Každý se sice učíme z vlastních chyb, ale nemělo by to přicházet příliš draho.
Takže nezbývá, než si včas připomenout řadu banálních rad a informací, které se sice každoročně opakují, ale na které se rádo zapomíná. Je pochopitelné,že by všichni ti méně zkušení měli vždy dobře uvážit, do jakého počasí a za jak~jakých podmínek se na cestu vydávají. I profesionálové mají při náhlé změně počasí plné ruce práce a starostí, nepřidělávejme jim, kteří vyjet musejí za každých okolností, problémy. A když už vyjet musíme, pak je nejdůležitější překonat nástrahy, které nám připravil noční mráz a sníh.
Vůz vždy celý očistíme od sněhu a ledu. Sníh smeteme smetáčkem, námrazu pečlivé oškrábeme ze všech oken. Nevyjíždějme nikdy jen s vyškrábanými úzkými „tankovými“ průzory. Tím bychom si nebezpečně zúžili zorné pole. Očistíme i reflektory a blinkry.
V polární dobrodružství se může změnit i otevření vozu, který mokrý zamrzl. Sprej nebo rozmrazovač nenechávejte proto ve voze, berte jej na noc sebou. Pro rozmrazení zámku nouzově poslouží i zahřátí klíče zapalovačem nebo sirkami – pokud ovšem neobsahuje čip! Večer při odstavení vozu vždy podložte stírače, aby gumové lišty nepřimrzly. Jestliže už přimrzly, nikdy je neodtrhávejte násilím,poškodily by se. Použijme glykosol nebo jiný rozmrazovací prostředek.
Po usednutí do vozu otevřeme okénko, aby vydechovaná pára nevytvářela zevnitř námrazu. Nastartujeme a co nejdříve se klidně rozjedeme. Zásadně motor nevytáčíme do vysokých otáček, nejlépe jej zahřejeme pomalou jízdou. Teprve až začnou fungovat výdechy topení,zavřeme okno.
Velkou pozornost bychom měli v zimních měsících věnovat našemu oblečení. Nikdy nesedejme za volant v lyžařských botách, pohorkách, sněhulích,či podobných botách. Nerozpakujme se při usednutí za volant přezout do pohodlné měkké řidičské obuvi. Neprodyšné svrchní oděvy – oteplovačky, kombinézy, větrovky, kožichy či péřové bundy uložme do zavazadlového prostoru. Flanelová košile, lehký pulovr nebo svetr a pohodlné kalhoty by při jízdě se zapnutým topením měly postačit i v největších mrazech. Ušanky a jiné teplé pokrývky hlavy, právě tak jako šály a silné rukavice odložte rovněž.
A ještě něco – než nasednete do vozu, měli by všichni spolucestující oklepat ze svých bot i oblečení sníh. Vysoká vlhkost z tajícího sněhu nám jinak ve voze vytvoří na promrzlých oknech neprůhlednou námrazu.
Jak jsme se na zimu připravili, tak pohodlně a bezpečně pojedeme. Rozhodně nezvýší bezpečnost provozu ten, kdo zanedbal přípravu na zimu, kdo se odváží na zimní silnice s nižším vzorkem pneumatik, než minimálně 4 mm a kdo do horských oblastí vyrazí bez řetězů, lopatky a trochy písku.