Pracoviště řidiče Scania: Ergonomie jako nejvyšší priorita

Nový interiér a ergonomie řady R tuto filozofii posouvá na ještě vyšší úroveň.

Bezpečné řízení a zároveň potěšení z jízdy pramení převážně z designu pracoviště řidiče – kabiny. Zcela nová kabina se zvýšenou střechou tvoří mezičlánek mezi běžnou spací kabinou a exkluzivní verzí Topline s plnou výškou pro stání. Téměř rovná podlaha nabízí větší prostor při průchodu kabinou.

Pracoviště řidiče Scania: Ergonomie jako nejvyšší priorita
Pracoviště řidiče Scania: Ergonomie jako nejvyšší priorita
Pracoviště řidiče Scania: Ergonomie jako nejvyšší priorita


Při vývoji inovativních řešení spolupracovala Scania s více než 1000 zákazníky. Nový interiér s dvojitě prohnutou palubní deskou představuje dokonale funkční pracoviště, které komunikuje s řidičem a napomáhá mu vytěžit maximum z jeho profesionálních dovedností.

Spací kabina řady R je k dispozici ve třech variantách výšky kabiny:

  • běžná spací kabina (CR19N) – oproti předchozím modelům došlo ke zvětšení prostoru. Výška pro stání na straně spolujezdce je 170 cm.
  • spací kabina se zvýšenou střechou (CR19H) – se zřejmě stane nejprodávanější alternativou pro státní i mezinárodní dálkovou přepravu. Výška pro stání na straně spolujezdce je 190 cm
  • Topline (CR 19T) – s plnou výškou pro stání je ve všech směrech vrcholem prestiže, prostoru a pohodlí. Výška pro stání na straně spolujezdce je 220 cm.

Vybavení

  • Výška tunelu motoru je nyní poloviční (145 mm), podlaha je téměř rovná, uprostřed kabiny je velký volný prostor.
  • Hlavní lůžko o rozměrech 200×80 cm je kvůli snadnému přístupu umístěno za sedadly. Je jednodílné, poskytuje optimální komfort a je namontováno v běžné výšce pro sezení.
  • Pod lůžkem jsou tři velké odkládací přihrádky. Do jedné z přihrádek lze namontovat chladničku s dvojicí zásuvek. Jedna může být použita pro skladování zmražených potravin.
  • Všechny tři kabiny lze volitelně doplnit druhým lůžkem, které je připevněno na zadní stěně kabiny. Toto lůžko je v případě běžné spací kabiny a kabiny se zvýšenou střechou široké 60 cm, v případě kabiny Topline 70 cm.
  • Dálkové ovládání umožňuje z lůžka ovládat například osvětlení, rozhlasový přijímač a topení.

Ergonomie

  • Jedinečná dvojitě prohnutá palubní deska Scania, kde je vše na dosah ruky, se dodává ve dvou délkách. Je posunutá dopředu a usazená v jiném úhlu, aby poskytla více místa pro nohy. Všechny značky, symboly, výstražné kontrolky, přístroje a ovládací prvky jsou snadno srozumitelné, příjemné na dotek a jejich funkce a umístění jsou intuitivní.
  • Za běžných podmínek se na sdruženém ukazateli zobrazují pouze podstatné údaje – dominují rychloměr a otáčkoměr, měřidla teploty motoru, stavu paliva, tlaku vzduchu a spodní informační displej. Zbytek sdruženého ukazatele zůstává tmavý, aby nepřitahoval pozornost, pokud to nebude nezbytné.
  • Otáčkoměr má dynamické zelené pole, které se rozsvítí pouze tehdy, když se otáčky motoru na delší dobu dostanou mimo ekonomické pásmo.
  • Pokud řidič vytáhne klíč zapalování bez zatažení parkovací brzdy, spustí se výstražný signál.
  • Díky nové automatické klimatizaci je vytápění a větrání dokonalejší. Teplotu lze digitálně nastavit – vypínače ventilátorů i rozvodu vzduchu mají své automatické polohy. Za běžných podmínek by mělo nastavení teploty po studeném startu stačit. Pokud je ale automobil vybaven retardérem nebo nezávislým topením, tato zařízení se automaticky zapojí, aby urychlila proces ohřívání.

Volant

  • Nový odolný volant Scania má jednoduše seřiditelnou výšku i sklon díky kloubu, který je umístěn vysoko nad úrovní podlahy. Každý řidič si tak může nalézt bezpečnou a pohodlnou polohu pro řízení.
  • Tlačítko ve sloupku po stisknutí umožňuje seřízení volantu. Ten lze sklopit do zcela vodorovné polohy. Ve spojení se sklopenou řadicí pákou je umožněn snadný průchod kabinou.
  • Volant v sobě (volitelně) integruje prvky, které umožňují dotykem prstu ovládat různé funkce, jež při řízení vyžadují častou pozornost. K dispozici je také volant s airbagem.
  • Na spodním rameni volantu je umístěn panel s ovládacími prvky tempomatu, palubního počítače s tlačítkem pro nastavení odchylky rychlosti při brždění během jízdy z kopce.
  • Palubní počítač má čtyřpolohový ovladač, s jehož pomocí lze procházet menu. Mezi dostupné údaje patří zatížení nápravy (s pneumatickým odpružením), průměrná i okamžitá spotřeba paliva, údaje o ujeté vzdálenosti, přeplňovacím tlaku turbodmychadla, apod..

Ovladače ve sloupku řízení

  • Dvě páčky ve sloupku řízení v sobě kumulují množství funkcí, které se během řízení často používají. Ovladače mění svou polohu současně s volantem a proto jsou řidiči vždy na dosah, nezávisle na poloze volantu.
  • Levá páčka pod volantem ovládá funkci směrovek, světel a stěračů.
  • Pravá páčka ve sloupku řízení ovládá v pěti krocích retardér. Přepínač na straně páčky aktivuje automatický retardér se sešlápnutím pedálu brzdy.
  • Pokud je vozidlo vybaveno systémem Scania Opticruise, jsou do pravé páčky integrovány také funkce řazení. V tom případě je podlaha uprostřed kabiny zcela volná. Funkce retardéru se nemění.
  • Přestože páčky pod volantem mají mnoho funkcí, při provozních zkouškách se s nimi řidiči velice rychle seznámí. Ocení hlavně to, že všechny uvedené funkce mají na dosah ruky.

Lars Orehall, zodpovědný za vývoj nákladních automobilů, kabin a autobusových podvozků, říká: „Ergonomie hraje důležitou roli. U řady R jsme učinili vše pro maximální pohodlí a spokojenost řidičů.“

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První u nehody – dokážete pomoci ve stresu?

První u nehody – dokážete pomoci ve...

Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli laiků záchranářů. Vliv...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...