Pozor na fatální poranění pánve a nohou

Někdy se jim říká „dárci orgánů“. I když v případě vážné nehody jsou jejich orgány prakticky nepoužitelné. Většinou jsou to muži, kteří milují rychlou jízdu na silných strojích. Motorkáři.

Statistika portálu Dopravní nehody v ČR (nehody.cdv.cz) eviduje za celý loňský rok celkem 3 364 dopravních nehod motocyklistů (včetně mopedů), při kterých bohužel vyhaslo na českých silnicích 58 lidských životů. Těžká zranění si přivodilo 322 účastníků těchto nehod, jejichž následkem bylo v mnoha případech poranění pánve a dolních končetin.

Právě povaha jízdy na motocyklu, který chrání řidiče mnohem méně než automobil se všemi bezpečnostními prvky, výrazně zvyšuje riziko těžkých úrazů a někdy bohužel i ztráty lidského života. Přitom v případě nehod motorkářů se nejvíce riziková skupina pohybuje ve věku 45–54 let. Celkem jasné jsou také tři největší příčiny těchto nehod: nedání přednosti v jízdě, nepřiměřená rychlost a nesprávný způsob jízdy. A protože více než třetina zmíněných nehod se odehrála v přímém úseku s předpokládanou vyšší rychlostí, byly následky na zdraví člověka často velmi vážné. Mimo zranění hlavy, hrudníku a páteře jsou logicky ve velkém ohrožení také orgány v okolí pánve a dolní končetiny.

Hrozba vykrvácení

Zlomeniny pánve jsou závažným zraněním, neboť krvácení z žilních pletení či vzácněji z pánevních tepen je život ohrožující. Možná krevní ztráta do prostoru pánve je až 5 litrů, takže hrozí vykrvácení.

Pánev vytváří ochranu mnoha orgánům a velkým cévám, takže její zlomeniny s sebou často přinášejí také poranění nervů, cév, močového měchýře, pohlavních orgánů, tlustého střeva nebo konečníku.

Další komplikace může přinést zlomenina stehenní kosti, která je nebezpečná především kvůli krvácení. Při otevřené zlomenině stehenní kosti doprovázené poraněním cévního svazku hrozí rovněž rychlé vykrvácení. Stejně jako u fraktury pánve je i tady jedinou cestou k přežití co nejrychlejší pomoc již v místě dopravní nehody a co nejrychlejší a nejvíce šetrný transport do traumacentra.

Osobní zkušenost motorkáře

Právě tuto neblahou zkušenost z těžké dopravní nehody na motocyklu má za sebou i Jan Matoušek, který na kritický okamžik dodnes vzpomíná. „Do té osudné zatáčky jsem vletěl mnohem rychleji, nežli jsem měl. Když jsem se probral, trčely ze mě hadičky a já si uvědomil, že se něco stalo. Kladete si pak často otázku: Proč já? Nic to ale nezmění na skutečnosti, že se vám změnil život během jedné sekundy,“ dodává Jan, který si z těžké nehody odnesl pneumotorax plic, 12 zlomených žeber, rozdrcené tři obratle, poraněnou míchu v kombinaci s ochrnutím dolních končetin. I přes tento hendikep však zůstal dodnes věrný aktivnímu sportu.

„Proč já?“ To je otázka, kterou si pan Matoušek pokládá dodnes. Jedna dopravní nehoda mu změnila celý život.

Pokud přeci jenom k nehodě dojde, je z pohledu první pomoci klíčové rychlé a efektivní vyšetření zraněného pro určení priorit k ovlivnění kaskády života ohrožujících stavů. Je třeba zastavit masivní krvácení, ochránit krční páteř, zajistit průchodnost dýchacích cest a obnovit či udržet dýchání. Stejně tak je potřeba zajistit cévní oběh a postarat se o ochranu neurologických funkcí, a to vše ještě před převozem do traumacentra,“ shrnuje základní body první pomoci u nehody Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš, a dodává: „I při dodržení všech těchto zásad v místě nehody a následné odborné péči ve zdravotnickém zařízení je třeba mít na mysli, že v nekomplikovaných případech vyžaduje léčba zlomeniny pánve a stehenní kosti zhruba jeden rok.“

Portál nehod ukazuje místa častých nehod nejen motorkářů

Tento web již necelé dva roky přispívá k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. „Přinášíme široké i odborné veřejnosti užitečné informace pro prevenci nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, která na začátku letošního roku prošla proměnou a nově je možné si na ní zobrazit i místa, kde dochází k četnějším nehodám motorkářů,“ uvádí Jan Chalas, ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod. Podle webu dlouhodobě k nejrizikovějším místům patří Červenohorské sedlo (rizikové místo najdete zde). Nejčastější příčinou těchto nehod je nepřizpůsobení rychlosti, právě motorkáři se zde totiž nechají unést jízdou horským terénem, ale serpentiny se jim mohou vymstít. Z tohoto důvodu ze se zde pořádá i řada preventivních akcí, upozorňující na nebezpečnost rychlé jízdy. Další riziková místa i videa Asociace Záchranný kruh najdete na www.portalnehod.cz.

O kampani Ty to zvládneš

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici a nově informuje také o dopadech dopravních nehod na zdraví člověka.

Více informací: www.tytozvladnes.cz

Kampaň „Ty to zvládneš – dopady nehod“ je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Každý rok zemře na celém světě při dopravních nehodách asi 1 350 000 lidí. Úmrtí následkem dopravní nehody je osmou nejčastější příčinou smrti. Dalších 50 milionů lidí ročně je při dopravních nehodách zraněno. Pochopitelně ne každá nehoda je závažná či dokonce smrtelná, ale každá si vybírá svou daň. Fyzickou, psychickou a také materiální.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda Enyaq RS iV pokořila 7,351 km dlouhým driftem na ledě dva rekordy

Škoda Enyaq RS iV pokořila 7,351 km...

Škoda vytvořila s SUV modelem Enyaq RS iV, druhým čistě elektrickým sportovním vozem značky Škoda, dva oficiální světové rekordy v driftu na ledě. Komisař Guinessovy knihy rekordů potvrdil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

Expert Toyoty: Elektromobily svět...

Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Novinka Kia Niro EV: Výhra pro dárce plazmy

Novinka Kia Niro EV: Výhra pro dárce plazmy

Společnost PLASMA PLACE, která v České republice provozuje síť 10 dárcovských center, ve spolupráci se značkou Mototechna, prodejcem zánovních automobilů, spustila v druhé polovině loňského...

Auto v zimě: Teplý interiér neznamená...

Autu v zimě déle trvá, než se zahřeje na provozní teplotu. Teprve u dostatečně teplého motoru má motorový i převodový olej ty správné vlastnosti, které navíc zabraňují opotřebení....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Proč je koupě auta v zimě dobrou volbou?

Proč je koupě auta v zimě dobrou volbou?

Zimní měsíce jsou obecně částí roku, kdy poptávka po ojetých autech slábne, a navíc i v průběhu zimy kolísá podle aktuálního počasí. „Každoročně vidíme, že když napadne sníh,...