Před 20 lety bylo v ČR registrováno téměř o polovinu méně automobilů

Největší nárůst registrací byl u malých užitkových vozidel

V konci roku 1985, tedy před 20 lety, bylo v České republice registrováno zhruba 2 314 000 automobilů, z toho:

  • 2 024 000 ks osobních automobilů (kat. M1);
  • 110 000 ks malých užitkových vozidel (kat. N1);
  • 157 000 ks nákladních automobilů, včetně tahačů (kat. N2 a N3);
  • 23 000 ks autobusů (kat. M2 a M3).

Z porovnání těchto údajů s údaji o registracích k 31.12.2005 vyplývá, že s výjimkou autobusů došlo u všech uvedených kategorií vozidel ke značnému nárůstu počtu registrovaných vozidel. Je přitom zajímavé, že relativně nejméně vzrostl počet registrovaných nákladních automobilů. Nejvyšší nárůst za uvedené období byl naopak zaznamenán u malých užitkových vozidel, která mají, vzhledem k jejich používání především pro účely podnikání, zřejmě i vysoké roční proběhy km.

kategorie registrovaných vozidel k 31.12.2005 nárůst2005 / 1985
osobní M1 3 958 708 ks + 95,6 %
malá užitková N1 310 280 ks + 182,1 %
nákladní N2 a N3 199 556 ks + 27,1 %
autobusy M2 a M3 20 134 ks – 12,5 %
CELKEM: 4 488 678 ks + 94,0 %

Zřejmě největší část silniční dopravy se přitom odehrává na dálnicích a silnicích I. třídy. Údaje o silniční a dálniční síti v ČR jsou v následující tabulce.

Silniční a dálniční síť v České republice:

komunikace délka v km
dálnice 563
I.třída+ rychlostní 5 831+ 322
II. třída 14 667
III. třída 34 124
celkem 55 509

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR – Silniční databanka Ostrava

Přitom silniční síť (silnice I., II. a III. třídy) doznala za období let 1985 až 2005 v podstatě jen kosmetických úprav (přibylo cca 300 km silnic I. třídy vedených jako rychlostní komunikace, obchvaty u některých obcí, stoupací pruhy apod.), avšak její celková délka zůstala na zhruba stejné úrovni. Zvýšila se pouze délka dálnic z necelých 300 km v roce 1985 na necelých 600 km v konci roku 2005, tedy cca 2x.

Aniž k výše uvedenému započteme zvýšenou tranzitní dopravu po komunikacích České republiky, je „čistá matematika“ neúprosná – především dálniční síť v České republice není úměrná počtu registrovaných vozidel a jejich četnějšímu používání. To dokumentuje i následující porovnání s ostatními zeměmi (počty osobních automobilů na 1 km dálnic a silnic).

Před 20 lety bylo v ČR registrováno téměř o polovinu méně automobilů

Zdroj dat: VDA – International Statistic 2004

Údaje v grafu vztaženy k roku 2003.

Česká republika k 31.12.2005 …… 7 023 osobních automobilů na 1 km dálnic

Před 20 lety bylo v ČR registrováno téměř o polovinu méně automobilů

Zdroj dat: VDA – International Statistic 2004

Údaje v grafu vztaženy k roku 2003.

Česká republika k 31.12.2005 …… 72 osobních automobilů na 1 km silnic

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...