Pouštní andělé na Dakaru

Vozy Scania na Rallye Arras – Madrid – Dakar 2002

Pouštní andělé na Dakaru

Letošní 24. ročník Rallye Arras – Madrid – Dakar, který byl odstartován 28. prosince 2001 a skončil 13. ledna tohoto roku, se stal pro Scanii velkou výzvou. Ta totiž v průběhu závodu zajišťovala svými speciálně upravenými vozy Scania R124 CB6x6HZ 360 asistenční a servisní služby.

Celkem 6 terénních vozů Scania doprovázelo na vytyčené trase soutěžní vozy a zajišťovalo asistenční a servisní služby. Tímto úkolem mohou být pověřeny jen ty nejspolehlivější automobily, které bez problémů obstojí v různých klimatických a terénních podmínkách. Vybrána byla vozidla s konfigurací náprav 6×6, poháněná 12 litrovým motorem o výkonu 360 HP.


Pouštní andělé na Dakaru

Každý z vozů byl určen k jinému účelu. Jeden sloužil jako “průzkumný vůz“, který předem kontroloval každý úsek trasy. Dva vozy byly určeny pro přepravu náhradních dílů a tři sloužily k vyprošťování automobilů, které uvízly v písečných dunách.

Rallye Total-Dakar je jednou z nejtěžších automobilových soutěží. Letošní ročník byl odstartován ve městě Arras na severu Francie a skončil v senegalském Dakaru. Trasa rallye, o celkové délce 9 436 km, vedla přes území pěti států Evropy a Afriky. Do závodu bylo přihlášeno celkem 397 soutěžních strojů: motocyklů, osobních automobilů a nákladních vozů.


Přáním každého účastníka bylo, aby jeho vůz dojel do cíle. Ovšem jen několika z nich se to podařilo. Vozy Scania však musely vydržet za všech okolností.

Technická specifikace R124 CB6x6HZ 360

  • Podvozek: vysoký podvozek na rámu F958, rozvor náprav 3805 mm
  • Kabina: spací kabina CR19 bez lůžek
  • Motor: dvanáctilitrový šestiválcový vznětový přeplňovaný motor Euro 2 s odstředivým čističem nasávaného vzduchu
  • výkon: 265 kW při 1 800 ot./min
  • točivý moment: 1 675 Nm při 1 300-1500 ot./min
  • Převodovka: Dvanáctistupňová GRS900 s přímým řazením systémem Range & Split a integrovaným retarderem EG 604 o výkonu 55 kW a točivým momentem 700 Nm
  • Rozdělovací převodovka: GTD900 s uzávěrem diferenciálu, silniční převod 0.89, terénní převod 1.54
  • Převod náprav: Přední náprava RP731s převodem 4.24, uzávěrem diferenciálu a s redukcí v kolech
  • Světlá výška 360 mm s pneumatikami 14.00 R20
  • Zadní náprava RBP832+RP832 s převodem 4.21, uzávěrem diferenciálu a s redukcí v kolech
  • Světlá výška 310 mm s pneumatikami 14.00R20
  • Kola a pneumatiky: Ráfek kola 10.00×22.00 (157 mm odchylka), pneu 14.00 R20
  • Náprava: Přední s nosností 7,5 t s příčným zkrutným stabilizátorem a dvojčinnými tlumiči
  • Zadní nápravy s nosností 21 t (10.5+10.5) s příčnými zkrutnými stabilizátory a dvojčinnými tlumiči
  • Brzdy: Přední a zadní bubnové brzdy s 24“ brzdovými válci a zátěžovým omezovačem
  • Zdroj elektrické energie: Akumulátor 2x 175 Ah
  • Alternátor: 1850 W/65 A

Doprovodné vozy Scania nezklamaly a pomohly tak svým dílem k úspěchu celé soutěže.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...