Někdy se může jednat o záměr, jindy jen o opomenutí. Pro kupujícího ojetého vozidla to jsou však naprosto zásadní skutečnosti.
Zprostředkovatelský prodej ojetých vozidel, takzvaný komisní prodej, je stále velmi rozšířeným způsobem, jak prodat ojeté vozidlo. Při tomto druhu obchodu však hrozí řada rizik. Jedná se hlavně o nedostatečné právní podklady, nejasné informace o stavu vozidla nebo neochotu autobazaru sdělovat kupujícímu informace pro ověření uváděných skutečností o vozidle nebo původním vlastníkovi.
Na co by si měl kupující dát pozor v případě komisního prodeje automobilu?
1) Řádný právní titul k prodeji ojetého vozidla.
Základem je řádně uzavřená zprostředkovatelská smlouva mezi autobazarem a vlastníkem vozidla, která opravňuje autobazar k prodeji automobilu za předem sjednaných podmínek. Alternativou může být plná moc k prodeji udělená vlastníkem vozidla zprostředkovateli, tedy autobazaru. „Naše zkušenost z praxe je taková, že zhruba v osmi z deseti případů prodávající tyto podklady nemá v pořádku, nebo je nemá vůbec,“ informuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
2) Identifikace vlastníka vozidla.
Při komisním prodeji by měl zprostředkovatel, tedy autobazar, řádně ověřit totožnost prodávajícího (vlastníka) ojetého vozidla při sepisování zprostředkovatelské smlouvy. Bohužel se tak často neděje. Zdánlivá drobnost, která většinu kupujících vůbec nenapadne, může být však zcela zásadní. Koupí-li zákazník vozidlo tímto způsobem a pro jeho vadu zjištěnou po koupi se rozhodne u původního vlastníka vůz reklamovat nebo odstoupit od smlouvy, využije identifikace původního vlastníka zapsané v kupní smlouvě z autobazaru. Velmi nepříjemné překvapení nastane, pokud je ve smlouvě uvedena neexistující osoba. „Řešili jsme v praxi případ, kdy bylo nutné podat trestní oznámení na autobazar pro podezření z podvodu, protože neuměl doložit identifikaci prodávajícího poté, co bylo kupujícím při pokusu o reklamaci ojetého vozidla zjištěno, že osoba uvedená v kupní smlouvě neexistuje,“ upřesňuje Aleš Zich.
Jestliže nemá autobazar uvedené podklady v pořádku, riskuje kupující při koupi takového automobilu mnoho. V krajním případě by se mohlo stát, že původní vlastník vozidlo prodat nechtěl, svolení s prodejem neudělil a vozidlo bylo prodáno neprávem. Právní tahanice tohoto typu si přitom může kupující ušetřit konzultací s odborníkem na nákup ojetých vozidel. Ověřování všech těchto skutečností je totiž nedílnou součástí při prověřování ojetých vozidel specializovanou firmou.
3) Vymlouvání se autobazaru na neznalost skutečného stavu vozidla a jeho historie.
Považujeme to sice za krajně neprofesionální, ale je to bohužel naprosto běžné. Do telefonu naslibuje prodejce krásný automobil bez vad. Na místě se s překvapením kupující dozví, že za zjištěné nedostatky si zodpovídá původní majitel. On prodejci neřekl, že byl automobil bouraný nebo že mu nefunguje klimatizace, spojka je na výměnu, na nápravě tluče všechno, co tlouct může a podobně. S myšlenkou, že by kupujícímu měl být profesionální zprostředkovatel (autobazar) kvalitním průvodcem při koupi ojetiny, obvykle nepochodíte.
Doslova hitem se v poslední době stal prodej individuálně dovezených vozidel prostřednictvím komisního prodeje autobazaru patřícího značkovému prodejci. Mnoho kupujících vybírá ojetý automobil v bazarech autorizovaných prodejců s bohužel chybnou představou, že si takový autobazar nedovolí nabízet pochybná nebo manipulovaná vozidla. Podle Aleše Zicha tento mylný názor hojně využívají právě individuální dovozci, kteří vozidlo s podvodně sníženým počtem kilometrů na tachometru, falešnou servisní historií nebo po opravě většího rozsahu umístí do značkového autobazaru. „Zde je totiž většina kupujících méně ostražitých než v běžném autobazaru. Z našich zkušeností vyplývá, že většina značkových autobazarů se nezdráhá nabízet taková vozidla formou komisního prodeje, protože potřebují provize z prodeje těchto vozidel a za jejich případné vady přitom neručí.“
Při nákupu ojetého vozu tedy doporučujeme ověřit, zda se jedná o vozidlo v komisním prodeji, nebo ve vlastnictví autobazaru. Pokud jde o komisní prodej, je důležité zpozornět a předem zjistit co nejvíce informací o původním vlastníkovi vozidla.
O Auto AZ Consulting
Auto AZ Consulting na českém trhu poskytuje již osmým rokem širokou škálu služeb při výběru, nákupu, prodeji nebo provozu nových a ojetých vozidel.
Široké laické veřejnosti i firmám pomáhá díky nezávislému poradenství lépe se orientovat při nákupu, provozu či prodeji automobilů.
Auto AZ Consulting také nabízí celou paletu dalších služeb, které s motorizmem souvisejí, jako například zajišťování registrací motorových vozidel, oceňování motorových vozidel, konzultace a kompletní vyřízení vhodného povinného ručení a autopojištění.
Nedílnou součástí činnosti Auto AZ Consulting je také publikační činnost v oblasti poradenství při nákupu ojetin, poradenství při správě a provozu firemních autoparků a aktivní spolupráce s médii v této oblasti.
Kontaktní osoba Auto AZ Consulting (www.autoaz.cz)
Ing. Aleš Zich, mobil: 608 338 998 (zich@autoaz.cz)