
Letošní 24. ročník Rallye Arras – Madrid – Dakar, který byl odstartován 28. prosince 2001 a skončil 13. ledna tohoto roku, se stal pro Scanii velkou výzvou. Ta totiž v průběhu závodu zajišťovala svými speciálně upravenými vozy Scania R124 CB6x6HZ 360 asistenční a servisní služby.
Celkem 6 terénních vozů Scania doprovázelo na vytyčené trase soutěžní vozy a zajišťovalo asistenční a servisní služby. Tímto úkolem mohou být pověřeny jen ty nejspolehlivější automobily, které bez problémů obstojí v různých klimatických a terénních podmínkách. Vybrána byla vozidla s konfigurací náprav 6×6, poháněná 12 litrovým motorem o výkonu 360 HP.

Každý z vozů byl určen k jinému účelu. Jeden sloužil jako “průzkumný vůz“, který předem kontroloval každý úsek trasy. Dva vozy byly určeny pro přepravu náhradních dílů a tři sloužily k vyprošťování automobilů, které uvízly v písečných dunách.
Rallye Total-Dakar je jednou z nejtěžších automobilových soutěží. Letošní ročník byl odstartován ve městě Arras na severu Francie a skončil v senegalském Dakaru. Trasa rallye, o celkové délce 9 436 km, vedla přes území pěti států Evropy a Afriky. Do závodu bylo přihlášeno celkem 397 soutěžních strojů: motocyklů, osobních automobilů a nákladních vozů.
Přáním každého účastníka bylo, aby jeho vůz dojel do cíle. Ovšem jen několika z nich se to podařilo. Vozy Scania však musely vydržet za všech okolností.
Technická specifikace R124 CB6x6HZ 360
- Podvozek: vysoký podvozek na rámu F958, rozvor náprav 3805 mm
- Kabina: spací kabina CR19 bez lůžek
- Motor: dvanáctilitrový šestiválcový vznětový přeplňovaný motor Euro 2 s odstředivým čističem nasávaného vzduchu
- výkon: 265 kW při 1 800 ot./min
- točivý moment: 1 675 Nm při 1 300-1500 ot./min
- Převodovka: Dvanáctistupňová GRS900 s přímým řazením systémem Range & Split a integrovaným retarderem EG 604 o výkonu 55 kW a točivým momentem 700 Nm
- Rozdělovací převodovka: GTD900 s uzávěrem diferenciálu, silniční převod 0.89, terénní převod 1.54
- Převod náprav: Přední náprava RP731s převodem 4.24, uzávěrem diferenciálu a s redukcí v kolech
- Světlá výška 360 mm s pneumatikami 14.00 R20
- Zadní náprava RBP832+RP832 s převodem 4.21, uzávěrem diferenciálu a s redukcí v kolech
- Světlá výška 310 mm s pneumatikami 14.00R20
- Kola a pneumatiky: Ráfek kola 10.00×22.00 (157 mm odchylka), pneu 14.00 R20
- Náprava: Přední s nosností 7,5 t s příčným zkrutným stabilizátorem a dvojčinnými tlumiči
- Zadní nápravy s nosností 21 t (10.5+10.5) s příčnými zkrutnými stabilizátory a dvojčinnými tlumiči
- Brzdy: Přední a zadní bubnové brzdy s 24“ brzdovými válci a zátěžovým omezovačem
- Zdroj elektrické energie: Akumulátor 2x 175 Ah
- Alternátor: 1850 W/65 A
Doprovodné vozy Scania nezklamaly a pomohly tak svým dílem k úspěchu celé soutěže.