Členská základna a oblasti působení Sdružení AP se vyvíjely. V roce 1992 vznikl Svaz dovozců automobilů (SDA) jako samostatná divize v rámci Sdružení AP. V červnu téhož roku bylo Sdružení AP převedeno na zájmové sdružení právnických osob.

Po rozdělení Československa v roce 1993 byly i nadále zachovány úzké kontakty se slovenským automobilovým průmyslem. Po založení Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) v polovině roku 1993 se toto stalo kolektivním členem Sdružení AP. Při příležitosti mezinárodních autosalónů v Brně a Nitře se vždy koná společné zasedání obou organizací. Počátkem roku 1994 se ze Sdružení AP po vzájemné bezproblémové dohodě vyčlenil jako samostatný právní subjekt SDA.

Nejvyšší představitelé Sdružení AP

Prvním předsedou Rady ředitelů byl zvolen Ing. Ludvík Kalma, tehdejší ředitel Motoru Jikov s. p. České Budějovice a později předseda představenstva ŠKODA Auto. V čele sekretariátu stanul Ing. Antonín Šípek. Ing. L. Kalmu v letech 1992 až 1996 vystřídal Ing. Vlastimil Devera (generální ředitel Avia Praha). Další působení Ing. L. Kalmy ve funkci předsedy Rady ředitelů přerušila jeho tragická smrt v listopadu 1996. Jeho nástupcem se na více než deset let stal Ing. Vratislav Kulhánek (zpočátku jako ředitel firmy Robert Bosch České Budějovice, poté předseda představenstva a následně člen dozorčí rady Škody Auto). V březnu 1997 byla funkce předsedy Rady ředitelů nahrazena funkcí prezident Sdružení AP. Od konce roku 2007 je prezidentem Sdružení AP Ing. Martin Jahn.

Současná podoba Sdružení AP

V současné době tvoří členskou základnu Sdružení AP 157 organizací, jejichž činnost souvisí s automobilovým oborem s téměř 130 tis. zaměstnanci. Patří mezi ně výrobci osobních a nákladních automobilů, motocyklů a přípojných vozidel a dodavatelé jejich dílů, systémů a příslušenství. Mezi členskými organizacemi jsou také odborné automobilové a dopravní katedry šesti vysokých škol a nevýrobní organizace (výzkumné, vývojové a účelové, mající přímou vazbu na automobilový průmysl).

Sdružení AP podporuje rozvoj automobilového průmyslu a prosazuje jeho zájmy v České republice a v zahraničí, zejména v rámci Evropské unie prostřednictvím členství v evropské asociaci automobilových výrobců ACEA a motocyklových výrobců ACEM. Sdružení AP je rovněž zástupcem ČR ve světové organizaci automobilových výrobců OICA a organizaci pro elektronickou komunikaci ODETTE. Je spolupořadatelem jediných mezinárodních automobilových výstav v ČR – Autosalon a Autotec Brno a také spolupracuje při požádání výstavy Motocykl.

Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu České republiky

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...